Loading...
dk

Er WLTP snyd | Tesla Forum

cth
cth Jan 22 '22

Mange nye elbilsejere har ikke sat sig ind i hvor meget strøm en elbil bruger om vinteren eller i regnvejr.

Ligeledes loves der hurtig ladning til Ioniq 5, som bare sjældent er muligt.

Måske burde der være en WLTP for 20 grader og en for minus 5 grader.

 

https://jyllands-posten.dk/biler/ECE13654618/mange-nybagte-elbilejere-bliver-skuffede-over-raekkevidden-om-vinteren-mads-tjaerby-var-noget-overrasket/

artikel er nok låst.

 

Men her er det væsentlige:

 

»Rækkevidden faldt fra 420 km til 265 km ved blandet kørsel, da kulden for alvor satte ind i november. Det var ret chokerende.«

Sådan beskriver aarhusianske Mads Tjærby sin oplevelse af rækkevidden i sin nye Ford Mustang Mach-E. Elbilen, der med firehjulstræk og et enormt batteri har en officiel rækkevidde på 540 km, men det tal er milevidt fra det opnåelige, ikke mindst i den danske vinter.

 

Overalt på de sociale medier er der lignende fortællinger om markant kortere rækkevidde om vinteren på alle typer elbiler, og der er mange eksempler: Tag bare VW ID.4, der plejer at kunne køre 400 km på motorvejen med omkring 110 km/t., men nu kun når ud på 300 km. Eller Årets Bil, Hyundai Ioniq 5, der er nede på 260 km under samme disciplin, og som ellers har 350 km i sig. Der er også Polestar 2 med stort batteri, der ender på 300 km, mod normalt 400 km, mens de mindre Cupra Born og VW ID.4 typisk falder fra 320 km til 240 km om vinteren.

 

Her er der eksempelvis flere ejere af de nye Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, der er blevet skuffede efter at have oplevet, hvordan modellerne er ude af stand til at nå de lovede 220-240 kW i ladeeffekt, fordi batteriet er for koldt.

 

 

Nicolai
Nicolai Jan 22 '22

Når jeg snakker med potentielle elbilsejere så er der kun 1 tal de (fleste) reelt går op i: hvor langt kan jeg køre på motorvejen (og hjem igen) uden at lade. Eneste undtagelse er dem der bor i vestjylland. For dem er det ikke nødvendigvis “motorvejen” men kan være “landevejen”.

Grunden til at det er så sort/hvid er at de fleste af de ture der foregår i by eller på landevej er kortere ture der ikke er et problem.

Det virkelige liv med en elbil er naturligvis mere sammensat og menneskers behov ikke ens, men det er udelukkende den der semi-lange tur på motorvej som fylder allermest for dem jeg snakker med. Med god grund vil jeg mene.

Det eneste man har at gribe til som køber er jo at kigge på WLTP og den ved vi jo ikke kan bruges til det. Jo hvis man ganger 2 gange med 0,7 måske. (0,7 for at komme WLTP → motorvej, 0,7 igen for at komme fra sommertal til vintertal. Fx: 540*0,7*0,7 = 265 km - det er nok tilfældigt at det giver nøjagtigt det samme).

For en bezin/diesel bil kan det tilsvarende tal være nyttigt til at sammenligne bil A og bil B fordi selve rækkevidden ikke er så vigtig for de fleste. Man skal nok komme nogenlunde behageligt frem.

For en elbil gør det bare en kæmpe forskel om man kan nå frem og tilbage uden opladning og derfor bliver det rækkeviddetal så vigtigt når man skal købe sin første elbil.

Så: "ja". For langt de fleste førstegangskøbere af elbil så svarer WLTP ikke på det spørgsmål jeg oplever som det eneste store spørgsmål de har.

De fleste ved det godt men tænker "nå ja det er måske lidt lavere, det er måske 500 km i stedet for 540 km". De færreste er bevidste over hvor meget rækkevidden på deres benzinbil falder ved motorvejskørsel. For vores Skoda Rapid er det fx ~ 1000 km ved 80 km/h og ~ 600 km ved 130 km/h.

