Puha! Der melder sig flere spørgsmål her...
1. Findes der overhovedet data i bilen, der kan afsløre den hastighed, den er kørt med, og som kan udlæses? Hvis ja, hvorfor er Tesla så bedt om at bidrage med disse data, når bilen allerede er i politiets varetægt? Hvis nej, hvorfor er bilen så overhovedet beslaglagt, når den ikke kan bruges til at sikre bevismateriale?
2. Kan det virkelig være rigtigt, at politiet bare kan beslaglægge folks biler efter forgodtbefindende ud fra et gæt om en hastighedsovertrædelse? Og endda en uskyldig bilejers bil, som han ikke engang har kørt selv?
3. Kan det virkelig være rigtigt, at politiet kan kræve adgang til at snage i folks data på den måde uden at have nogen konkret måling, men bare på baggrund af gætværk?
4. Er Tesla forpligtet til at samarbejde mht. at udlevere data registreret af bilen? I givet fald, så er det jo en retssikkerhedsmæssig glidebane i retning af et overvågningssamfund. Så kører vi jo alle rundt i en elektronisk sladrehank. Fartkontroller bliver fremover overflødige - politiet kan bare snage i dine data efter forgodtbefindende.
5. Hvad med proportionalitetsprincippet. Er det virkelig rimeligt, at en sagesløs bilejer skal tåle, at hans bil bliver beslaglagt i et halvt år, pga. det rene gætværk? Det lyder meget tyndt i mine ører.
6. Hvorfor har bilen tyske nummerplader?
Jeg har lige fra starten syntes, at loven om politiets mulighed for at beslaglægge og konfiskere biler giver nogle kæmpe retssikkerhedsmæssige problemer. Man straffer jo uskyldige folk med den lov. Hvad enten det er en bil, der er leaset, lånt ud, lejet ud eller stjålet, så retter man smed for bager, fordi en anden bilist end ejeren kører råddent i bilen. Og i denne sag er der ikke engang et konkret bevis! Det er rimelig langt ude...
Misforstå mig ikke. Jeg synes, der er al mulig grund til at stoppe vanvidsbilisme. Men det må foregå på en måde, hvor man ikke kompromitterer retssikkerheden og almindelig rimelighed, således at man ikke ender med at straffe uskyldige borgere.