Loading...
dk

Er der nogle kommende Model Y ejere, der bliver glade | Tesla Forum

cth
cth Aug 29 '21
Citat fra bskaarup
Citat fra cth

Men jeg synes den er dyr og jeg synes rækkevidde er dårlig for en ny Tesla.

Kan de ikke få proppet et 100KwH batteri i?

Den nye kommer tæt på "584km using the European WLTP"

------------------------------------------------------

Hej.. hvor får du det fra.
Kan man ikke regne med det de skriver?

MOS
MOS Aug 29 '21

Jeg har lige været ude hos Tesla i Odense og se på den nye Model Y. Den ser efter min mening ud til at blive et hit til dem, der gerne vil have en lidt højere bil, der er mere praktisk.

Sammenlignet med min snart 6 år gamle Model S er jeg på de fleste punkter positivt overrasket.

Udseendet er efter min mening vellykket med gode proportioner. Men det er naturligvis subjektivt.

Gode, aerodynamiske detaljer, som nok skal hjælpe med at nedsætte luftmodstanden på den ellers lidt høje bil.

Jeg er dog ikke så vild med standardhjulene, hvor hjulkapslerne ligner en blanding af fede fælge og billigt plastik, der kun dækker halvdelen af mellemrummet mellem egerne. Også halvbuerne rundt om hjulskærmene, ligner noget lidt kedeligt, gråt plastik og står ikke så flot til de pæne karosserifarver (blå og rød). Hvis man vælger hvid, grå eller sort, blender de lidt mere ind.

Bilen er noget højere end min Model S, så man stiger mere ind i den end ned i den. Den er derfor også væsentlig nemmere at komme op/ud af igen. Det er der sikkert mange i den lidt ældre generation, der vil sætte pris på.

Kabinen virker rummelig, rigtig god loftshøjde pga. glastaget - også på bagsædet, hvor jeg har en hel knytnæve plads over hovedet (jeg er 1,87 m). Så man skal vel mindst være 2 m, før man får problemer med loftshøjden på bagsædet. På forsædet gad jeg ikke engang at tjekke. Der er så rigeligt med loftshøjde, at det aldrig bliver et problem. I min Model S støder jeg hovedet imod loftet, når jeg sidder på bagsædet, men det går lige an.

Benpladsen/plads til knæene er ca. som i min Model S med den forskel, at bagsædet er væsentligt højere, så man sidder bedre med støtte under lårene, hvor man i Model S mere sidder med knæene bøjet meget op.

Pladsen i bredden er lidt bedre end i Model 3, men lidt mindre end i Model S. Der er rimelig god plads til 3 passagerer på bagsædet i modsætning til Model 3, hvor det midterste sæde ikke er et, man vælger frivilligt.

Sæderne virker umiddelbart ret bløde i polstringen sammenlignet med min Model S, hvor sæderne er ret faste. De minder nok meget om Model 3 sæderne. Jeg kan ikke helt finde ud af, om det falder i min smag - det skal nok prøves på en lidt længere køretur, hvor godt det fungerer. Min kone, som er under gennemsnitshøjde, var godt tilfreds med sæderne. Hun sagde, at hun sidder væsentligt bedre end i min Model S. Jeg synes dog, sæderne mangler lidt dybde/længde, da der mangler lidt længde ved knæene. Igen så skal man nok prøve en lidt længere tur, for at mærke, om det overhovedet er et problem med manglende lårstøtte, hvis man er lidt langbenet.

Rattet virker meget lille og sådan lidt gokart-agtigt. Sikkert ret fedt og sporty at køre med, men jeg fik dog ingen prøvetur. Der er ligesom i Model 3 ingen instrumentpanel ved rattet - kun centerskærmen. Jeg hører nok til dem, der gerne vil have et "rigtigt" instrument cluster, men jeg har hørt, at man rimelig hurtigt vænner sig til kun at have en centerskærm. Det er svært for mig at vurdere og skal nok prøves af i praksis.

Midterkonsol med praktiske opbevaringsrum og trådløs oplader til 2 mobiler samt et par ekstra stik.

Ellers er kabinen ultra minimalistisk, som man kender det fra Model 3.