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 22 '22

Bilerne er indlysende oversolgt på både rækkevidde og effektivitet. Når det så er sagt så mener jeg også at køberne forpligter sig til at sætte sig lidt ind i hvad de køber inden de smider 3-500k efter en ny bil. Problemerne er nok mere udtalt på mange af de nye elbiler fra de gamle etablerede selskaber som ikke har den samme erfaring/teknologi som tesla. Bevares teslas rækkevidde reduceres selvfølgelig også om vinteren men ikke i nærheden af 50%. 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 22 '22
jramskov
jramskov Jan 22 '22

Dertil skal man også huske at bilen får kortere rækkevidde med tiden. Vores TM3 havde fra starten ingen problemer med at køre Aarhus - Ringkøbing - Aarhus (afsted om formiddagen og hjem igen om aftenen), heller ikke om vinteren i blæst og regn. Det kan den ikke altid mere, det kræver et kort stop ved Ikast SuC. Vores er knap 3 år gammel og har kørt 65-70k km.

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 22 '22

Det er korrekt ja. Har du nogen ide om reel tab af rækkevidde?

P85DK
P85DK Jan 22 '22

Det primære årsag er vel at folk ikke forstår at deres ICE også får markant kortere rækkevidde om vinteren. En elbil er jo bare så meget mere effektiv, så derfor virker det voldsomt når de forbruget øges pga regn, blæst, sne etc. Dette kombineret med at du ikke bare lige kan fylde den op gør at folk reagerer mere.

Så nu hedder det sig at elbiler har kortere rækkevidde om vinteren, men det burde hedde at alle biler/lastbiler har ringere rækkevidde om vinteren. Der er da en del af min kones veninder der ikke kan forstå at deres Porsche Cayenne eller Range Rover næsten kun kører 3 km/l om vinteren - hvis de overhovedet opdager det.

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 22 '22

Samtidig er det væsentligt at vide at 1 liter benzin svarer til ca. 10 kWh, hvilket reelt betyder at en elbil med 90 kWh brugbar energi svarer til ca.  9 liter benzin. Det sætter tingene lidt i perspektiv.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 22 '22
P85DK
P85DK Jan 22 '22

Nemlig, det har altid været en sjov lille fact at smide på bordet til middagsselskaber. Når jeg har hørt på 911 ejere som fortæller stolpe op og ned om hvorfor de tilbage i 14/15/16 aldrig skulle eje en elbil, så har jeg altid sagt at jeg ville tage en hvilken som helst udfordring hvis de så også kun havde 8 l benzin som der i en P85D. Så kan vi lave en lille 10 kamp med acceleration fra 0, 5km bykørsel, 10 km motorvejskørsel, acceleration fra 50-80, fra 80-120 etc. Problemet er bare at ICE'en ville ikke kunne 4 af de 10 øvelser uden at være løbet tør - og slet ikke en vinterdag med frost.

Kunne være en sjov video :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 22 '22
jramskov
jramskov Jan 22 '22
Citat fra Gustavsfar1

Det er korrekt ja. Har du nogen ide om reel tab af rækkevidde?

Nej, har ikke undersøgt det overhovedet. Har bare bemærket at køreture jeg tidligere kun tage uden opladning ikke længere var muligt. Jeg ser det ikke som noget stort problem at skulle ind og lade i 5-10 minutter på hjemvejen, men jeg tror mange synes det er et problem at skulle holde i en halv time eller mere. Det kommer man ikke ud for i en ICE.

KimT
KimT Jan 26 '22

De er igang med en Norsk test af 31 elbilers rækkevidde lige nu.

De første har lige rundet 200km : https://motor.no/...de-pa-elbiler/217132

Kan se at de har ioniq5 på både 19" og 20"

Tror Peugeut e-2008 bliver den store taber.....

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 26 '22
webercarbmann
webercarbmann Jan 26 '22

@KimT.  Ret spændende test.  Tak for link. Vh Peter

MOS
MOS Jan 26 '22
Citat fra KimT

Tror Peugeut e-2008 bliver den store taber.....

Jep, den er så lige løbet tør efter kun 228 km. 

