Loading...
dk

TMY ny range | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Feb 6 '22

Bemærker ny TMY er med range 533 istedet for de 506 den har stået med siden det blev muligt at kigge på TMY på Tesla.dk

Arpe
Arpe Feb 6 '22
Ja, nyt større batteri fra Kina er nu i bilerne. Har du også prøvet at skifte til 19" dæk så estimerer den 565 km rækkevidde
Ice2EV
Ice2EV Feb 6 '22

Når den siger 565 på konfiguratoren( en doofenshmirtz maskine) er det så 500 på batteri ikonet ved fuld ladning i en ny?

Når jeg vinder i lotto, så kunne jeg godt tænke mig den lige var 30-40 km længere. Så slipper jeg for at skulle sjat lade på hovedparten af de 7-9 langture jeg foretager om året. Hvorom de 5 minutter overlever jeg nok de få gange.

 

KimT
KimT Feb 6 '22

Prøvede en onsdag aften. Det blev til lige under 500km kørsels (Århus-Silkeborg-Ikast-Silkeborg-Nybbøl-Rødekro-Århus)

Rækkeviden på motorvej på strækingen Rødekro-Århus (151km), kl 22, let modvind, regn de sidste 50km, våde veje 100km, reel gns. hastighed 130km/h = 300km

Demo bilen var begrænset til 140km/h.

Så det lidt større batteri vil vel under sådanne forhold nok kun give omkring 15km ekstra.

Men ellers sker der jo en del med den næste sending biler de får. AMD CPU, dobbelt lags glas ved bagdørene, opvarmet visker.

Og der er rygter om ventilerede forsæder (er i den nye manual), men der er endnu ingen biler i Kina der er leveret med det. De har jo fået alt det andet ca 1/12

PS: Var godt nok træt af autovisker i mørket, det samme med auto nedblænding. Specielt med de nye matrixlygter som virkeligt blænder de modkørende.

PPS: Berlin starter produktionen op med Performance. Så de aner ikke hvornår de begynder at producere den nuværende LR, eller andet.

 

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 6 '22
Ice2EV
Ice2EV Feb 6 '22

Var det på en ladning, eller var du inde på Rødekro og supplere op?

 

Er vi på 82 kWh batteri? ligesom i model 3 på det seneste?

 

Og hvornår er det Berlin er sat til at starte? Alt andet lige, så vil jeg vurdere at performance forudbestillingerne vel forholdsvis hurtigt er produceret.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 6 '22
KimT
KimT Feb 6 '22

Strækningen Ikast-Silkeborg-Nybøl-Rødekro tog ca 65% - 250km, men har ikke hold øje med det da der var pauser imellem, og her var der en del landevejskørsel. Men på hjemturen, da SuC i Rødekro blev sat ind som destination, da vi kørte fra Nybøl, kunne jeg se at den brugte rigtig meget strøm. I vores S'er tager den normalt - uden forvarmning ca 12%. Y'ern tog 19%, og den forvarmede på hele turen på de ca. 25min (@Gustavfar1 som spurgte i en anden tråd...). Og bilen hold max. stille i lidt over 1 time. Men er det ikke noget med at temp. på en 3/Y helst skal helt op på 50grader.

Jeg ankom i Rødekro med 17%, og jeg toppede op med 50% strøm, så den stod på 67% da vi kørte. I århus havde den brugt 51% til de 151km motorvejskørsel.

Aner ikke noget om batteri størrelsen. Han mente at Berlin var klar om et par måneder.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 6 '22
Emilsteen
Emilsteen Feb 7 '22
Citat fra KimT

Strækningen Ikast-Silkeborg-Nybøl-Rødekro tog ca 65% - 250km, men har ikke hold øje med det da der var pauser imellem, og her var der en del landevejskørsel. Men på hjemturen, da SuC i Rødekro blev sat ind som destination, da vi kørte fra Nybøl, kunne jeg se at den brugte rigtig meget strøm. I vores S'er tager den normalt - uden forvarmning ca 12%. Y'ern tog 19%, og den forvarmede på hele turen på de ca. 25min (@Gustavfar1 som spurgte i en anden tråd...). Og bilen hold max. stille i lidt over 1 time. Men er det ikke noget med at temp. på en 3/Y helst skal helt op på 50grader.

