Loading...
dk

Lidt specielt forbrug i dag i nedre del af rækkevidde | Tesla Forum

cth
cth Feb 1 '22

havde 70 km tilbage og kørte tur på 15 km.

Lagde fint ud med alm. forbrug, som dog var højt med kold bil o.s.v.

Tæt på hjemme igen stod den på 43 km og pludselig sprang den ned på 21 km inden for meget kort tid.

Hjemme parkeret med 20 km tabte den 5 km på 1 time og nu på 15 km

I app sagde den så under ladning del at max. kapacitet var 653 km

Det har jeg ikke set siden bil var ny. plejer at være 617km.

Nå men nu er den sat til at lade....

Er vel bare fordi det er koldt og den ikke helt ved hvad.

Men ikke noget man skal regne med, hvis man havde håbet at nå noget med de 70 km :-)

Gronhund
Gronhund Feb 1 '22

Først må jeg lige sige, at vi sandsynligvis får en "reprimande", når vi siger vi bruger km og ikke % ;-)
Når det så er sagt, får jeg også oplyst rækkevidde i km, og det er jeg ret glad for, da det passer godt til min kørestil/kørselsmønster.
Du skriver, at du får oplyst at fuld opladning viser 6xx! Så tænker jeg til gengæld, at du har sat din km visning til "Rated". Hvis det er tilfældet, kan du ikke regne med at kunne køre 70 km, hvis der står 70 km. Den tager vist udgangspunkt i et snit på 150wh/km. Hvis du derimod sætter den til "Typical", kan du bedre regne med det.
Og husk så vidt muligt ikke at komme under 10-20% og ikke over 80-90% med mindre du har brug for det!

cth
cth Feb 1 '22

Ja beklager mine km :-)

Ved godt man skal holde sig mellem 20 og 80%

men synes også jeg har læst man skal tømme batteriet ind imellem, men ikke tit.

Tjekker lige rated og typical, selvom jeg ikke synes at have set den mulighed.

Gronhund
Gronhund Feb 1 '22

Efter sigende, skulle det ikke være noget synderligt problem at lade den helt op, hvis du bare skal køre med det samme (og får brugt minimum 10% på den første tur). Samtidig skulle det være fint at køre den (næsten) helt ned, så længe du kan sætte den til ladning lige når du kommer frem. Det var bare for at være sikker på, at det ikke var en vane at lade den stå med 70 km (eller mindre) uden at lade den. Kolde batterier lader også langsommere (hvis de overhovedet kan lade).

Det er inde i Controls, Units...

MOS
MOS Feb 1 '22

@cth

Jeg spekulerer på, om det er længe siden, du har ramt bunden af batteriet? Det kan være, at den er gået lidt ud af kalibrering over tid og at den så for nyligt opdagede, hvor bunden var.

@Gronhund

Jeg tænker ikke, det er skadeligt at lade den stå med 70 km på batteriet. Tværtimod, så holder Li-ion batterier bedst, hvis man lagrer dem koldt og med relativt lav SoC. Jeg tror, vi skal ned under 0% (visning i display), før det begynder at blive skadeligt for HV-batteriet, da der er indbygget noget buffer og brick protection i bunden af batteriet, netop for at undgå skader.

Jeg har i hvert fald selv en del gange haft min til at stå med 5-10% tilbage på batteriet og det har stadig en SoH på over 95% efter 6 år.

Man bør dog alligevel ikke efterlade sin bil med under 5-7% SoC i længere tid (dvs. mere end et par timer). Det skyldes, at bilen forsøger at passe på HV-batteriet ved at spare på den smule energi, der er tilbage. Det betyder, at 12 V batteriet f.eks. ikke bliver ladet og så går der kun ganske kort tid, før det er fladt. Uden strøm på 12 V batteriet kan bilen ingenting. Hverken åbne døre, starte, åbne ladeporten eller noget som helst, hvilket er ret træls. Man skal altså først have strøm på 12 V batteriet, før man kan vække bilen fra komaen og gøre noget som helst andet. Men HV-batteriet tager formentlig ikke skade, før det er et stykke under 0%.

Ice2EV
Ice2EV Feb 1 '22

Med erfaring fra en model 3, og ikke en S.

Her om vinteren, bemærker jeg at max på batteriet når jeg sætter det til, afhænger af hvor varmt batteriet er.(nej jeg lader ikke til 100% på dagligbasis, men checker af og til anslået km på 100%)

Kommer fruen hjem kl 13 efter en kort tur og den holder stille til kl 21 samt der er minus grader, så kan jeg få den til vise ned til 430 km på max/100%.

Men kører jeg 400 km på landevej med afsluttende 40 km motorvej, så er den godt varm, og så kan den også vise 500 km. 500 km det har den så aldrig vist før. 

I uge 1 var den 495 km på 100%.

Som MOS skriver så er der reserveret nogen kWh til at beskytte batteriet. Hvilket eks ses af den norske EV test fra sidste uge, hvor Model 3 ramte 0%/1 km tilbage ved 500 km, men alligevel kørte til 521 km før den stoppede.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 1 '22