Loading...
dk

Har tabt mit hjerte til Tesla - hvorfor vælge elbil? | Tesla Forum

Busimiss
Busimiss Dec 15 '14
Har været ude at køre i Tesla og har tabt mit hjerte til bilen. Vi overveje dog stadig, om det er en god ide med en elbil. Hjertet siger ja, men hjernen siger nej. Det skulle ikke være et problem med opladning i dagligdagen, da afstand til arbejde kun er 40km. Finansering kan vi finde. Forsikring er fornuftig i vores nuværende forsikringselskab.
Hvad har været den største overraskelse for Jer (både godt og skidt)?
Bianco
Bianco Dec 15 '14

Hvor afhængig man bliver af roen :-)    ...og hvor stor den er når man skal parkere...

DerHansi
DerHansi Dec 15 '14

Helt klart den vilde køreglæde ........ men også lidt betuttet over hvor sulten den bliver om vinteren  - og når man benytter den vilde køreglæde :-)

KS
KS Dec 15 '14

Største positive overraskelse: Hvor godt et netværk det kan give at køre bil.

Negative: Folk kører alt for tæt på en - især bagved!

Bluecoffee
Bluecoffee Dec 15 '14
1. At man stadig efter et år smiler fjoget, hver gang man sætter sig ud i bilen. 2. At el-forbruget er så relativt højt, når måler på el-tavlen derhjemme og ikke i bilen. Det ER en stor bil, men den er også mere sulten, end de fleste opgørelser viser, særligt om vinteren.
Kiefer
Kiefer Dec 15 '14

Smilet når I får øjenkontakt, på både dit og hans ansigt der kører ved siden af som har åbnet vinduet for at høre bilen når du kører forbi.

Det superfede netværk af andre glade Teslaejere, har aldrig oplevet noget lignende!

At man efter at have en bil i 9 måneder stadig smiler når man tænder bilen.

Hvor ligeglad man bliver med husstandens elforbrug, herregud, de 8.000kWh man bruger om året på huset.

At man kan købe en bil til 750.000+ kroner og stadig have en bil der koster under 20 øre pr km i brændstof.

At både hjerte og hjerne for en gang skyld siger ja til et større indkøb, tænk at købe en fed bil med hjertet som hjernen siger god for når den både tænker ROI og TCO.

Ja jeg kunne blive ved, men prøv bare at læse de 1000+ indlæg her på forum om bilen, så bliver du nok hurtigt overbevist :-)

/Martin 

Lauer
Lauer Dec 15 '14

1. Den har indfriet alle mine forventninger til en "fremtidsbil". 2. Eneste negative ved bilen, er at den er 5 cm for lang til min garage :-)

SimonHN
SimonHN Dec 16 '14
Det er ikke bilen der er for lang. Det er din garage der er for lille. :P
Kasnie
Kasnie Dec 16 '14
@Kiefer
Kunne du uddybe det med ROI og TOC?
Jeg er i samme situation som Busimiss, men har svært ved at opstille et positive regnestykke for det. Det skal siges at jeg i dag kører i en Ford C-Max, så sammenligningen er selvfølgelig mellem 2 forskellige klasser af bil. Dog vil jeg gerne have økonomisk forsvar for at købe en bil som har dobbelt så høj nyværdi, som vores nuværende bil.
Vi kører 20.000 km om året med 8L/100km i snit og den nuværende benzinpris hjælper ikke på regnestykket.

Jeg har ikke behov for andre argumenter end de økonomiske, da jeg også har tabt mit hjerte til denne bil.
Forummets indlæg er redigeret af Kasnie Dec 16 '14
MrCoffee
MrCoffee Dec 16 '14
Enig måtte save et par hylder ned :) Den dækker fint vores kørselsbehov også om vinteren. Har kun haft min i få dage, men bliver stadig imponeret af de mellem accelerationer man kan lave, de andre biler står helt seriøst stille når man gir fuld gas ved fx 90 km/t. Det bliver jeg aldrig træt af. Forleden skulle konen til karlslunde, hov der ligge jo en supercharger i baghaven = gratis tur til og fra Holbæk. Jeg er helt sikker på at Statoil ikke ville acceptere at forære mig 20 L benzin selvom jeg sagde at jeg godt ville vente 30 min på at få dem. Jo den er stor, men folk flytter sig :). Ved bageren i weekenden, spurgte en mand om jeg ikke ville vende på hovedgaden så han lige kunne "høre" den køre forbi, det var der sgu ingen der sagde om min A5. Køb bilen, nogen skal være firstmovers.
MS
MS Dec 16 '14

Kun ros til Tesla for denne fantastiske bil, der sammen med opstilling af SC har løst de to grundlæggende bekymringer ved el-bilen - hurtigladning på farten og rækkevidde. 9 måneder bag rattet - har ikke fortrudt eet sekund. Har den som bil nummer 1 - fungerer perfekt også til den store familie på 5. Har endda prøvet at sove i bilen på den årlige fædretur - det blev for koldt i teltet - og så var det da langt mere behageligt at indstille temperaturen på 20 grader og svag ventilation. Med bagsæderne lagt ned, en luftmadras og soveposer bagi var det faktisk et helt acceptabelt alternativ til den kolde vestsjællandske muld. Ikke en autocamper - men det virkede.

Genild
Genild Dec 16 '14

Kasnie: At opstille rene økonomiske fornuftsbetragtninger holder nok ikke vand, der er jeg bange for at "køb en cykel og gå ned i vægt samtidigt" eller "køb et buskort og oplev det sociale liv sammen med 45 andre våde, hostende, morgensure medpassagerer" bedre klarer økonomitesten.

