Loading...
dk

Hvor lang tid tager det at preheat batteriet? | Tesla Forum

cth
cth Feb 5 '22

Nogen der ved det?

Hvis jeg kører hjemmefra med kold bil/batteri og sætter navi til at lade i Køge.

Jeg bor ca. 50 km / 30 min fra Køge.

Så starter preheat ret få kilometer efter jeg er kørt hjemmefra i temp her omkring 1 grad.

Men kan man se nogen steder hvor lang tid den skal bruge for at få et helt opvarmet batteri, hvad det så end er?

Temp. ude betyder selvfølgelig ret meget.

Måske findes der er skema der viser det.

Ice2EV
Ice2EV Feb 5 '22

Du har et ret stort batteri. Derfor tager det lang tid at varme op.

Men starter jeg med koldt batteri og begrænset forvarme(kun kabinen10-15 minutter) vores 3LR og kører landevej, så tager det mindst 100 km før begrænsningen forsvinder fra skærmen. Og den vil fortsat bruge de sidste 20 km til preheat inde SuC.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 5 '22
Gustavsfar
Gustavsfar Feb 5 '22

Har set nogle af teslas Bjørns videoer hvor han blandt andet snakker om batteritemp og anvender et værktøj/app til at vise bms. Er det mon noget som er tilgængelig for alle?

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Feb 5 '22
P85DK
P85DK Feb 5 '22

Ja, det hedder scan-my-tesla. Du skal have et fysisk kabel som sættes i diagnoseporten.

KimT
KimT Feb 5 '22

Du skal bruge :

Android mobil (ScanMyTesla findes kun til Android)

Kabel

OBD2 dongle - kvalitet, de billige kan ikke følge med - de er for langsomme.

Der findes programmer til IOS, men IOS understøtter ikke bluetooth OBD2 dongles. Her skal man bruge en wifi version, og et program som f.eks TM-Spy

Jeg har købt en billig Android mobil som ligger fast i bilen, så den også logger data når min egen mobil ikke er i bilen.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 5 '22
Gustavsfar
Gustavsfar Feb 5 '22

Kunne være godt hvis tesla tillod tilsvarende adgang til bms som standard feature

MOS
MOS Feb 5 '22

Hvis der er 1 °C udetemperatur og man kører hjemmefra med koldt batteri, så vil batteriet typisk være omkring 5 °C.

Batteriet bliver som tommelfingerregel ca. 0,1 grad varmere pr. km rolig kørsel. Men det afhænger naturligvis meget af kørestil. Høj fart på motorvej giver mere varme. Landevej med moderat fart giver mindre varme. Bykørsel med mange accelerationer og regen bremsning giver også ekstra varme i batteriet. Særligt kraftige accelerationer hjælper til at varme batteriet hurtigt op, mens konstant fart ikke giver ret meget varme.

Når forvarmning af batteriet starter, kan den varme batteriet yderligere ca. 0,5 grader pr. minut.

I eksemplet, hvor man starter med koldt batteri (5 °C) og kører 50 km/30 min. til Køge, så vil batteritemperaturen stige ca. 5 grader pga. kørte km og yderligere ca. 15 grader, hvis forvarmning starter med det samme. Det resulterer så i en batteritemperatur på ca. 25 °C ved ankomst til Køge. Optimal batteritemperatur er mellem 30-45 °C. Derfor skal man ikke regne med optimal ladehastighed her om vinteren, med mindre man kører forholdsvist langt inden første ladestop.

cth
cth Feb 6 '22

Ok tak MOS for den meget grundige gennemgang.

lagde forleden mærke til, at jeg fik max. 40 KW da jeg kørte 5 km hjemmefra til cirkle K og ladede.

Omkring 2 grader ude og bil havde ikke kørt siden dagen i forvejen.

Men en anden gang fik jeg 75KW til start, under stort set samme betingelser.

Her kan jeg dog være lidt i tvivl om jeg havde fået lidt forvarmning, ved at vælge supercharger hjemmefra.

Derhjemme får jeg 16,5KW med det samme...stort set... uanset batteri temp.

Vil prøve at holde lidt øje, men kunne godt tyde på at 40KW er max. ved koldt batteri.

Ice2EV
Ice2EV Feb 6 '22

Grunden til du får 16,5 kW der hjemme altid er det er AC ladning, som ikke er begrænset af BMS. AC ladning anses for at være yderst soft ladning.

Hvorimod DC ladning som på SuC'ere af forskellige arter, altså alt fra påtrykt 50+ kW, er hårdt for batteriet.

MOS
MOS Feb 6 '22

Det er ikke korrekt. Batteriet er fløjtende ligeglad med, om du hælder DC eller AC ind igennem ladeporten. Det bliver alligevel lavet om til DC, før det kommer ned på batteriet.

