Loading...
dk

EON under afvikling | Tesla Forum

jramskov
jramskov Mar 25 '22

Ja, hvad er jeres samlede forbrug?

Her er lidt data fra os til sammenligning:
Vi er 3 i vores familie og bor i et hus fra 1968 på 162m2. Alt el er nyt, LED pærer osv. (mere eller mindre hele "indmaden" af huset blev revet ud/renoveret tilbage i 2018, inkl. nye hårde hvidevarer m.m.
Vi har et ventilationsanlæg der også bruger lidt strøm, hvor meget ved jeg faktisk ikke. Vi har fjernvarme. Vi kører cirka 30k km/årligt, men har helt sikkert kørt mindre sidste år pga. corona.
Vi brugte i 2021 i alt 9092kWh. Ifølge EON har vi brugt 5480kWh i 2021 på vores hjemmelader. Hvis ellers jeg har regnet rigtigt, har vi modtaget 12951kr i refusion i 2021 og det har vi betalt 12*579kr = 6948kr for i abonnement.
Dvs. vi brugte 9092-5480 = 3612kWh til alt andet end bilen.

Sidste fire betalinger (kvartalsregninger) til vores elselskab (SEF) lyder samlet på 22.502kr.

husfeldt
husfeldt Mar 25 '22

@jramskov: tak for info - meget nyttigt :)

Det lyder ret tæt på mit setup:

- Eon abn flat-rate
- 180 m2 Nyt hus med alt nyt og LED pærer
- ca. 20.000 km med Tesla'en i 2021
- Opladning styret via True Energy for at lade når det er billigt

Forbrug og priser i 2021:

- kWh total (bil+hus) = 9966kWh (du havde 9092, men det er tæt nok :)
- kWh til bilen 4315 vs dine 5480 kWh

MEN.. Betalt for strøm (ser lige bort fra refusion) 

- Jeg betalte med a-conto regulering:  34.970 kr til Modstrøm
- Du slap med en regning på 22.502 ..

Hvis ellers jeg kunne få fat i Modstrøm - (de har åbenbart lige nu for travlt til svare på telefon og det samme med email) - så skal vi have en kammaratlig samtale :| 

Forummets indlæg er redigeret af husfeldt Mar 25 '22
jonsiii
jonsiii Mar 26 '22

Læste lige på https://www.facebook.com/elforbrug at:

".. Resultatet er, at mange elhandlere har trukket sig helt fra at give faste priser til nye kunder.
Enkelte elhandlere flytter eksisterende kunder fra fastpris til fleksaftale: Modtstrøm og Blue Energy synes at have tvunget kunderne over på fleksaftale, men jeg kan ikke finde noget på deres hjemmesider om det (!). Blue Energy rygtes at have sat deres aconto til 7 kroner/kWh, det kan jeg heller ikke bekræfte på hjemmesiden. Jeg tror de her selskaber er undtagelser i markedet, men man skal under alle omstændigheder læse kommunikationen fra sin elhandler nøje i de her tider."

En bruger skriver også i kommentarene: "Blue Energy kører en grum stil med fantasi beregninger af folks forventede forbrug, og bruger dette som argument for at folk overskrider misbrugsgrænsen på 10.000 kWh/årligt. Dette har de meldt ud med 9 dages tilbagevirkende effekt. Når man går til dem og påpeger at der ikke står noget om estimater/beregninger i kontrakten reagere de oftest ved at flytte folk tilbage.
De har dog opsagt langt størstedelen per 4/6 med 3 måneders varsling.
Hvis nogen overvejer dem, så kan jeg kun sige at de har været en kamp fra dag et, og at de virker til at være på randen af konkurs, og så er det ærgerligt med en aconto betaling på 7-19.000 kr (som de rent faktisk har sendt ud)."

Jeg er glad for EWII, der har betaling 1 måned bagud, og ikke noget aconto-halløj.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Mar 26 '22
cth
cth Mar 26 '22

Ja der bliver ryddet op i de små selskaber som troede de kunne tjene hurtige penge.

Desværre for konkurrencen.

Men sådan må det være...

Mit gik også konkurs..eller blev smidt ud var det vel nærmere..

Aktiv energi hed det.

Heldigvis havde jeg brugt mere strøm end jeg havde betalt aconto.

Til gengæld blev jeg tvunget over i power4U og det kan man ikke gøre noget ved.

Kom dog hurtigt ud derfra, men det kostede pænt dyrt.