Ice2EV
Ice2EV Jan 26 '22

Nøj den var spændende. Hverken ironisk eller sarkastisk!

TMY nappede alligevel 451 km, det er da hæderligt i forhold til 506 km opgivet.

 

NIO ES8 ser også lidt spændende ud, fair rækkevidde, prisen ser ud til at være billigere end model Y, og den er alligevel noget større.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 26 '22
KimT
KimT Jan 26 '22

Man må vel gå ud fra at det har været landevejskørsel - dvs. max 80km/h

 

Jeg vil have lånt en Y'er og en EV6 til en længere prøvetur (3-400km). Konen døjer med ryggen, og en lav S'er med hård affjedring hjælper ikke på det. Er spændt på om Y'er er lige så stiv som S'ern

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 26 '22
P85DK
P85DK Jan 26 '22

En S'er på luft og 19" er da en relativt blød bil. En Y'er er jo på stål fjedre.
 

Ice2EV
Ice2EV Jan 26 '22

Både M3 og MY, har fået skudt i skoene de er meget stive og hårde.

Ved ikke lige hvad der så er galt med vores M3 LR, for den er ganske behagelig i undervognen, og langt mere tilgivende over eks fartbump end eks vores standard C klasse stc.

KimT
KimT Jan 26 '22

Jeg ved det godt. Den hårde undervogn bliver gang på gang påpeget i div. test på Y'er.

Tesla kalder jo selv deres S/X'er "legacy models" - så det er jo nok ikke den vej man skal gå i dag ;-)

P85DK
P85DK Jan 26 '22

Legacy betegnelsen er vist mest en henvisning til pre 2020 modeller af S og X.

Jeg vil tro at nyere Model S/X har endnu bedre komfort end de første generationer. Men det er jo også meget hvordan man oplever det.

En af bilerne i garagen løfter det inderst baghjul i selv flade sving, der kan man mærke plumberne når man kører over et blødt vejbump. Vores Tesla P85D marts 15 (som skulle have de hårde bøsninger i undervognen) på 21" er i den bløde ende af scalaen af vores biler.

cth
cth Jan 26 '22

Jeg synes også Y er hård.

Det samt "høj bil" fornemmelsen gjorde at jeg ikke brød mig om den.

Det sidste er en smagssag og gælder både q4, iQ5 o.s.v.

Men det er det der sælger i dag.

cth
cth Jan 27 '22

Endnu en skuffet hybrid ejer der måtte tanke 7 gange hjem fra Østrig og køre 10 km/l.

Man kan jo ikke klandre den almindelige dansker for at købe hybrid.

De burde måske have undersøgt hvad de gik ind til.

Men det kræver dog lidt indsigt.

 

Er det ikke det vi har sagt i årevis, at hybrid er fup, medmindre man bare kører rundt på batteriet.?

 

 

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13666196/torben-nielsens-nye-hybridbil-er-ikke-saa-groen-og-oekonomisk-som-han-og-vennen-havde-troet/

 

sikkert låst artikel men det væsentlige er her:

 

»Vi tankede syv gange på turen. 7 gange. Havde vi kørt i min dieselbil, kunne vi have nøjes med at tanke to gange,« siger Søren Mernild, der sammen med vennen har regnet ud, at bilen kørte cirka 10 km pr. liter benzin på den to gange 1.365 km lange tur.

 

Bilen er en BMW X3 xDrive30e aut. M Sport, som Torben Nielsen har haft siden december 2021. Det er en plug-in hybrid, som både kører på el og på benzin fra tanken med plads til 50 liter. Den er omfattet af de afgiftsrabatter, som skal sætte gang i salget af grønne biler. Prisen er 641.000 kr. – ikke knap 800.000 kr., som den ville koste i en benzin-version uden rabat.

 

 

Hybrid biler giver dog en del erfaring med EL kørsel og trækker nogen over til EL biler.

 

Men i følge artikel har det kostet 4.2 mia.

Jeg ved ikke om vi kan klandre regeringen for at være dumme, men det er da tæt på...

 

Tænker brugte hybrider bliver noget man får kastet i nakken om nogle år.

 

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 27 '22
Sider: 1 2 »