Sæder og interiør fås kun i sort (standard) eller hvidt (mod merpris). Det sorte virker lidt for dystert til min smag, mens det hvide næsten er for blændende. Jeg hælder nok lidt til det hvide, da jeg er bekymret for, om de sorte sæder bliver for varme om sommeren, hvis bilen har parkeret i solen. Desværre er merprisen for hvide sæder lidt pebret, givet at det jo er nøjagtigt de samme sæder, bortset fra farven.

Glastaget giver en rigtig god rumfornemmelse og lys ind i kabinen.

Frunken er rimelig stor og dyb. Bunden er dog ikke helt plan, hvilket jeg synes er lidt mærkeligt. Men betyder nok ikke det store i praksis, hvis man primært bruger rummet til ladekabler eller indkøbsposer.

Trunken er som forventet stor med masser af plads og stor bagsmæk, der åbner helt op og giver god adgang til bagagerummet i modsætning til Model 3, hvor man nærmest må kravle ind i bagagerummet for at nå de ting, der ligger inderst. Sikkert lige så stor som i min Model S, lidt smallere, men lige så lang og mere plads i højden op til bagruden. Der er en meget dyb og rummelig kælder bagerst i trunken, som man får adgang til ved at løfte gulvpladen vha. en strop. Gulvpladen virker meget let og stiv/solid og kan meget praktisk stilles på skrå, så den står fast i en rille, når man skal have adgang til kælderen. Meget bedre end i min Model S, hvor gulvpladen knækker på midten og ikke rigtig kan sættes fast, når man åbner den. Der er derudover et ekstra kælderrum mellem den dybe kælder og bagsæderne. Den ekstra kælder er ret flad. Dækpladen er ligesom den til den anden kælder praktisk, let og stiv og kan stilles på skrå lige bag bagsæderyglænet, hvilket giver nem adgang.

Bagsæderne kan nemt og praktisk lægges ned vha. et par knapper omme fra bagagerummet.

Hvis man hører til dem, der kan finde på at sove omme bag i bilen, så er min vurdering, at pladsen med nedslåede bagsæderyglæn (længde og bredde) er ca. den samme som i en Model S, men højden noget større, så det bliver lidt nemmere at kravle rundt deromme. De nedslåede bagsæderyglæn hælder en smule, men der er ingen lodret kant, som man kommer til at ligge hen over. De danner derimod en kontinuert flade, man fint kan ligge på. Som i Model S kan man med fordel lave en forlængelse af liggefladen ved at udfylde hulrummet bag forsæderne og ved hovedstøtterne på de nedfældede bagsæder med bløde bagagetasker, en plade el.lign.

------------------------------------------

Man er velkommen til at benytte mit referral link til at få 1.500 gratis Supercharging km til en ny Tesla: http://ts.la/markolaf238

OBS: Man kan ikke tilføje referral kode ved almindelig bestilling via Teslas hjemmeside og den kan heller ikke tilføjes efter bestilling. Dvs. man skal starte med at klikke på ovenstående link, som fører direkte til en særlig bestillingsside, hvor referral registreres automatisk. Scroll lidt ned på siden for at komme til Model Y.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 29 '21
KimT
KimT Aug 29 '21

Jeg så min første Y'er på landevejen i dag. Det var i Viborg - en hvid.

Gronhund
Gronhund Aug 30 '21

Jeg så min første Y køre på Rødekro Supercharger (hvid). Synes den ser ret godt ud (det jeg lige nåede at se).

Og så synes jeg den er noget billigere end jeg havde forventet.

Tak for gennemgangen @MOS.

Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Aug 30 '21
ElPeter
ElPeter Aug 30 '21
Jeg var forbi Kastrup søndag for at se Model Y og fik tilbudt en prøvetur 20 minutter senere.

Det er på mange måder den bil jeg ville have købt for 5 år siden, forholdsvis høj til mine 192 cm og forholdsvis kompakt og dermed egnet til trafikken i by og forstæder.

Køreturen var kun på 20 minutter og uden motorvej, men den gav et positivt indtryk af bilen. Meget solid og neutral kørsel, kabinen virker noget mere intim end i min S, måske også pga det mørke interiør i prøvebilen. Kvaliteten virkede god, noget mere gennemført end i en S fra ‘15.