Har modtaget en laaaang mail fra aktiv energi som reelt er en klage over små selskabers vilkår i forhold til de store. Ved ikke lige hvad han vil med den. Har kun læst den overfladisk.

man kan læse den her hvis nogen interesse.:

-------------------------------------------

Kære kunder, (For English scroll down)

Aktiv Energis mission er at få Danmark til 100 % billig vedvarende elektricitet inden 2030. Dette er ikke muligt med de nuværende udbydere af elektricitet og den dårlige regulering fra myndighederne, hvilket resulterer i at 2,7 millioner kunder betaler mindst 50 millioner kr. per måned for at forhindre investering i vedvarende energi produktion (dette er vildledende markedsføring).

For at gøre det simpelt, danske kunder betaler ekstra for elektricitet fra fossile brændsler, hvilket fører til forurening, høje priser og bidrager til klimaforandringer. Aktiv Energi er blevet forhindret i at tilbyde den billigste elektricitet, med pris match garanti, fordi myndighederne ikke har sikret at elektricitetsudbyderne skal gøre følgende klart for kunderne, for at de kan vælge den billigste strøm:

Elselskaber sender kun regninger, de udfører ikke andre servicer.

Den pris du betaler for elektricitet er (baseret på 2020 data for en private kunde hos SEAS, som bruger 2000 kWh per år)

1. Omkostninger til elproduktion (28 % eller 35 kr. per måned) – fastsat af Nord Pool og ændres på timebasis
  2. Omkostninger til transmission til kommunen (12 % eller 15 kr. per måned) – fastsat af Energinet
  3. Omkostninger til transmission fra kommune til din adresse (34 % eller 42 kr. per måned) – fastsat af det største elektricitetsselskab i Danmark, et selskab der er ejet af SEAS NVE
  4. Omkostninger til fakturering (25 % eller 31 kr. per måned)

Derudover, kommer de samme afgifter 175 % (eller 218 kr. per måned) på all elektricitet, uafhængig af om der er tale om vedvarende eller fossile kilder.

Her er fakta:

• Den billigste elektricitet er vedvarende og den vil fortætte med at blive billigere (ubegrænset ressource)
  • Elektricitet fra fossile brændsler vil blive dyrere og dyrere (begrænset ressource)
  • Af lov skal all elektricitet i Danmark købes hos Nord Pool og til variabel pris.
  • Af lov skal variabel pris produkter altid separerer indkøbsprisen (Nord Pool) fra yderligere omkostninger, der er tillagt fra elselskabets side. På den måde kan kunder vælge det billigst tilgængelige produkt.
  • Fast pris produkter er vildledende markedsføring og er altid dyrere end variabel. I gennemsnit betaler kunder 25 til 75 % mere for fast pris produkter, uden at der bliver gjort klart at produktet er dyrere.
  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forsyningstilsynet har brudt følgende love:
    • Lov om elforsyning
      • §1. Sikring af billig elektricitet med hensyn til miljø og forbrugerbeskyttelse.
      • §19a. Ejermæssig adskillelse, det er ulovligt for Norlys og SEAS NVE at eje netselskaber.

• Markedsføringsloven
    • §1. Virksomheder skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresse.
    • §3. Vildledende og urigtig markedsføring: virksomheder må ikke benytte misvisende eller vildledende informationer, der forhindrer kunderne i at vælge den billigste elektricitet.

• Lov om fremme af vedvarende energi
    • §1. At fremme nationale og internationale mål for øgningen i den vedvarende energi produktions andel af den samlede produktion.

• Bekendtgørelse om oprindelsesgaranti for VE-elektricitet
    • Der er intet elselskab i Danmark der leverer den krævede dokumentation til private kunder for at overholde oprindelsesgarantierne for hvert enkelt kWh, som du forbruger.
    • Retningslinjerne fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vildleder kunderne til at betale ekstra for at forhindre ny vedvarende energi produktion i Danmark.

• Konkurrenceloven
    • §1. ”Loven har til formål at fremme en effektiv samfundsmæssig ressourceanvendelse gennem virksom konkurrence til gavn for virksomheder og forbrugere.”
    • §6. Det er ulovligt for virksomheder at indgå aftaler der begrænser konkurrencen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen godkendte sammenlægningen af SEAS NVE med Ørsteds private kunder, hvilket førte til at SEAS NVE opnåede markedsandele på 50 %, hvilket ifølge konkurrenceloven er ulovligt (SSNIP test viser en 34 % prisstigning fra SEAS NVE i 2019).
    • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport om sammenlægningen af SEAS NVE og Ørsteds private kunder bruger ukorrekte informationer.
    • Forsyningstilsynets hjemmeside elpris.dk demonstrerer at Forsyningstilsynet ikke forstår det marked de regulerer og ikke informerer kunderne korrekte om, hvilke udbydere der er billigst.

