Jeg har lige været ude hos Tesla i Odense og se på den nye Model Y. Den ser efter min mening ud til at blive et hit til dem, der gerne vil have en lidt højere bil, der er mere praktisk.
Sammenlignet med min snart 6 år gamle Model S er jeg på de fleste punkter positivt overrasket.
Udseendet er efter min mening vellykket med gode proportioner. Men det er naturligvis subjektivt.
Gode, aerodynamiske detaljer, som nok skal hjælpe med at nedsætte luftmodstanden på den ellers lidt høje bil.
Jeg er dog ikke så vild med standardhjulene, hvor hjulkapslerne ligner en blanding af fede fælge og billigt plastik, der kun dækker halvdelen af mellemrummet mellem egerne. Også halvbuerne rundt om hjulskærmene, ligner noget lidt kedeligt, gråt plastik og står ikke så flot til de pæne karosserifarver (blå og rød). Hvis man vælger hvid, grå eller sort, blender de lidt mere ind.
Bilen er noget højere end min Model S, så man stiger mere ind i den end ned i den. Den er derfor også væsentlig nemmere at komme op/ud af igen. Det er der sikkert mange i den lidt ældre generation, der vil sætte pris på.
Kabinen virker rummelig, rigtig god loftshøjde pga. glastaget - også på bagsædet, hvor jeg har en hel knytnæve plads over hovedet (jeg er 1,87 m). Så man skal vel mindst være 2 m, før man får problemer med loftshøjden på bagsædet. På forsædet gad jeg ikke engang at tjekke. Der er så rigeligt med loftshøjde, at det aldrig bliver et problem. I min Model S støder jeg hovedet imod loftet, når jeg sidder på bagsædet, men det går lige an.
Benpladsen/plads til knæene er ca. som i min Model S med den forskel, at bagsædet er væsentligt højere, så man sidder bedre med støtte under lårene, hvor man i Model S mere sidder med knæene bøjet meget op.
Pladsen i bredden er lidt bedre end i Model 3, men lidt mindre end i Model S. Der er rimelig god plads til 3 passagerer på bagsædet i modsætning til Model 3, hvor det midterste sæde ikke er et, man vælger frivilligt.
Sæderne virker umiddelbart ret bløde i polstringen sammenlignet med min Model S, hvor sæderne er ret faste. De minder nok meget om Model 3 sæderne. Jeg kan ikke helt finde ud af, om det falder i min smag - det skal nok prøves på en lidt længere køretur, hvor godt det fungerer. Min kone, som er under gennemsnitshøjde, var godt tilfreds med sæderne. Hun sagde, at hun sidder væsentligt bedre end i min Model S. Jeg synes dog, sæderne mangler lidt dybde/længde, da der mangler lidt længde ved knæene. Igen så skal man nok prøve en lidt længere tur, for at mærke, om det overhovedet er et problem med manglende lårstøtte, hvis man er lidt langbenet.
Rattet virker meget lille og sådan lidt gokart-agtigt. Sikkert ret fedt og sporty at køre med, men jeg fik dog ingen prøvetur. Der er ligesom i Model 3 ingen instrumentpanel ved rattet - kun centerskærmen. Jeg hører nok til dem, der gerne vil have et "rigtigt" instrument cluster, men jeg har hørt, at man rimelig hurtigt vænner sig til kun at have en centerskærm. Det er svært for mig at vurdere og skal nok prøves af i praksis.
Midterkonsol med praktiske opbevaringsrum og trådløs oplader til 2 mobiler samt et par ekstra stik.
Ellers er kabinen ultra minimalistisk, som man kender det fra Model 3.
Sæder og interiør fås kun i sort (standard) eller hvidt (mod merpris). Det sorte virker lidt for dystert til min smag, mens det hvide næsten er for blændende. Jeg hælder nok lidt til det hvide, da jeg er bekymret for, om de sorte sæder bliver for varme om sommeren, hvis bilen har parkeret i solen. Desværre er merprisen for hvide sæder lidt pebret, givet at det jo er nøjagtigt de samme sæder, bortset fra farven.
Glastaget giver en rigtig god rumfornemmelse og lys ind i kabinen.
Frunken er rimelig stor og dyb. Bunden er dog ikke helt plan, hvilket jeg synes er lidt mærkeligt. Men betyder nok ikke det store i praksis, hvis man primært bruger rummet til ladekabler eller indkøbsposer.
Trunken er som forventet stor med masser af plads og stor bagsmæk, der åbner helt op og giver god adgang til bagagerummet i modsætning til Model 3, hvor man nærmest må kravle ind i bagagerummet for at nå de ting, der ligger inderst. Sikkert lige så stor som i min Model S, lidt smallere, men lige så lang og mere plads i højden op til bagruden. Der er en meget dyb og rummelig kælder bagerst i trunken, som man får adgang til ved at løfte gulvpladen vha. en strop. Gulvpladen virker meget let og stiv/solid og kan meget praktisk stilles på skrå, så den står fast i en rille, når man skal have adgang til kælderen. Meget bedre end i min Model S, hvor gulvpladen knækker på midten og ikke rigtig kan sættes fast, når man åbner den. Der er derudover et ekstra kælderrum mellem den dybe kælder og bagsæderne. Den ekstra kælder er ret flad. Dækpladen er ligesom den til den anden kælder praktisk, let og stiv og kan stilles på skrå lige bag bagsæderyglænet, hvilket giver nem adgang.
Bagsæderne kan nemt og praktisk lægges ned vha. et par knapper omme fra bagagerummet.
Hvis man hører til dem, der kan finde på at sove omme bag i bilen, så er min vurdering, at pladsen med nedslåede bagsæderyglæn (længde og bredde) er ca. den samme som i en Model S, men højden noget større, så det bliver lidt nemmere at kravle rundt deromme. De nedslåede bagsæderyglæn hælder en smule, men der er ingen lodret kant, som man kommer til at ligge hen over. De danner derimod en kontinuert flade, man fint kan ligge på. Som i Model S kan man med fordel lave en forlængelse af liggefladen ved at udfylde hulrummet bag forsæderne og ved hovedstøtterne på de nedfældede bagsæder med bløde bagagetasker, en plade el.lign.
------------------------------------------
Man er velkommen til at benytte mit referral link til at få 1.500 gratis Supercharging km til en ny Tesla: http://ts.la/markolaf238
OBS: Man kan ikke tilføje referral kode ved almindelig bestilling via Teslas hjemmeside og den kan heller ikke tilføjes efter bestilling. Dvs. man skal starte med at klikke på ovenstående link, som fører direkte til en særlig bestillingsside, hvor referral registreres automatisk. Scroll lidt ned på siden for at komme til Model Y.