Jeg synes det virkede som en rigtig god bil og jeg er sikker på den vil blive populær. Det jeg savnede var nok lige det der ekstra… Den er minimalistisk og solid og vil uden tvivl kunne møde alle de krav jeg har til en bil - men den irrationelle side af mig trækker i retning af den nye S Long range selv om den er større, lavere og dyrere. Suk!
KimT
KimT Aug 30 '21

Hvad er det lige med Viborg og Y'er - har lige set en blå i Viborg....

Men ellers må man sige at det er dejligt at se elbiler - generelt - fylder mere i gadebilledet nu.

jramskov
jramskov Aug 31 '21

@ElPeter: Der var en på Model Y Facebook gruppen i går der sagde at støjniveauet var noget lavere i hans nye Model Y (han havde haft den i 6 dage) i sammenligning med den 2019 Model 3 LR med 18"  aero han kom fra. Det virker til at bilerne er skruet godt sammen i Shanghai.

@KimT: Enig. Var forbi Madsbyparken i Fredericia i lørdags. Blot i den ende af P-pladsen vi parkerede var der 3 blå TM3 (vores var den ene), en IONIQ 5 og en Enyaq. Jeg synes både IONIQ 5 og Enyaq så fine ud. 

Johannelund
Johannelund Sep 7 '21
Har lige opgraderet min TMS 85d med ccs<br />
Havde booket prøvetur af model Y, den blev aldrig til noget, jeg kaserede bilen alene pga manglende plads, og Teslas manglende evne til at lave konstant kørelys bagpå, så det ikke kræver 4 tryk at få de skide tågelygter bagpå tændt, når man rammer en tågebanke, men pruttelyde de er sku mere vigtige, end lys bagpå i tåge.<br />
Så deres udstillingsbil, den er meget lille hvis man har en TMS, <br />
Den er dog lettere at komme ind og ud af end en model 3<br />
Men har man en TMS med luftundervogn er den mindst lige så indstigningsmessig som model y<br />
Model y har samme størrelse som Ford Mustang e, den virker betydelig mindre end en Vw id4<br />
Så jeg venter lige med at udskifte min TMS til når der kommer en tilsvarende størrelsesmæssigt som TMS med en påhængsvægt.<br />
Hvis jeg skulle vælge imellem model y og Vw id4, ja så blev der Vw alene af den grund den har en del mere plads end model y<br />
<br />
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Sep 7 '21
Ice2EV
Ice2EV Sep 8 '21

@Johannelund Undskyld jeg skriver, men du virker lidt ambivalent.

På den ene side så afskriver du en model nærmest fordi baglygterne ikke er fast tændt.

På den anden så er du mere end almindelig tilgivende overfor ændringer på det produkt du har betalt for, uden du får valget om du ønsker de ændringer.

jramskov
jramskov Sep 8 '21

Har ID4 virkeligt en del mere plads end Model Y? De er ret lige i Tesla Bjørns banana box test, hvor Tesla Model Y vinder fordi den har en stor frunk hvor ID4 ingen har.

Noogi
Noogi Sep 8 '21

@selsoe 100% enig. Kan simpelthen ikke ryste Tesla af mig. Har prøvet ihærdigt. Er tændt på Taycan eksteriør og køreegenskaber men (G)UI, app og softwareudvikling/opdatering er så ringe til sammenligning på den og alle andre biler. Og så gider jeg ikke at undvære Superchargers. Tror ikke der bliver åbnet op for andre mærker foreløbig uanset hvad der er blevet udmeldt.

Johannelund
Johannelund Sep 8 '21
Citat fra jramskov

Har ID4 virkeligt en del mere plads end Model Y? De er ret lige i Tesla Bjørns banana box test, hvor Tesla Model Y vinder fordi den har en stor frunk hvor ID4 ingen har.

Ja ID4 har mere plads end Tesla model Y
Det første jeg gør når jeg kikker på bil er at sætte mig på forsædet og indstille det
Næste trin ud af bilen og ind på bagsædet, Kan jeg have mine ben Ja eller Nej
Og det var Ja ved VW id4 og nej ved Tesla model Y, Det er sku en ret simpel måde at måle det på,  og Vw virkede også bredere i kabinen, 

cth
cth Sep 8 '21

jeg kan godt genkende den med brugerinterface.

havde lidt samme oplevelse i Ioniq 5.

Møj forvirrende...

Johannelund
Johannelund Sep 8 '21
Citat fra Ice2EV

På den ene side så afskriver du en model nærmest fordi baglygterne ikke er fast tændt.

