Jeg hentede min model Y i mandags (30 Aug 2021), og solgte derefter min Model 3 i onsdags.
Det er en fantastisk bil. Det er 3'eren også, men jeg vil i det følgende fokusere på forskellene som jeg observerer dem indtil nu - som Tesla skriver, så deler de ca 75% af deres design (dele), så de er jo også temmelig ens.
Men,
Den første forskel som man lægger mærke til er naturligvis højden når man ser bilen første gang. Jeg synes faktisk 3'eren er mere harmonisk, og dermed en "rigtig" lavtliggende sportsvogn, Y'eren er ligesom "strukket" i højden. Forfra ligner den 3'eren temmelig meget, bagfra ligner den en model X.
Alt dette glemmes dog, når man åbner døren og sætter sig ind. Man mærker forskellen øjblikkeligt. Man sætter sig IND og ikke NED i bilen. Alene det er alle pengene værd, og det tog mig ca 3 split-sekunder at beslutte at beholde bilen og sælge min 3'er efter blot at have sat sig ind første gang.
Kabinen er en smule bredere, og efter sigende skulle sæderne også være en anelse bredere - men det er ikke noget som jeg har bemærket. Min model er en long-range med mørke sæder, og træ-indlæg. Dette indlæg går i Y'eren "rundt og ud på døren" hvorimod det kun er på dashboarded på 3'eren. Jeg synes det ser rigtigt godt ud, men det er og bliver en smagssag.
Man lægger mærke til den større bredde på bagsædet. Der er faktisk bedre plads i bredden og når "kopholder-armlænet" i midten foldes ned, er det væsentligt bredere på Y'eren end i 3'eren.
Sidste store ting, er at bilen er en hatchback og ikke en sedan. Den store bagklap åbner op og giver uhindret adgang til rummet bag bagsæderne, hvorimod 3'eren har et baggagerum med "tag".
Der er også forskel i glastaget idet Y'eren ikke har midtersprods i glasset men et langt stykke glas fra forende ved solskærmene og helt til bagenden. 3'eren har til gengæld bedre udsyn bagud, hvorimod Y'eren nærmest kun har en "sprække"...
3'eren accelrerer til 100 på 4,4 - Y'eren gør det på 5,0. Dette er ikke signifikant hurtigere, men "irriterende" at vide. Derudover skal man være opmærksom på at performance-boost endnu ikke (og måske slet ikke) tilbydes til Model Y som kommer fra Shanghai.
Samlekvalitet er signifikant bedre på Y'eren (fra Shanghai) end min 3'er som kom fra Freemont.
Skriv endelig, hvis der er spørgsmål - jeg skal nok svare...
Thomas
PS: Jeg er meget tilfreds, og ville any day vælge Y'eren...
Nedenstående billede er taget i de 2 dage jeg havde begge biler...