Loading...
dk

Model Y quick review fra en som også har haft en Model 3 | Tesla Forum

ThomasHej
ThomasHej Sep 2 '21

Jeg hentede min model Y i mandags (30 Aug 2021), og solgte derefter min Model 3 i onsdags.

Det er en fantastisk bil.  Det er 3'eren også, men jeg vil i det følgende fokusere på forskellene som jeg observerer dem indtil nu - som Tesla skriver, så deler de ca 75% af deres design (dele), så de er jo også temmelig ens.

Men,

Den første forskel som man lægger mærke til er naturligvis højden når man ser bilen første gang.  Jeg synes faktisk 3'eren er mere harmonisk, og dermed en "rigtig" lavtliggende sportsvogn, Y'eren er ligesom "strukket" i højden.  Forfra ligner den 3'eren temmelig meget, bagfra ligner den en model X.  

Alt dette glemmes dog, når man åbner døren og sætter sig ind.  Man mærker forskellen øjblikkeligt.  Man sætter sig IND og ikke NED i bilen.  Alene det er alle pengene værd, og det tog mig ca 3 split-sekunder at beslutte at beholde bilen og sælge min 3'er efter blot at have sat sig ind første gang.

Kabinen er en smule bredere, og efter sigende skulle sæderne også være en anelse bredere - men det er ikke noget som jeg har bemærket.  Min model er en long-range med mørke sæder, og træ-indlæg.  Dette indlæg går i Y'eren "rundt og ud på døren" hvorimod det kun er på dashboarded på 3'eren.  Jeg synes det ser rigtigt godt ud, men det er og bliver en smagssag.

Man lægger mærke til den større bredde på bagsædet.  Der er faktisk bedre plads i bredden og når "kopholder-armlænet" i midten foldes ned, er det væsentligt bredere på Y'eren end i 3'eren.

Sidste store ting, er at bilen er en hatchback og ikke en sedan.  Den store bagklap åbner op og giver uhindret adgang til rummet bag bagsæderne, hvorimod 3'eren har et baggagerum med "tag".

Der er også forskel i glastaget idet Y'eren ikke har midtersprods i glasset men et langt stykke glas fra forende ved solskærmene og helt til bagenden.  3'eren har til gengæld bedre udsyn bagud, hvorimod Y'eren nærmest kun har en "sprække"...

3'eren accelrerer til 100 på 4,4 - Y'eren gør det på 5,0.  Dette er ikke signifikant hurtigere, men "irriterende" at vide.  Derudover skal man være opmærksom på at performance-boost endnu ikke (og måske slet ikke) tilbydes til Model Y som kommer fra Shanghai.

Samlekvalitet er signifikant bedre på Y'eren (fra Shanghai) end min 3'er som kom fra Freemont.

Skriv endelig, hvis der er spørgsmål - jeg skal nok svare...

Thomas

PS: Jeg er meget tilfreds, og ville any day vælge Y'eren...

Nedenstående billede er taget i de 2 dage jeg havde begge biler...

Forummets indlæg er redigeret af ThomasHej Sep 2 '21
Boomle
Boomle Sep 2 '21

Tak for sammenligningen! 

Når du har haft den lidt tid, gider du så skrive lidt om forbruget/rækkevidde kontra model 3, da det er det der mest holder mig fra at skifte?

cth
cth Sep 2 '21

Super tak.. ikke overraskende at det er en forbedring af model 3.

Håber den høje konstruktion bliver til at holde ud på lange stræk.

Valgte selv Model S og ikke X, fordi X var noget af en gyngehest.

Mend en høje indstigning savner man helt sikkert, eller kommer til om nogle år :-)

KimB
KimB Sep 2 '21
Tak for sammenligningen. Hvordan er oplevelsen af støj ved landevej og motorvej i forhold til 3eren?
ThomasHej
ThomasHej Sep 3 '21
Citat fra Boomle

Tak for sammenligningen! 

Når du har haft den lidt tid, gider du så skrive lidt om forbruget/rækkevidde kontra model 3, da det er det der mest holder mig fra at skifte?

Jo, det skal jeg nok. Jeg har endnu ikke ladet den til 100%, men TeslaFi extrapolerer 100% til at være opgivet range på 496.  Min 3'er havde ved 100% opladning 530 som ny.

Indtil nu har gennemsnitlig wh/km været 160, men det er ikke retvisende. Jeg regner klart med den bliver højere.

Jeg vender tilbage.

ThomasHej
ThomasHej Sep 3 '21
Citat fra cth

Super tak.. ikke overraskende at det er en forbedring af model 3.

Håber den høje konstruktion bliver til at holde ud på lange stræk.

Valgte selv Model S og ikke X, fordi X var noget af en gyngehest.

