Loading...
dk

degradering af batteri efter x antal år | Tesla Forum

jens2
jens2 Dec 12 '21

Hej jeg har en tesla 85 fra 2014 som kun lader til 355 typical ved 100 procent opladning, nu er det tid til at skift den til en nyere tesla s måske en 100 fra ca 2016 hvor meget degraderer denne model ? jeg kan se der er stor forksel på hvor mange procent batteriet degrader over tid alt efter batteri type, samt størrelse. alle erfaringer er kærkommen. den burde ikke falde mere end 10 procent i følge denne kilde sidst i video https://www.youtube.com/watch?v=IHz-Kx5h_Tw

Forummets indlæg er redigeret af jens2 Dec 12 '21
Cubic
Cubic Dec 12 '21

Det er der ingen, der på nogen måde kan svare på, da det afhænger af :

1. Hvor langt den har kørt

2. Hvor mange gange den er sjatladet

3. Hvor mange gange den er superladet

4. Er batteriet overophedet/blevet varm

5. Hvor mange gange har man kørt batteriet langt ned/afladet

6. Hvor mange gange har man kørt med speederen i bund og hvor lang tid

7. Hvor meget har man presset et koldt batteri

8. Hvor godt er lige netop det specifikke batteri lavet (produktions fejl)

Det er de væsentlige belastnings punkter, og der er mange flere "mindre" faktore som gør sig gældende, og alt andet er rent gætteri.

Et godt tip vil være, at få analyseret dit batteri af en ekspert med det rette udstyr.

Jeg har ikke læst ind i dit specifikke tilfælde, men min erfaring med batteri teknologien fortæller mig, at et batteri fra `16 er i sit efterår, og bør testes grundig.

Jeg tænker, at hvis det var mig der fandt en fra de omkringliggende årgange , og investere en del penge (jeg svømmer ikke i mønter) i sådan en lækker øse :), som jeg skal have i en del år, ville jeg bruge de håndøre det koster at teste batteriet, i forehold til et batteriskift.

Happy Hunting :)

HenrikD
HenrikD Dec 14 '21

Cubic,

Hvordan kan man få 'analyseret dit batteri af en ekspert med det rette udstyr'? Kender du nogen som kan gøre det?

Ice2EV
Ice2EV Dec 14 '21

Tænker der godt kunne være en businesscase i at producere:

https:///...hj8CdeRoCBAcQAvD_BwE

Men til 400 volt batterier.

MOS
MOS Dec 14 '21

Det er nok ikke helt simpelt, da 400 V Li-ion batterier er en noget mere kompleks konstruktion. Der kan f.eks. være ubalance imellem cellerne, som indvirker på testresultaterne. Hvis nogle af cellerne er dårligere end andre, så vil det eksempelvis kunne ses som at de aflades lidt hurtigere og dermed resulterer i en større ubalance i takt med afladningen. Jeg tror derfor, at en grundig test af batteriet som minimum kræver en fuld op- og afladning af batteriet. Og så batteritemperatur (ja faktisk de enkelte cellers temperatur) har også stor indflydelse. Der er så mange parametre, at det er svært at lave noget, der kan bruges generelt, da forskellige elbiler har forskellige typer Li-ion batterier, der kan være opbygget på mange forskellige måder.

Men ja, hvis man kunne lave en relativt billig tester, der kan måle noget, der giver mening og ikke bare afhænger af dagstemperaturen eller om batteriet lige er fuldt opladet eller ej - det ville være et fedt værktøj at have.

Cubic
Cubic Dec 14 '21
Citat fra HenrikD

Cubic,

Hvordan kan man få 'analyseret dit batteri af en ekspert med det rette udstyr'? Kender du nogen som kan gøre det?

Nej jeg kender ikke nogen, dem jeg kender har forladt branchen,

De kan sagtens testes.

Der er små styringer i et batteri, og et batteri er inddelt i flere moduler, og med det rette udstyr ( software og en speciel kommunikations boks ) kan man se hvilken der er dårlig, og fejlene findes ved fuld opladet og afladet, man bør også monitorere afladningen, så kan man se hvad der sker hvornår.

Man kan faktisk, på et forholdsvis meget tidligt tidspunkt, udpege nogle celler, som vil dø tidligt, også flere år før det sker.

Hvis batteriet er i orden (ens celler), er det jo bare lækkert, hvis der er svage celler, skal man passe på med at bare udskifte celler eller moduler, for sådan et batteri vil altid være i ubalance, som MOS er inde på.

Et dårligt batteri, vil oftest bestå af defekte celler, man vil aldrig se et batteri hvor alle cellerne bare er trætte.

Man kan sammenligne et batteri i ubalance, med en Fiat 127, hvor der en 1.0 motor til at trække det ene hjul, og en V12 Ferarri motor til at trække det andet hjul, det vil aldrig blive helt godt :)

NB! 

Et netop afsluttet projekt støttet af EUDP ved navn BATNOSTIC tager denne problemstilling op og giver svar på helbredstilstanden på elbilens batteri og hvor slidt batteriet er. Projektet er et samarbejde mellem Aalborg Universitet, FDM, Applus+, Lithium Balance og Teknologisk Institut.
- Vi har i BATNOSTIC-projektet udviklet helt nye metoder til at diagnosticere batteriets kapacitet og degradering uden at åbne batteripakken i bilen og uden dermed at bryde garantien, siger projektleder Kjeld Nørregaard, Teknologisk Institut

Og

Selve testen af batterierne kommer til at foregå hos Teknologisk Institut, som skal måle på både helt nye og brugte elbiler

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Dec 14 '21
Cubic
Cubic Dec 14 '21
Citat fra Ice2EV

Tænker der godt kunne være en businesscase i at producere:

https:///...hj8CdeRoCBAcQAvD_BwE

Men til 400 volt batterier.

Nej, desværre, gid det var sådan :)