På den anden så er du mere end almindelig tilgivende overfor ændringer på det produkt du har betalt for, uden du får valget om du ønsker de ændringer.

Citat fra Ice2EV

Ja nu blev Model Y også fravalgt pga manglende plads i kabinen

Det første jeg gør når jeg kikker på bil er at sætte mig på forsædet og indstille det
Og det var Ja ved VW id4 og nej ved Tesla model Y, Det er sku en ret simpel måde at måle det på,  og VW virkede også bredere i kabinen,

At jeg ikke er med i søgsmålet imod tesla nedsatte ladehastighed skylles at jeg mener det er rigtig at tesla passer på vore batterier, og ikke vil tillade at vi køre rundt i biler der kan selvantænde når batteriet bliver slidt pga mange SUC  opladninger.

Men selvfølgelig der er jo nogle der håbede at de kunne smadre deres batterier inden garantien udløb ,  og er total ligeglad med at at et slidt batteri kan selvantænde, 

de glemmer bare at tesla kun tilbyder et renoveret batteri der har omtrent samme tilbageværende rækkevidde som det nedbrudte batteri 

Og jeg vil tro at alle den der er med i søgsmålet, har tesla nu vin numrene på bilerne, og bliver disse biler ikke opdateret med alle SW opdateringerne når de frigives inden for en kort tidshorisont, bortfalder garantien på batteriet, jævnfør garantibestemmelserne. 

jramskov
jramskov Sep 8 '21
Citat fra Johannelund
Citat fra jramskov

Og det var Ja ved VW id4 og nej ved Tesla model Y, Det er sku en ret simpel måde at måle det på,  og Vw virkede også bredere i kabinen,

Ja, det er en fin måde at teste på. Du skrev bare ikke hvad du mente i dit forrige indlæg. Jeg kan blot sige at jeg er omkring 186cm høj og har lavet samme test i Model Y. Der var fint med plads på bagsædet til mig. Jeg har til gengæld ikke prøvet ID4, så jeg kan ikke sammenligne.

P85DK
P85DK Sep 8 '21
Citat fra Johannelund

de glemmer bare at tesla kun tilbyder et renoveret batteri der har omtrent samme tilbageværende rækkevidde som det nedbrudte batteri 

Faktuelt forkert. Garantien er minimum et renoveret batteri med samme kapacitet, men du kan godt være heldig at få et helt nyt batteri.

Og jeg vil tro at alle den der er med i søgsmålet, har tesla nu vin numrene på bilerne, og bliver disse biler ikke opdateret med alle SW opdateringerne når de frigives inden for en kort tidshorisont, bortfalder garantien på batteriet, jævnfør garantibestemmelserne.

Igen faktuelt forkert, da det ikke var et krav at alle SW opdateringer skulle installeres da garantien blev udstedt, så er det heller ikke noget de kan kræve 3,6 eller 8 år efter at garantien er blevet udstedt.

Men tillykke med sølvpapirshatten ;-)

fmm1000
fmm1000 Sep 8 '21
Johannelund her er et pro-tip til lynhurtigt at tænde tågelys på en Model S. Sig til bilen: “Vis Lys”. Tryk så på Tågelys. :-).
MOS
MOS Sep 8 '21
Citat fra fmm1000 Johannelund her er et pro-tip til lynhurtigt at tænde tågelys på en Model S. Sig til bilen: “Vis Lys”. Tryk så på Tågelys. :-)

Hvad med "tænd tågelys"? 

Ice2EV
Ice2EV Sep 8 '21

Kunne man bruge "tænd baglys" og springe alle andre krumspring over?

Men ellers enig i det er træls, man ikke selv kan vælge lyset tændt altid. Bemærker dog der er kommet noget udvikling på auto langlys, hvor betjeningen er ændret indenfor de sidste 6 måneder med ekstra felt.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 9 '21
griffel
griffel Sep 9 '21

Citat fra MOS
Citat fra fmm1000 Johannelund her er et pro-tip til lynhurtigt at tænde tågelys på en Model S. Sig til bilen: “Vis Lys”. Tryk så på Tågelys. :-)

Hvad med "tænd tågelys"? 

Virker det?! Jeg kan ikke få min TMS fra 2015 (MCU2) til reagere på det
Sider: « 1 2 3 »