Mend en høje indstigning savner man helt sikkert, eller kommer til om nogle år :-)

Jeg oplever ikke Y'eren som gyngehest, men jeg kan godt huske fra ture i flere X'ere, at man kunne få den fornemmelse. Faktisk oplever jeg  absolut ingen forskal på 3'eren og Y'eren.  Jeg tror svaret skal findes i, at de er "lige stive" og ikke har luftaffjedring.

KimT
KimT Sep 3 '21

Tesla Bjørn mener at Y er for stiv : https://youtu.be/nAJv9HJ7kR4?t=482

ankjaers
ankjaers Sep 3 '21

Den Y'er jeg prøvede i Odense kørte rigtig fint for den størrelse bil. Blødere end 3'eren. Ikke nogen gyngehest eller tendenser til at mangle feedback på hvad undervognen gjorde. For en familieslæde har Tesla ramt meget bedre end andre elbiler i samme kategori. Bedømt kun på køreoplevelsen. 

KimT
KimT Sep 6 '21

Er der ingen hattehylde/afdækning til bagagerummet i en Y ?

jramskov
jramskov Sep 6 '21

KimT: Det er har jeg også hørt fra reviews da den kom til salg i USA, altså at den er mere kontant i affjedringen.

Nej, der er ikke nogen hattehylde/afdækning til bagagerummet, men der er tredjeparts tilgængelige.Det er lidt underligt at Tesla ikke i det mindste sælger det i deres shop.

KimT
KimT Sep 6 '21

Mener faktisk heller ikke at TMS blev leveret med hattehylde da den kom frem. Det kom først senere.

P85DK
P85DK Sep 6 '21

Hattehylde var ekstraudstyr, tror det var 1.500 kr. eller deromkring. Det var helt til grin at det ikke var standard.

ThomasHej
ThomasHej Sep 13 '21

Jeg kan bekræfte at den er uden hattehylde.  Hvis jeg har en taske liggende som "ikke må kunne ses", så lægger jeg den ned i "underrummet" som er mega stort.  Men jeg er enig med P85DK, der burde være et træk-gardin, men det fåes kun som uoriginalt ekstraudstyr, se f.eks her:

Tesla Model Y Rear Trunk Privacy Cargo Cover (Retractable) | TESMANIAN

Thomas

Ice2EV
Ice2EV Sep 13 '21

Cool hattehylde...... Den havde dog været smartere hvis den sad på bagklap og åbnede/lukkede med den.

Lidt ligesom Merc C klasse.

Så forøvrigt IRL en Y up close. Han havde haft den i en uge, og det var nok den jeg så i sidste uge. 

Anyways, kort kig og snak. Så pænt samlet ud, virkede lige en tand strammere i betrækket end vores oldgamle 3'er der formentlig runder 100 kkm i weekenden.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 13 '21
Noogi
Noogi Sep 14 '21

Man overlever nok at købe tredjeparts hattehylde. Til gengæld har den tonede ruder og stærkt tonet bagrude standard. På samme måde kan man sige det er helt til grin hvordan andre biler ikke har mange ting standard som Tesla har. Mange ting kan man slet ikke tilkøbe.

P85DK
P85DK Sep 14 '21

Argghhhh - det er sgu' lidt af en fanboy udtalelse

Nikola
Nikola Sep 14 '21

Virker lidt fattigt at man selv skal eftermontere hattehylde.

Hvad med støj/rumlen fra bagagerum uden hattehylde?

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Sep 14 '21
jonsiii
jonsiii Sep 14 '21

Hehe, det er faktisk det eneste jeg har tilbage fra Sharan'en. Da den røg på auktion skulle jeg jo huske at have alt med, men glemte at hattehylden lå i kælderen sammen med tværstængerne. Den blev alligevel aldrig brugt, så tvivler på at jeg gider købe en til Y'eren.

Noogi
Noogi Sep 14 '21
Citat fra P85DK

Argghhhh - det er sgu' lidt af en fanboy udtalelse

Uenig. Ligeledes kan man kalde dine kommentarer for kværulantudtalelser. 

ThomasHej
ThomasHej Sep 14 '21

Jeg kunne måske godt finde på at købe den, men det er mere fordi man ikke kan have "noget liggende", uden at risikere indbrud etc.  Har i tidligere biler 3 gange fået smadret rude og stjålet ting.  Tonede ruder er ikke nok, da man stadig (tæt på) kan se ind.

Vi får se, jeg skal gerne rapportere hvad jeg gør - lige nu har jeg ingen gardin...

Støj?  Y'eren støjer markant mindre end 3'eren gjorde (selv uden gardin)...

Thomas 

Sider: 1 2 3 »