Loading...
dk

Model 3 LR rækkevidde | Tesla Forum

P85DK
P85DK Mar 9 '22

Jeg har en Model 3 LR som lånebil i øjeblikket. Den har da lige genintroduceret begrebet range anxiety herhjemme

Knægten tog den på arbejde i dag og landede med 55 km tilbage og da han kommer ud for at køre hjem fortælle den pænt at der nu er 35 km tilbage ... Der er 45 km hjem og 25 km til nærmeste SuC og intet type 2 kabel i bilen.

Han slukker for varme/AC og tager en for holdet med heroiske 75 km/t i indersporet og en lastbil lige i røven det meste af vejen, der selvfølgelig nægter at overhale.

Kommer ind med 2 km tilbage, så ingen ko på isen. Men det er en noget anden oplevelse når man slet ikke kender bilen på samme måde som man kender sin egen bil.

Men hvad sker der lige for bilen når den mister 20 km ved at stå 8 timer?

P85DK
P85DK Mar 9 '22

65 km hjem i meget anstændigt tempo spiste den 110 km rækkevidde. Fuldt opvarmet og direkte fra SuC, så ringe synes jeg ikke det er i min gamle Model S

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 9 '22
Gustavsfar
Gustavsfar Mar 9 '22

Er højst sandsynligt pga at sentry mode er aktiveret da den bruger i omegnen af 5-6 kWh i døgnet

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Mar 9 '22
P85DK
P85DK Mar 9 '22

nope - sentry mode er ikke aktiveret.

Kiggede lige på seneste tur hjem fra SuC. Der har knægten kørt 70 km med 206 Wh/km i fint vejr. En 4-5 grader, ingen vind, ingen regn. Helt varm efter fuld opladning på SuC og med kabine varme under opladning. Jeg troede de var mere effektive?

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 10 '22

Enten så har knægten en tung højrefod som faren eller så er bilen defekt ;-)

jpx
jpx Mar 10 '22

Citat fra P85DK

... 70 km med 206 Wh/km i fint vejr. 

Hvis det var motorvej med 130 km/t, så har jeg samme forbrug for tiden. 

Ice2EV
Ice2EV Mar 10 '22

Vi ligger samlet på 192 Wh/km over de 120'isk kkm den har rullet.

 

Kunne sikkert godt have kørt mere økonomisk, men det er jo legetøj. En sommer dag med nul vind, så kan vi godt komme på 140 Wh/km over en langtur landevej.

Men kan også have 250-275 Wh/km om vinteren og på motorvej.

 

Boomle
Boomle Mar 10 '22

Jeg har en M3P. Den kan sagtens spise 4-5% når den står på arbejdet eller over natten når vejret er rigtig koldt og det blå snefnug symbol derfor er på. Det er vel og mærke uden sentry mode.  

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 10 '22

Min erfaring er helt konkret at forbruget de første 3 måneder er 15-20% under ms.

P85DK
P85DK Mar 10 '22
Citat fra jpx

Citat fra P85DK

... 70 km med 206 Wh/km i fint vejr. 

Hvis det var motorvej med 130 km/t, så har jeg samme forbrug for tiden.

5 km med 120, 35 km med 110, 20 km med 90 og de sidste 10 med 50/60 km/t og et enkelt lyskryds og det hele med morfar fod.

@Boomle - den her lånebil mener så åbenbart at 4-5 grader er rigtig koldt :-)

4-5% tab til 5 kr./kWh er jo alligevel 15-20 kr. for bare at stå ... eller hvis man er uheldig med vejret over 50 kr./døgnet. Det er alligevel noget der er værd at have med i regnskabet

Ice2EV
Ice2EV Mar 10 '22

Var der snefnug og et blåt område på batteriet på charging siden?

Så genvinder man om ikke hele det blå felt, men en stor del deraf, som batteriet bliver vamt til.

 

EDIT, der bør ikke være snefnug ved 4-5 grader.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 10 '22
P85DK
P85DK Mar 10 '22

Nu var det som sagt knægten der var på tur, men han mener ikke der var snefnug på skærmen. Den ladede dog relativt begrænset da den kom ind på SuC med de 2 km tilbage. Tror han sagde at max charge var omkring 150 kW på en SuC v3. Men efter en time på SuC, så burde batteriet vel være pænt gennemristet, også når der har været kabinevarme på under hele opladningen.

AgentP
AgentP Mar 11 '22

Jeg har samme oplevelse ('19 SR+). Sentry mode er ikke aktiveret, men min bil står også og taber en 30'ish kilometer mens jeg er på arbejde. Forbruget under kørsel er normalt (ca 180 kwh).

Det værste jeg kan gøre er, at handle på vej hjem og hente en pakke på tankstationen. Hver gang mister bilen ca 10 km rækkevidde.

Jge lader normalt op til 280 km. Det rækker cirka til to dages pendleri. Jeg har 35 km hver vej. Så det giver 140 km effektiv rækkevidde på en 280 km opladning.

Jeg oplevede at det kom efter v11, men andre herinde mener, at det er kulden, så jeg afventer det gode vejr og håber, at det går over.

P85DK
P85DK Mar 11 '22
Citat fra AgentP

Det værste jeg kan gøre er, at handle på vej hjem og hente en pakke på tankstationen. Hver gang mister bilen ca 10 km rækkevidde.

Ja, nu er det jo en lånebil for os, men lige den der har allerede fået en betegnelse hjemme hos os - Der kommer lige en 'Tesla Tax' på hvis man er for doven til at cykle de 4-5 km der er ;-)

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 11 '22

Det må da være en bug…

cth
cth Mar 11 '22

Jeg parkerede min Model S kl. 11 i går et sted i Sverige med 243 km 

Temp. nogle grader + og i nat ved jeg faktisk ikke hvad der var.

Men nok nede omkring 0.

I dag ved 11 tiden var der 237km

 

Forbrug 6 km eller ca. 1% da max er 620 på de der 24 timer.

Eller ca. 1 KwH om man vil.

Ingen sentry koblet på.

 

365 KwH på et år der går tabt.

D.v.s. det er det jo ikke, da den ikke taber noget om sommeren eller meget lidt.

Så hvad tror i.  250 KwH som man tit giver 1 kr. for pr. KwH.

Ikke noget man behøves at tænke meget over....

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 11 '22
Gustavsfar
Gustavsfar Mar 11 '22

Det lyder mere rigtigt.