Loading...
dk

Køre ferie sydpå. Tør man? | Tesla Forum

mylle
mylle Apr 5 '22

Hejsa,

Famlien skal til Syd Frankrig i år i Juli. 1900km fro Nordjylland til Provence. Har kørt turen 3 gange før i diesel bil og det er gået fint. Har nu en Model 3 SR+ og jeg er sgu meget i tvivl om jeg skal begive mig ud på eventyret eller om jeg skal finde en diesel/benzin at tage turen i en gang mere. Jeg er ikke nervøs for rækkevidde og som sådan heller ikke de mange gang der skal lades. Det jeg IKKE magter er hvis jeg kommer til at holde i kø hele vejen ned igennem i Europa for at komme til at lade.... Alle og deres nabo har jo fået el-bil og mange tager turen syd på. Hvad tænker i?

Mvh

Jacob

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 5 '22

Ingen problem. Bare kør! Suc ned gennem Europa er stadig stort set lagt øde hen sammenlignet med dk

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Apr 5 '22
mylle
mylle Apr 5 '22

Også i industriferien tænker du?

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 5 '22

Ja. Kan da godt være at du en enkelt gang skal vente 5-10 min i Tyskland et sted men ellers ikke.

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 5 '22

Vi kører også til Sydfrankrig i samme periode.

mylle
mylle Apr 5 '22
Citat fra Gustavsfar

Vi kører også til Sydfrankrig i samme periode.

Ok. Laver du noget ruteplanlægning eller kører du bare efter Tesla nav og super chargers? Andre forberedelser så som Eon/Clever eller andet abb/app?
Ice2EV
Ice2EV Apr 5 '22
Så snart du kommer syd for grænsen er der længere mellem Teslaerne. Når du kommer ned hvor de hollandske Teslaer begynder at blande sig, så er der flere på Suc'erne. Nu tog vi turen under corona'en, og det kan selvfølgelig have noget at sige. Men vi var ikke på en SuC med mere end 50% belægning. Flere gange kom vi, eller kørte vi som eneste på stedet. Forstået på den måde, at vi kunne komme til en tom plads, men meden vi holdt der kom der 2-3 andre, eller omvendt. Vi kørte LR men 2700 km til Spanien. Du skal vel ikke meget over 1800 km. Kører du i et stræk, cool. Tager du overnatning, så book eller find hotel med lader og start loaded til morgen.
Arpe
Arpe Apr 5 '22

Tag du bare afsted i Tesla'en slet ikke noget problem! I 2020 tog vi 2 Teslaer med til Kroatien også cirka 2000 km hver vej. Kun 1 sted skulle vi vente 5-10 minutter. Jeg har siden hen holdt øje med ruterne ned gennem Europa og det er kun blevet nemmere at komme frem. Vores tur til Østrig var inden V3 rigtig fandtes her i Europa, nu er de på store dele af ruten. Tesla åbnede sidste uge i marts 6 nye supercharger i Tyskland og 3 i Frankrig. Inden I kommer afsted er der allerede mange flere kommet til.  (Vi brugte Abetterrouteplanner hjemmefra)

God tur!

Forummets indlæg er redigeret af Arpe Apr 5 '22
Gustavsfar
Gustavsfar Apr 5 '22

Du kan enten planlægge lidt selv hvis du er til det med ca. 250 km mellem hvert stop eller lade den i indbyggede planlægger selv bestemme. Alternativt er der ABRP. Er vel lidt afhængig af temperament.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Apr 5 '22
MOS
MOS Apr 6 '22

Jeg ville heller ikke have betænkeligheder med at tage af sted i en Tesla. SuC netværket er så fintmasket, at det bør være piece of cake i en Tesla. Ellers er der jo også efterhånden mange andre hurtig- og lynladere, hvis man gider bøvle med dem.

Jeg tog selv turen til Provence i sommeren 2017. Intet problem. Brugte kun SuC undervejs samt en enkelt destination charger nede i Provence. Ingen kø nogen steder. Mange SuC'er var helt tomme, en enkelt var der over halvt fyldt, så vi måtte dele ladepar i et par minutter, indtil sidemanden kørte.

Der er jo nok sket en del siden. Både flere SuC'er og flere Tesla biler. Men jeg tænker ikke, det er sandsynligt, at der bliver store problemer med kø ved SuC. Under alle omstændigheder er det nok en god idé at medbringe en smule fleksibilitet og tålmodighed. Det gælder uanset transportmiddel, da der kan opstå mange uforudsete problemer på en langtur (kø ved tankstationen, Stau i Elbtunnellen, paskontrol ved grænsen, sprængt kilerem, punktering, børn der skal tisse, mistet kreditkort, akut opstået sygdom, forsinket færge, overbooket fly osv.)

Mht. ruteplanlægning, så er det nok et spørgsmål om temperament. Du kan bruge ABRP, evtripplanner, Google Maps el.lign. til at planlægge turen på forhånd. Du kan også bare sætte dig ind i bilen, taste din destination i Provence ind i navigationen og lade bilen finde ud af resten for dig.

