Loading...
dk

Hæl og tå på 2. sæt sommer dæk! | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Sep 1 '21

Hej folkens.

Kasserede forrige sæt originale Michelin ved 45.000 km pga hæl og tå. Fik ved næsten samme lejlighed 4 hjuls udmålt og sporet vognen. 

Troede så at problemet var borte.

Men har lige bemærket at begge forhjul har begyndede hæl og tå efter 20.000 km og ligeså mindst 1 af baghjulene. Ligeledes et originalt sæt Michelin........... Tænker næste sæt bliver noget Dunlop, som vi just har fået på C-klassen i foråret. De går godt. Faktisk så godt at jeg for første gang i 5 år reelt er glad for at køre i den! 

Er der andre der oplever det samme på model 3 LR 2019.

Hæl og tå laver larm ved kørsel, syngende. Kan mærkes hvis du kører hånden begge veje langs slidbanen, den ene vej kører den flot, den anden kan du mærke modstand bå forkant af hver mønster"klods". Starter på indersiden på vores dæk..

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 1 '21
cth
cth Sep 2 '21

Jeg har same problem på de michelin pilot som min S fra december er udstyret med.

Troede først der var noget med trækaksler, men tesla sagde dæk havde "rejst sig".

Jeg har læst at andre ikke er imponeret over Michelin pilot 4 som de vist hedder.

Desuden er mine fordæk efter 25.000 km ved at være nedslidt.

Synes jeg godt nok er hurtigt.

Jeg har altid haft Michelin... tror heller ikke de er dårlige lige bortset fra denne model.

Ice2EV
Ice2EV Sep 2 '21

Forrige sæt blev som sagt kasseret pga en høj syngende lyd efter 45.000 km. Der var stadig 5+ mm slidbane tilbage og burde have gået noget over 65.000 km inden nedslidt.

Dertil kan jeg sige de dælme fik noget fod, så holdbarheden virkede ganske udmærket.

Nedslidt på 25.000 km, er alligevel noget overraskende.

Ice2EV
Ice2EV Sep 2 '21

Forrige sæt blev som sagt kasseret pga en høj syngende lyd efter 45.000 km. Der var stadig 4-4,5 mm slidbane tilbage og burde have gået noget over 65.000 km inden nedslidt.

Dertil kan jeg sige de dælme fik noget fod, så holdbarheden virkede ganske udmærket.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 2 '21
TorbenS
TorbenS Sep 2 '21

Det hjælper meget at krydsskifte hjulene efter 10-15.000 km. hvis dækkene ikke har en fast omløbsretning. Evt. omløbsretning er markeret på siden af dækket med en pil.

Ved krydsskifte sætter man fx højre baghjul om på venstre forhjul og venstre baghjul om på højre forhjul.

Ice2EV
Ice2EV Sep 2 '21

Jamen de er retningsbestemte og det opstår på både forhjul og bagdæk.

EDIT, fruen kom lige hjem med raketten, der er bare en outside mærkat på dækket, ikke en pil.

Nå jamen så må jeg igang med dunkraften i weekenden.

Kommer iøvrigt i tanke om, at forhjulene var slidt helt ned på indersiden på forrige sæt, og derfor blev den sporet. 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 2 '21
P85DK
P85DK Sep 2 '21
Citat fra TorbenS

Ved krydsskifte sætter man fx højre baghjul om på venstre forhjul og venstre baghjul om på højre forhjul.

Mødte en i Middelfart der havde gjort det med staggered hjul, han vidste ikke så meget om biler, men lige det var han ekspert på og det vidste han at man skulle gøre for at sikre længst holdbarhed :-)

Efter en lille introduktion til informationerne på siden af dækkene udbrød hans kone 'jeg sagde jo den kørte underligt' :-)

cth
cth Sep 2 '21
Citat fra Ice2EV

Forrige sæt blev som sagt kasseret pga en høj syngende lyd efter 45.000 km. Der var stadig 5+ mm slidbane tilbage og burde have gået noget over 65.000 km inden nedslidt.

---------------------------------------------

ja 25.000 chokerer også mig lidt.

selvom jeg kører godt til

de kommer nok op på 30.000 km. men så tror jeg også jeg har nået slidmærket.

Baghjul er slet ikke så slidte

Ice2EV
Ice2EV Sep 4 '21

Så fik jeg kigget på fælgene og krydsbyttet....... Der manglede en klods på 3 ud af 4 fælge!!!

Jamen er det ikke bare en gammel klat lim der sidder. NEJ fælgene blev renoveret, rettet og lakeret op til sommersæson i år. Så det er klart 3 klodser der er faldet af! Det har jeg aldrig oplevet før.

Nu spiller den max igen. Ingen vibra, og håber at rede den fra hæl og tå.

Ice2EV
Ice2EV Jan 27

Michelin vinterdæk status. 2 af 4 er gået i karkassen. hæl og tå på alle 4, ikke voldsomt men alligevel. Der er næsten 5 mm tilbage efter ca 47.000 km på disse delvist færdige dæk.

Må revurdere den forholdsvise store tilfredshed der var fremherskende ved nye Michelin dæk.

Havde overvejet at skifte til Michelin CC. Men dem bliver det klart ikke.

cth
cth Jan 28

40.000 nåede min pilot sport 4 forhjul.

Baghjul havde en del mønster endnu.

Men nu er jeg på Michelin CC.

Håber jeg er mere heldig med dissse Michelin dæk end pilot sport 4 og dine alpin dæk :-(

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 28