I næste uge vil Aktiv Energi sende en opdateret klage til myndighederne og medierne, der detaljeret beretter om fejl og mangler, samt den understøttende evidens. Jeg arbejder på at refundere dit tilgodehavende i de kommende uger. Siden at du er blevet flyttet til en ny og dyrere elleverandør (ulovligt – du burde være overflyttet til den billigste leverandør) vil jeg opfordre dig til at hurtigst muligt skifte til en billigere leverandør.

For den billigste elektricitet anbefaler jeg, at du sender en e-mail til Forsyningstilsynet og beder dem anbefale den garanteret billigste elektricitet. Ifølge loven skal de give dig det billigste elselskab. Dette er mailen: support@forsyningstilsynet.dk

Jeg vil i de kommende uger sende opdateringer angående tilbagebetalingen af jeres tilgodehavende og den sag vi vil forfølge mod myndighederne og SEAS NVE for konkurrenceforvridende adfærd m.m. rul ned for at se e-mailen til klage-e-mailen til regeringen

Mvh

Mark

Mark Prodrick

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 26 '22
husfeldt
husfeldt Mar 26 '22

Tjaa .. Overvejer kraftigt at skifte bort fra Modstrøm, jeg stoler ikke på dem og de er umulige at komme i kontakt med .. Og --- nu jeg er igang måske også væk fra EON.

Kørsel ca. 20.000 om året.. og kan godt leve med at betale på farten da 90% er hjemmeladning. 

El-Selskab.. hvad skal man vælge?? - forslag er velkomne 
- Der skal være en hjemmeside/app der vise statistik aktuel pris etc. mao. en velfungerende god APP.
- En god pris må gerne være variabel så jeg kan udnytte True APP til at lade når det er billigt.
Pynser på at vælge EWII (det er betaling bagud for faktisk forbrug, ikke alt det a-conto fup :) )

Ny el-lade operatør
Har kigget på TakeCharge - det ser fornuftigt ud..
Men har idag "flatrate" ved EON til 580kr, og så giver de 1.8kr pr Kwh retur (skal dække afgift og elpris).

Erfaringer eller forslag er MEGET velkomne!

cth
cth Mar 28 '22

nå da... jeg vil sige at Modstrøm var et af de seriøse dengang jeg var kunde...

Men det er specielle tider og alle er presset.

Havde et intro abo. i 6 mdr. og efter udløb og afregning passede prisen på prik de 6 mdr. i forhold til hvad jeg havde brugt.

Har dem faktisk i mit sommerhus på et intro som udløber her 1/5.

Så må vi se om pengene passer.

1,65 kr. pr. KwH..

Har overvejet om man skal lukke for CEE stikket for at undgå tyveri i disse tider :-)

Enig i aconto er noget fup og de bare sætter den som de har lyst til i flere selskaber.

Takecharge ser ikke helt dårlig ud.

https://dk.trustpilot.com/review/takecharge.dk

Men 6000 kr. plus 2000 kr. når man allerede har en lader.

De skal også indregnes.

Men man kan vel få lidt for sin tesla lader og måske sin bi måler og B relæ man har betalt dyrt for.

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 28 '22
bskaarup
bskaarup Mar 28 '22
Citat fra cth

Har overvejet om man skal lukke for CEE stikket for at undgå tyveri i disse tider :-)

Den har vel sin egen gruppe i eltavlen  - så kan du vel gøre det der.

Alternativt kan du få sat en afbryder på (hvis kablet er tilgængeligt) https://www.harald-nyborg.dk/...er-16-a-3-polet ;

cth
cth Mar 28 '22

yes det kunne man... tavlen sidder dog ulåst.

Nå men det var nu mere for sjov.

CEE sidder skjult

KimT
KimT Mar 29 '22

Nu har Eon da langt om længe fået lavet deres hjemmeside så man igen kan se sit forbrug inden under miesider

KimT
KimT May 24 '22

Nu har de da meldt ud at der snart sker noget mht. deres ladenetværk; opsætter mindst 1000 ladepunkter inden udgangen af '23 (mindt 100 lynlader): https://www.eon.dk/nyheder/ladenetvaerk.html

Jeg er dog også spændt på deres udskiftning af eksisterende lader - mener at have hørt at de nye ladere ikke er 22kWh, men 2x11kWh. På deres 22kWh kan jeg nemlig lade Kona'en med 7,2kWh

• Udover de nye opsætninger er E.ON i gang med en opdatering af byladere i det eksisterende ladenetværk, som bliver skiftet til en ny model ladestander. 

jramskov
jramskov May 24 '22

Det går lidt langsomt synes jeg, men flere ladere er da altid godt.

Sider: « 1 2