Jeg ankom i Rødekro med 17%, og jeg toppede op med 50% strøm, så den stod på 67% da vi kørte. I århus havde den brugt 51% til de 151km motorvejskørsel.

Aner ikke noget om batteri størrelsen. Han mente at Berlin var klar om et par måneder.

Var det igennem Tesla Aarhus du fik lov at låne den så lang tid? De har måske slækket lidt siden vi alle skulle prøve 3'ere, hvor man kun fik 30 min?

KimT
KimT Feb 7 '22

Ja, skrev til dem. Konen har dårlig ryg, og har derfor efterhånden problemer med højden på vores S'er samt den hårde affjedring. Så skrev at jeg havde brug for en længere prøvetur, for at kunne vurdere hvor hård den var, samt også finde ud af hvad rækkeviden var. Og om det derfor kunne blive en aften.

Nu ved jeg så ikke om det også spiller ind at man har en Tesla i forvejen. 

Ice2EV
Ice2EV Feb 7 '22

Hvad var så vurderingen af affjedringen? Der er kommet mange hug i diverse tester over hårde fjedre.

KimT
KimT Feb 7 '22

Affredringen er ikke så hård som i vores S'er, men der er ikke meget forskel. Sæderne er lidt blødere, som også hjælper lidt (vi har stof sæder i vores S).

Hun sagde der var bedre støtte i sæderne fordi sidestøtte til lænd/lår er større, og tror sæderne er en lille smule smallere.

Det at sæderne giver bedre støtte, og man sidder op, siger hun hjælper med at man ikke rutsjer rundt i sæder når man f.eks kører i en rundkørsel. Når hun sidder ved siden af i S'ern, sidder hun næsten med strakte ben, så det reelt kun er balderne hun sidder fast med. Og det gør at hun rutsjer rundt. Når man sidder højere oppe, sider man som på en alm. stol, har har også undersøttelse under lårene.

 

Så jeg kan som sådan godt forstå den får hug. Har en kollega der har haft en i 1½ måned. Og det er også hendes eneste kritikpunkt.

PS har ikke lige en 3'er i frisk errindring til at kunne sammenligne med. Men i bundt og grund er det vel samme problem med den.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 7 '22
jramskov
jramskov Feb 7 '22

De starter heller ikke op med 4680 cellerne i Berlin. Det bliver nok tidligst engang i slutningen af året at det skifter til dem.

Ice2EV
Ice2EV Feb 7 '22

Jeg forstå ikke de hug model 3 får for affjedring. Måske hvis den er på 20", det ved jeg ikke.

Men sammenligner jeg vores C klasse med 18" 225/45R18 med 3LR med 235/44R18. Så bør Cklassen have mindre gummi og den føles også ganske så. Når man kører over samme bump, så hopper alt i bagagerummet i C klassen, det gør det ikke i 3LR. 

Faktisk vil jeg nærmere sammenlige c klassen på 16" vinterdæk med 3LR på 18".

3LR tager samme bump langt mere roligt og behageligt. Men det kan da være der er noget galt med vores.

 

Enig i model 3 og formentlig Y's sæder er smallere end model S.

Min brede rumpet skulle lige vænne sig til smalt sæde den første uge. Men nu sidder jeg ganske formidabelt i 3LR. 2700 km frem og tilbage til Spanien, ikke så meget som en øm ryg eller noget. 300 km i c klassen, så er jeg stiv i ryggen. 

Dog er siddefladen en anelse for kort.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 7 '22