Jeg brugte selv evtripplanner til på forhånd at danne mig et overblik over ruten og om der var strækninger med langt mellem SuC, som evt. kunne blive en udfordring ift. rækkevidden, så jeg ligesom var forberedt på de største udfordringer undervejs. Men ellers gjorde jeg bare det, at jeg tastede en SuC på ruten så langt fremme på ruten, som rækkevidden tillod og så lod jeg tingene udfolde sig efterhånden, som man kom fremad. Ofte ændrede jeg plan til at stoppe ved en anden SuC lidt før, fordi nogle skulle på toilet, spise, shoppe, trængte til pause eller andet. Andre gange gik det lige an at springe SuC'en over, da det viste sig, at der alligevel var rækkevidde nok til at nå den næste. Bilens Energy app var en god hjælp til at tjekke, hvor langt man kunne nå før næste opladning. Efter en SuC pause lagde jeg så en ny SuC ind i navigationen osv.

mylle
mylle Apr 6 '22
Tusind tak for alle jeres input. Det lyder til at jeg ikke skal være bekymret :)
ankjaers
ankjaers Apr 6 '22

Slet ikke noget problem i en SR+. Var igennem Tyskland til Østrig sidste sommer midt i industriferien. Vi kørte fra dk omkring 18 tiden. Der var nærmest ingen på SuC om natten. Turen hjem kørte vi om dagen. Vi skulle kun vente 2-5 minutter et enkelt sted i det sydlige Tyskland.

Hav ABRP og andre apps klar til at vise ladere når du ankommer til destinationen. Vi går altid efter et hotel med opladning eller SuC meget tæt på. 

Jeg ville bekymre mig mere om at få lavet en god playliste på spotify 

jonsiii
jonsiii Apr 6 '22

Og hvis du vil se lidt feriestemning og et par SuC'ere, så har Mere Strøm kørt fra Haderslev til Gardasøen i en SR+:

Danmark - Italien i en Tesla Model 3 SR+ (del 1) - henturen

https://www.youtube.com/watch?v=mPYG2xz8jzI

Der er 3 dele i alt. :)

Edit: Skal da forresten efter 2 års Corona, ENDELIG til øltur i Belgien i pinsen. Kører torsdag, hjem pinsesøndag. Kan da lige rapportere om der er forskel fra pinsen 2019. Vi bruger nok Rade, Lohne og Eindhoven på vej derned. Moors, Lohne og Busdorf på vej hjem.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Apr 6 '22
Gyzz
Gyzz Apr 6 '22

Jeg var i Østrig i uge 7 i Teslaen MS 85D, og der var INGEN problemer med adgang til Tesla SUC, men kørte både frem og tilbage sidst på eftermiddagen og var fremme næste formiddag, men da jeg var eneste chauffør var det rart med et par ladestop hvor man kunne få 45min søvn .... det kan du jo nok ikke i din model 3 ;-) 

jeg havde en ide om hvilken færge jeg ville ramme, og ellers fulgte jeg navigationen i Teslaen, den kører ikke SoC så langt ned som jeg har gjort på nogle ture, men jeg havde lige fået skiftet MCU1->MCU2 så opsætningen havde ændret sig en del og det var jeg ikke helt tryk ved så det blev Tesla navigation.

jeg kørte turen på 16-17 timer og "Plejer" at kunne gøre det på 13 og det var udelukkende ladetid der forlængede turen .... INGEN problemer selv i en gammel model S ;-)

Kør med lidt tålmodighed så tror jeg ikke du vil opleve de store problemer ;-)  

cth
cth Apr 6 '22

I bil er man vel bedre stillet end dem her med fly

meget surt

https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE13894369/vi-er-havnet-i-italiensk-coronafaengsel-paa-ubestemt-tid/

PeterE
PeterE Apr 6 '22

En låst og ligegyldig artikel - det kan du altså gøre bedre @cth :) 

Jeg ville også bare komme afsted, og nok køre om natten som jeg plejer - ikke pga SuC, men bare pga trafikken...

cth
cth Apr 6 '22

Endnu en ligegyldig artikel som kræver abo. og som desværre ikke længere fås gratis.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13897959/her-er-coronareglerne-paa-nogle-af-de-mest-populaere-destinationer/?st=1

Men den her siger lidt bedre hvad man kan

https:///...aabnet-sine-graenser

Men hvad er bevis på tidligere smittet.... hvis det er 1 år siden man havde det hvad så?

Forummets indlæg er redigeret af cth Apr 6 '22
PeterE
PeterE Apr 6 '22
Man kunne også få den vanvittige tanke at skrue ned for de mest ligegyldige indlæg? :)))) <—- bemærk smileyen.
mylle
mylle Jul 4 '22
Så er vi tæt på ferie :) Nogen der er på farten igennem Europa lige nu og kan berette om ventetider på ladning? Andre der har nyttigt info?
MOS
MOS Jul 4 '22

@mylle

Du kan altid se antal ledige stalls på de enkelte SuC'er på skærmen i din bil. Hvis du tjekker de relevanter SuC'er på din rute, burde det give en indikation.

Sider: 1 2 3 4 »