Loading...
dk

Kørt flad, og lader nu fra NUL og op | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Dec 3 '21

Hej

Var rimelig tæt på nul alligevel, så lavede lige et sving for at den kunne finde bunden.

Gik på nul 5-800 meter hjemmefra. Men der afladningsstregen var ikke helt prikket. Der var stadig ca 1,5 cm, se link.

https://drive.google.com/file/d/1soryreqC5VyR4qJcYhWvQ_jfwXSL-Mhy/view?usp=sharing

Betyder det at den stadig ikke har ramt bunden, at der stadig er plads til acceleration?

MOS
MOS Dec 3 '21
Citat fra Ice2EV

Betyder det at den stadig ikke har ramt bunden, at der stadig er plads til acceleration?

Ja, det kan man godt sige.

Batteriindikatoren, der viser SoC i % viser et estimat for, hvor meget energi (hvor langt du kan køre), der er tilbage på batteriet. Det kan være mere eller mindre nøjagtigt, hvilket skyldes den måde BMS'en virker på. Ofte er der en lille buffer under 0, så man ikke risikerer at løbe tør, bare fordi den er lidt ude af kalibrering.

Prikkerne på powerlinjen (eller de gule stiplede linjer i powermeteret på en Model S) angiver begrænsning i effekt (accelerationsevne). I takt med at batteriet aflades, kan man trække en mindre effekt ud af batteriet. Når man jokker klampen i bund, så trækker man en stor strøm ud af batteriet, hvilket resulterer i et øjeblikkeligt spændingsfald. Når batteriet er næsten afladet, er hvilespændingen allerede meget lav og der skal derfor ikke ret stort spændingsfald til, før spændingen når et kritisk lavt niveau. Lithium-ion batterier tåler ikke for lav spænding, da der så udskilles fast Lithium på anoden og på sigt ødelægger batteriet. Det er derfor, man oplever begrænsningen.

Prikkerne eller effektbegrænsningen er ikke en direkte indikator for, hvor meget energi, der er tilbage, men er en indikator for hvor meget effekt, der er til rådighed. Det giver alligevel et fingerpeg, for er der effekt til rådighed, må der jo også være lidt energi tilbage. Man skal bare huske på, at det ikke er en 1 til 1 korrelation, da det bl.a. afhænger af batteritemperaturen. Effekten kan f.eks. være til rådighed i meget kort tid, før prikkerne fylder hele skalaen og så er det game over!

Jeg vil tro, at en ubalance i spændingen mellem de enkelte celler i batteriet gør det værre og mere utilregneligt, da der kan være en del energi tilbage i mange af cellerne, men når den svageste celle rammer minimumsspændingen, så siger den stop.

Baseret på min egen erfaring med min Model S, så kommer effektbegrænsningen allerede ved 20-25% SoC, når batteriet er koldt, og den taber meget gradvist mere og mere effekt indtil den når ned på 0%. Man får altså en advarsel i god tid og kan fortsætte et godt stykke endnu, vel at mærke med blød speederfod. Man bør ikke presse den helt op til effektbegrænsningen. Hvis batteriet er varmt (f.eks. om sommeren, eller hvis man har kørt en lang tur), så kommer effektbegrænsningen først ved ~5% SoC eller endda lidt senere. Men til gengæld går effektbegrænsningen nu pludselig meget hurtigt nedad mod 0, så her skal man passe på! Den kan ret pludseligt have brugt det sidste energi, så den går i stå.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 3 '21
cth
cth Dec 4 '21
Når den først går i stå så er man lidt på skideren og skal have vejhjælp. Den med benzin dunken og trave til tanken dur ikke mere :-)
MOS
MOS Dec 4 '21

Ja, man går ikke lige ned til Clever med sin reservedunk og be´r om at få den fyldt op med elektroner ;-)

Eller ruller en 800 m lang forlængerledning ud til nærmeste hus med en stikkontakt.

Det ville altså være smart, hvis alle elbiler havde en Vehicle to Vehicle standard, så man nemt kunne jokke et kabel i ladeporten på begge biler og så overføre lidt juice fra den ene til den anden. På den måde ville elbilister nemt kunne hjælpe hinanden, når den ene strander med et fladt batteri. Det koster jo nærmest ingenting sammenlignet med, hvis man skal have et fejeblad ud og slæbe bilen hen til nærmeste ladestation.

