https://maritimedanmark.dk/?Id=46849
Det kræver vist et ordentlig kabel med seriøs køling.
https://maritimedanmark.dk/?Id=46849
Det kræver vist et ordentlig kabel med seriøs køling.
"Færgernes batterier får en kapacitet på omkring 60-70 MWh og får brug for en times opladning mellem hver afgang."
Pænt stort batteri :)
Det kræver vist et ordentlig kabel med seriøs køling.
Ja, det bliver nok ikke Type-2 ;-)
Men jeg gad da godt se den mormorlader, der følger med færgen...
Men jeg gad da godt se den mormorlader, der følger med færgen...
Er standard ikke 6A med Schuko stik nu om dage ;-)
6A ved 220 V er 1320W. Der er ca. 8766 timer på et år, så det er 11.571 kWh/år, hvilket er 11,571MWh/år.
Så ca. 6 års nonstop ladning med 6A for en 0-100% opladning ved 70MWh batteri siger lidt hurtig hovedregning.
p.s. det er uden at tage højde for eventuelt tab pga lang forlængerledning etc.
Men det vil nok være en god idé at huske at forny Clever aftalen
det gælder bare om at få det Clevet Unlimited abonnement med det samme ;-)
men seriøst så lad os sige 50MW på en time ...... bare tænk på kablerne ... forsyning..der må sku da en batteribank til på havnen for at "udligne" belastningen osv
Jeg tvivler på, at 6 A vil være nok til at dække vampire drain på sådan en krabat. Så den bliver nok ikke ladet op på 6 år, desværre...
det gælder bare om at få det Clevet Unlimited abonnement med det samme ;-)
LOL! Lyder som en go' strategi.
men seriøst så lad os sige 50MW på en time ...... bare tænk på kablerne ... forsyning..der må sku da en batteribank til på havnen for at "udligne" belastningen osv
Det er vel også derfor, at "Stena Line, Frederikshavn Kommune og Frederikshavn Havn har indgået en historisk aftale, hvor parterne forpligter sig (...)". Det bliver tvingende nødvendigt med en seriøs forstærkning af elnettet. Ellers falder spændingen i alle stikkontakter nord for Limfjorden til 120 V og netfrekvensen falder til 38 Hz i samme øjeblik færgen sætter stikket i. Det er nok ikke alle elforbrugere, der ville være helt tilfredse med det.
50 MW svarer faktisk til en mellemstor vindmøllepark. Men det er da muligt. Det er bare stort.
Ligesom man ser med andre færger så er det vel ikke 100% kapacitet der anvendes på en tur. Der skal vel lige være en form for sikkerhedsbuffer til storm m.m. Så vi ved jo reelt ikke hvor meget strøm der er behov for at blive leveret i løbet af den time.
50 MW svarer faktisk til en mellemstor vindmøllepark. Men det er da muligt. Det er bare stort.
Tænker at der en eller anden form for batterikapacitet på kajen, så trækket på nettet er mere jævnt fordelt og ikke max load i perioder og intet i andre.
Spørgsmålet er vel om ikke der skal lades med noget højspænding istedet for de de amatør ladninger på 4-800 volt vi kender fra biler.
Det er jo en helt anden boldgade end:
https://da.wikipedia.org/wiki/Elf%C3%A6rgen_Ellen
Vi snakker en pakke der er 15 gange større. Sejlturen er vel også 2,5 gange så lang hver vej, som Ellen tager på en rundtur. og 210 meter lang, der skal altså noget kraft til at drive og manøvrere sådan en damper.
Her er lidt data på en batterikonvertering fra Helsingør/Helsingborg
https:///...batterikonvertering/
Batterikapacitet 4.160 kWh
forbrug pr overfart ca 1.175 kWh
en overfart tager ca 20min
her lader de 1.175 kWh på 5-9min (~14MWh)
en enkelt opladning bruger mere strøm end hele Helsingør
tilkoblingen af "ladekabel" sker automatisk med en robotarm
hvis vi tager samme forbrug/kapacitet forhold med deres 70MWh batteri skal der lades ca. 1/4 altså 20MWh på en time såååååe ikke så meget hårdere ladning end Helsingør/Helsingborg færgen..... ;-)
@Gyzz jamen overfarten tager så 4 timer altså 12 gange så lang tid og damperen er også en del større. Så jeg tvivler på 20 MWh er nok.