Loading...
dk

Firmabil og gratis lader og ladning | Tesla Forum

cth
cth Jan 19 '22

https://finans.dk/erhverv/ECE13653608/har-du-firmabil-kan-du-faa-gratis-ladestander-og-el/?st=1&ctxref=ext

MOS
MOS Jan 19 '22

Ikke gratis. Skattefri.

cth
cth Jan 19 '22

Er det ikke det samme? :-)

Hvis arbejdsgiveren betaler for en ladestander på medarbejderens privatadresse, bliver man ikke beskattet af udgiften. Det bliver tværtimod opfattet som et skattefrit personalegode.

Medarbejderen bliver heller ikke beskattet af den el man bruger til opladningen. Det forbrug kan også betales af arbejdsgiveren uden skattemæssige konsekvenser, oplyser revisionsfirmaet BDO i en skattepublikation.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 19 '22
MOS
MOS Jan 19 '22
Citat fra cth

Er det ikke det samme? :-)

Næh, arbejdsgiveren skal stadig betale den fulde pris. Du er bare ikke skattepligtig af den fryns.

Normalt er fryns en del af den samlede kompensationspakke, hvor der indgår løn, pension samt diverse frynsegoder såsom arbejdsgiverbetalt kaffe, æbler, avis, firmabil og nu måske også ladeboks og strøm til opladning af bilen. Arbejdsgiveren har jo stadig udgift til både kaffemaskine, frugtordning og strøm til din elbil, hvoraf sidstnævnte nok er et stykke over bagatelgrænsen. Så man kan godt forestille sig, at arbejdsgiverbetalt ladeboks og strøm til opladning af elbil (delvist) træder i stedet for kontant aflønning. Og så er det pludselig alligevel ikke helt gratis alligevel.

Men sikkert stadig en rigtig god ordning, fordi det er skattefrit og du måske ikke kunne få en lønforhøjelse, der var stor nok til, at du efter at have betalt topskat af den, havde nok til at betale for ladeboks og strøm :-)

cth
cth Jan 20 '22

Ja det har du selvfølgelig ret i.

Medmindre firmaet er af de mindre og som bare giver det ekstra og ikke trækker det andre steder.

Hvis man nu har sig eget firma, så tænker jeg at man kan give sig selv en ladeboks og gratis strøm?

MOS
MOS Jan 20 '22
Citat fra cth

Hvis man nu har sig eget firma, så tænker jeg at man kan give sig selv en ladeboks og gratis strøm?

Ja, det vil næsten være dumt at lade være. Men det er altså stadig ikke gratis, da firmaet skal betale og det bliver taget af firmaets evt. overskud. Du får dog mere ud af firmaets overskud ved at udbetale det som et skattefrit frynsegode, end hvis det blev udbetalt som ekstra løn. 

cth
cth Jan 20 '22

Jeg tænker det tages før overskud registreres, ligesom løn og andre udgifter?

Så istedet for en løn jeg skal betale +60% i skat af kan firma betale min lader og EL.

Giver mindre firma overskud som der skal betales 22% skat af.

Jeg sparer så at betale lader og EL med mine surt beskattede penge.

Mit firma er ret nyt og jeg er ikke særlig god til forstå det økonomiske endnu :-)

MOS
MOS Jan 20 '22
Lad os tage et eksempel: Dit firma har et overskud på 100 kr. Heraf skal betales 22 kr. i selskabsskat, så er der 78 kr. tilbage i firmakassen. Dit firma kan også vælge at bruge de 100 kr. på at give dig lidt ekstra i løn eller et skattefrit frynsegode. Så har firmaet ikke længere noget overskud, der skal beskattes. Hvis du får de 100 kr. udbetalt som løn, så skal du rigtignok betale indkomstskat af beløbet, hvilket er op imod 60%, hvis du betaler topskat. Så har du ~40 kr. i hånden. Hvis du i stedet for får en ladeboks eller betalt strøm, så er det et skattefrit frynsegode. For at stille det helt simpelt op, har du altså 3 muligheder. Du kan vælge at beholde de 78 kr. (efter selskabsskat) i firmaet, du kan få 100 kr. i løn, hvilket giver ~40 kr. (efter skat), som du kan bruge på lige hvad du vil, eller du kan få for 100 kr. ladeboks eller strøm. Jeg ved godt, hvad jeg ville vælge. Hvis du alligevel skal have en ladeboks eller bruge strøm til hjemmeopladning, så ligger den lige til højrebenet.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 20 '22
Seppe
Seppe Jan 20 '22

Er det simpelthen bare direkte et frynsegode man kan give og ikke på nogen måde koblet til reglerne om fri bil? Selv med fri bil er jo stadig en fordel der ikke skal beskattes (hvilket jeg synes var uretfærdigt i forvejen da man jo er beskattet af bilen). Det er jo en driftsomkostning ved en el eller hybrid bil og burde derfor kunne være arbejdsgiver betalt uden problemer, hvilket det så også kan nu. Men kan man give det uanset om der stilles fri bil til rådighed?

cth
cth Jan 20 '22

MOS: Tak vi er enige.

jeg skal bare først lige sælge bilen til firmaet og få firmabil :-)

Boomle
Boomle Jan 20 '22
Citat fra Seppe

Er det simpelthen bare direkte et frynsegode man kan give og ikke på nogen måde koblet til reglerne om fri bil? Selv med fri bil er jo stadig en fordel der ikke skal beskattes (hvilket jeg synes var uretfærdigt i forvejen da man jo er beskattet af bilen). Det er jo en driftsomkostning ved en el eller hybrid bil og burde derfor kunne være arbejdsgiver betalt uden problemer, hvilket det så også kan nu. Men kan man give det uanset om der stilles fri bil til rådighed?

Det kan kun gives i forbindelse med fri elbil eller pluginhybridbil. Derudover kan ladestanderen overføres til privat eje for medarbejderen, når denne er beskattet i mindst 6 sammenhængende måneder.  

Seppe
Seppe Jan 21 '22

Det giver mening og var også min opfattelse :-)