Jeg forestiller mig dog, at Falck, Dansk Autohjælp m.fl. i fremtiden vil have en flåde af køretøjer enten med en elgenerator eller et batteri, som kan bruges til at klatlade en strandet elbil på stedet. Ofte skal der jo ikke mere end måske ~1 kWh til, for at man kan snige sig videre til en anden opladningsmulighed.

Ice2EV
Ice2EV Dec 4 '21

Jeg tog chancen fordi jeg kunne se der stadig var plads til flere prikker, samt at de sidste 5-800 meter hovedsagligt går let ned af bakke, eller i hvertfald ikke stiger.

Tog også omvejen der gik forbi Clever lader, hvor der var anvist 4 km tilbage på skærmen, men der er "kun" 2,5-3 km. Dog op af bakke de første 1,5-2 km.

Ice2EV
Ice2EV Dec 16 '21

Lang tur idag. 

Aalborg, Nykøbing Mors, Skive, Struer, Lemvig, Thyborøn, Oddesund, Haverslev.

Manglede lige 5 km i at kunne nå Haverslev, så måtte suge et par procent i Skive.

Skulle nok have suget 3-4 % mere, så ville jeg have kunnet nå helt hjem. Men så lang var min tankegang ikke. Da jeg kort før Haverslev ville jeg komme hjem med 1 km på batteriet, og så tænkte jeg at det var smart med lidt juice.

Jeg blev for lidt overrasket kort før Haverslev sagde den så 12 km tilbage, det stod den på flere km, kørte endda en omvej for lige at se, 2 km længere. Det der så overraskede mest, var at selvom den var på 12 km tilbage, så var der ikke skyggen af begrænsning i accelleration. I ved der plejer at komme prikker(ligesom gul streg i model S). Der var ingen prikker overhovedet, kun fast streg.

https://drive.google.com/file/d/1B4O1BFT1OdDQwLDV67r4RgUrC3ioBYi7/view?usp=sharing

Ved godt billedet ser ud til at være stiplet streg, men den var solid. Havde endda brillerne på for at tjekke.

Dertil under ladningens første minutter, sad jeg lige og kiggede på mobilos. Ville lige se hvad den sagde til max ved 100%, hvor jeg så opdager den står og springer fra 423-457-479-462-488-448-500-427-463-489-452-492 etc. Har billeder af nogen af dem, men desværre ikke den på 500. Undre mig bare over det springeri.

Ladede bare 100 km til at komme hjem på med fuld skrue istedet for dagens øko kørsel! 

Tjekker så max da jeg kom hjem og havde sat i EON laderen til start i nat. Den skal jo ikke på 100% når den ikke skal køres direkte, der står den så på 480 km. ??

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 16 '21
ankjaers
ankjaers Dec 17 '21

Er det ikke bare klassikeren at dit batteri var koldt? Med den nye app og software i bilerne (i forhold til sidste år) syntes jeg ikke længere at kunne se hvor mange % som ikke er tilgængelig pga temperatur. 

Ice2EV
Ice2EV Dec 17 '21

Absolut ikke koldt.

1) Jeg kørte hjemmefra kl 08:20 om morgenen med 96%, kørte næsten hele dagen, bortset fra 9 stop hos kunder og samarbejdspartnere i 20-45 minutter for at afleverer julegaver og drikke kaffe. Kom hjem 19:30 efter 400 km.

2) Sjat ladede ved en Clever 50 kW i Skive 40 minutter før.

3) Den preconditioned batteri de sidste 25-30 km til Haverslev.

4) For 14 dage siden var der prikker, men erindre ikke hvornår det fremkom, der havde jeg kørt den til nul. Se link i #1 indlæg.

5) Den var forvarmet til fuld varm kabine og ladt de sidste 50 km kort inden afgang om morgenen.

6) blå snefnug og ikke tilgængelig batterimængde har jeg set indenfor den sidste måned, efter en nat en weekend hvor vi ikke havde ladt pga manglende behov og batteri derfor var is kold(-2 grader sagde bilen der var i kabinen og udenfor).

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 17 '21