Det afgørende for ladeeffekten er batteritemperatur og SoC. Jo koldere batteri, jo lavere vil ladeeffekten være begrænset til. Hvis batteriet er tilstrækkeligt koldt, vil det slet ikke lade, før det er varmet tilstrækkeligt op. Heller ikke, selvom det er AC. Os, der har de gamle S85'ere med reduceret ladehastighed har nok oplevet det ganske ofte her til vinter. Jeg tror, batteriet skal være omkring 3 °C, før det overhovedet vil lade og jeg mener, vi skal op omkring 8 °C, før batteriet vil lade med 11 kW.

Hvis du bor i Canada om vinteren og du ikke sørger for at holde dit batteri varmt, så kan der gå adskillige timer, før det er forvarmet tilstrækkeligt til, at du overhovedet kan slowcharge på det. Hvis du kun har mormorstik til opladning, så er det ikke engang sikkert, at den kan levere effekt nok til at varme batteriet op og holde det tilstrækkeligt varmt. Og så vil den ikke begynde at lade før engang til foråret!

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 6 '22
KimT
KimT Feb 6 '22
Citat fra Gustavsfar1

Kunne være godt hvis tesla tillod tilsvarende adgang til bms som standard feature

Specielt når bat.temp er en væsentlig faktor for ladehastigheden.

Man hører jo netop tit; jeg har kørt 100km på motorvej, men får stadig ikke fuld skrald på laderen.

Derfor; SÅ VIS DA DEN TEMPEMPERATUR - så man har noget at forholde sig til.....

Gustavsfar
Gustavsfar Feb 6 '22

+1

MOS
MOS Feb 6 '22

Enig. Jeg kunne også rigtig godt tænke mig mulighed for visning af batteritemperaturen i displayet. Det ville i den grad afmystificere meget omkring ladehastighed, hvor folk ikke forstår, hvorfor den ikke lader ret hurtigt. Og så kan man også se, hvordan forvarmning af batteriet faktisk virker.

Det burde være peace of cake at implementere i en softwareopdatering. 

Porsche Taycan har faktisk visning af batteritemperaturen i °C. Flere andre elbiler har også en visning af batteritemperaturen, men bare som en bjælke eller barer, der tænder enkeltvist, og altså uden angivelse af den eksakte temperatur, så her må man gætte lidt (f.eks. 3 barer svarer til ca. 25 °C eller hvad det nu kan være).

I gamle dage havde man ofte kølevæsketemperaturmåler i ICE-bilen. Man kan så argumentere for, at det ikke er særlig relevant at kende den præcise temperatur på kølevæsken. Først når den når kogepunktet er det kritisk og da vil en rød lampe være tilstrækkelig information.

Men i en elbil er batteritemperaturen noget af det vigtigste information om bilens øjeblikkelige tilstand, da den fortæller meget om batteriets ydeevne, kapacitet, regen og mulige ladehastighed. Så giv os nu den information - det er bare et enkelt lille tal i displayet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 6 '22
Gustavsfar
Gustavsfar Feb 6 '22

Hvem tweeter Elon?

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Feb 6 '22
Ledsager
Ledsager Feb 7 '22

Har stor glæde af samme model dongle med Android telefon som KimT. Det sværeste var faktisk at få fjernet kasetten i midterkonsollen og finde kablet til donglen. Kan anbefale en billig LG telefon som partner til donglen.

tintin
tintin Feb 20 '22

Jeg har en gammel P85D fra 2015. Hvordan forvarmer jeg batteriet før jeg skal køre og den holder tilsluttet i garagen? Jeg har forsøgt at finde vejledning men det eneste jeg har fundet er at man skal sætte preheat til HI. Kan det virkelig passe? Det er jo lidt frås med energien og jeg kan ikke forstille mig at interiøret har godt af sådan en udtørring

MOS
MOS Feb 20 '22

@tintin

Jeg plejer bare at sætte den til at lade en times tid eller to før afgang. Så varmer den i hvert fald batteriet lidt op, så det ikke er helt koldt. Hvis det er vintervejr, så vil man ikke have fuld regen, medmindre man lader i flere timer, dog nok regen til at jeg kan opsamle det meste af bremseenergien.

Jeg er faktisk lidt i tvivl, om den forvarmer batteriet, hvis du forvarmer kabinen til f.eks. 20 °C. Eller skal den stå på HI? Er der nogen, der ved det?

Måske er der også noget med indstillingen "range mode", der har indflydelse på batteriopvarmningen, men det er længe siden, jeg har rodet med det. Og det kan jo være, det er blevet ændret siden via OTA software opdatering.