Loading...
dk

Lakering og reparation af fælge i Odense. | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 30 '21

Har netop fået skiftet til vinterdæk på mine kun 2 dage gamle uberturbine fælge og klaphatten der gjorde det har skamridset 3 ud af 4 fælge :-(

er der nogen herinde der kender et firma i Odense eller omegn som kan reparere og lakere fælgene så de spiller 110% igen og med garanti på lakeringen. Øv øv øv!

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 30 '21
P85DK
P85DK Dec 30 '21

Han har lagt dem oven på hinanden og dækket er ikke bredt nok til at fælgene ikke rører ved hinanden.

Det ser heldigvis ikke så alvorligt ud, så spørgsmålet er hvem der skal betale?

Hvis du selv skal betale, så kan det 100% poleres væk

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 30 '21

Han vil bruge sin egen autolakerer. Vil blot have at det er 100% i orden da de er helt nye. Hvad med holdbarhed og garanti på omlakering? Kan det holde?

P85DK
P85DK Dec 30 '21

Lavet ordentligt kan det selvfølgelig holde

Jeg vil tro at maleren forsøger med en polering først og så måske en gang klarlak eller matlak alt efter hvad der er på i dag. Jeg tror ikke de maler dem om.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 30 '21

Ok tak for svar. Du mener altså ar det kan poleres væk? Hvad så med modstandsdygtigheden for skidt snavs og korrosion på sigt?

P85DK
P85DK Dec 30 '21

Ud fra billedet ser det ikke ud til at være gået igennem klarlakken, men bare små overflade ridser. Selvfølgelig surt på fælge uden nogen ridser, men det er absolut intet i forhold til fx et mindre kantkys.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 30 '21

Den ene fælg ser sådan ud hele vejen rundt. De andre har et par småridser og enkelte hak i kanten. Jeg må se om det ender med en polering eller lakering. I øvrigt kan tesla ikke oplyse om farvekoden på fælgene. Meget mærkeligt.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 30 '21
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 4 '22

Hvordan tjekker man i øvrigt om en fælg er skæv? Jeg har mistanke om at den ene fælg som blev mishandlet i en halv time måske er blevet skæv af den hårde behandling. Synes jeg fornemmer en ubalance i bilen ved lave hastigheder. Mærkes ikke i rattet men bare helt generelt.

MOS
MOS Jan 4 '22

Jeg ved ikke, om man gør på samme måde på en bil, men jeg har ofte gjort følgende for at tjekke for skævheder på cykelhjul:

Løft bil/cykel op, så hjulet kan rotere frit. Drej hjulet rundt, mens man holder en finger, lineal eller anden genstand imod et fast objekt/land og enden pegende ind mod kanten af fælgen i en afstand på ca. 1 mm. Mens man roterer hjulet, kan man tydeligt se, hvis afstanden på 1 mm ændrer sig betydeligt eller det skraber imod. Tjek både for skævheder sideværts og i højden. Både yderside og inderside af fælgen.

Bemærk, at skævheder også kan forekomme i selve dækket, f.eks. pga. produktionsfejl, skader på dækkets karkasse eller evt. fordi dækket sidder lidt skævt på fælgen, også selvom fælgen er helt lige. Skævheder på dækket kan man kontrollere for på samme måde ved at holde fingeren eller en genstand på siden af eller over slidbanen på dækket, mens hjulet roterer.

Hvis både fælge og dæk er helt lige, men der stadig mærkes en ubalance, kan det skyldes, at der er en masseubalance på et eller flere af hjulene. Det kan man ikke umiddelbart selv kontrollere, da det kræver specialudstyr, som de har på værkstedet. Masseubalance kan skyldes manglende eller dårlig afbalancering ifm. dækskift, men ofte er det fordi en afbalanceringsklods er faldet af. Kig efter blanke felter eller klister på fælgen, hvor der kan have siddet en klods.