Men jeg kan give dig en sammenligning fra min bil før Tesla'en. Der købte jeg i 2006 en to år gammel Audi A6 med alt hvad der kan bimle og bamle af ekstraudstyr og i otte år kørte vi i den, hvor hver eneste kilometer blev nydt. Slutresultat efter salg af kareten var en udgift på godt 50.000 kroner per år.

En af mine kolleger købte i tiden en Peugeot 407,170hk diesel, som han i samfulde fem år undrede sig over hvorfor han ikke kunne finde den hestetrailer, der måtte være spændt bag efter - så træls var den at køre. Det lykkedes ham at tilbringe godt 1.400 timer bag rattet i den bil, den kom til at koste ham 50.000 kroner per år i de fem år, og han forbandede hver evig eneste kilometer.

Ud over foran PC'en (her på dette super forum) og i sengen er tiden bag rattet jo et sted hvor mange tilbringer ufattelig mange timer - man er da en skovl hvis man ikke er bevidst om dette og, om muligt, sikrer sig at disse mange timer bliver en glædelig del af ens liv.

Derfor er min morale på økonomien: Køb med hjertet og nyd det - køb brugt og gerne klassisk tidløst, så det kan bruges over længere tid, så hentes en del af merudgiften hjem den vej. Men alt andet lige skal man selvfølgelig have luften i budgettet til sådan et valg - så man skal nok ikke lige have haft sin tv-debut i Luxusfælden. 

Mike2810
Mike2810 Dec 16 '14

Der er så mange rigtige begrundelser for - hvorfor købe og knap så mange imod - fordi de fleste af os har købt med hjertet. Jeg er en af dem som venter på en P85D der kommer sidst i februar.

Men det er altså en super GT man køber - som med afgifter ville være i nærheden af 2,8 mill kr. Derfor kan man sige at den store afskrivning har staten taget (ingen registreringsafgift). En tilsvarende bil som denne - Maserati Quattroporte, Porsche Panamera eller Aston Martin Rapid kører ikke særligt langt på literen - så glæd dig over det, når du hælder energi på Tesla'en.

Man kan sidde 5 voksne + evt 2 børn, men det er bøvlet at få monteret et træk til cykler. Energien der bruges for at komme fra A til B er afhængig af vind og vejr samt hastigheden- beskrevet af mange der kører til dagligt herinde.

Hvordan kommer vi nemmest fra København til familiebesøg i Viborg - planlægning.

Vores overvejelser gik på garage, størrelsen af bilen på parkeringspladsen ved indkøbscentret - det er også problemet med en BMW 5 serie, omkostninger på etablering af strøm i carport.

Når alt kom til alt var manglen på støj - god plads til børn og hund- fantastisk køreglæde afgørende for at vi kunne forsvare at bruge 1000K på et køretøj som samtidigt er smukt at se på.

MDamm
MDamm Dec 16 '14

Økonomisiden er forskellig afhængig af hvordan man regner. Hvor stort er lånet, hvor stor er afskrivning ved salg etc. Hvis spørgsmålet går på "hvorfor Tesla?" så skal man søge svaret et sted imellem økonomi, acceleration, ladeudfordringer, køreglæde, udstyrsniveau og lign. Nu har jeg ladet mig nøje med en S85, og i mit lille regnestykke koster det mig omkring 8.500,- pr. måned alt inklusive over en 8-årig periode. Der er flere usikkerheder medregnet, men stadig et beløb man kan leve med for en bil i den klasse. Jeg har prøvet at strikke en økonomimodel sammen, men jeg er ikke bankmand, så der er mulighed for fejl og mangler. Håber det kan bruges alligevel, om ikke andet så som en start til din egen model.

kajakaj
kajakaj Dec 16 '14

En helt fantastisk bil, som vi bare har ventet på i 10 år - endelig en flot el-bil i stedet for de sædvanlige små by-biler. Og virkelig en rækkevidde vi kan bruge til noget - vi har kun 1 bil, som skal dække hele vores transportbehov. Fantastisk så meget man får for pengene og en utrolig opmærksomhed overalt hvor man kommer. Vi forventer at have den 10-15 år, hvis der ikke kommer en rigtig lækker sportsvogn, som måske kan friste os. Selvfølgelig el-drevet. Elbiler er bare så lækre og nemme at køre, så aldrig mere en brændstofbil. Driftsudgifterne er langt lavere nu og der er jo ikke lommer i det sidste jakkesæt, så investering tager vi ikke så tungt.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Dec 16 '14
Kiefer
Kiefer Dec 16 '14

Kasnie: Jeg skrev et indlæg for et års tid siden hvor jeg stillede mit regnestykke op, jeg ser lige om jeg kan finde det igen, men kort fortalt gik det ud på at jeg havde en benzinsluger af en Mercedes der kørte 8km/l som jeg brugte alt for mange penge på til reparationer.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Dec 16 '14
Kasnie
Kasnie Dec 16 '14
Mange tak for de uploadede excel ark og de mange argumenter.
Jeg regner selvfølgelig ikke med at det kan sammenlignes at købe en bil med nyværdi på 350.000 og købe en S85 til 700.000, det er jo også en helt anden klasse. Jeg var jo nok mest interesseret i at se hvilke omkostninger I havde taget med i jeres beregninger og hvad niveauet af disse omkostninger er. Af de eksempler uploaded i denne tråd og hvad jeg ellers kan finde kan jeg se at der et vidt forskellige indgangsvinkel til det.

Sidst vil jeg gerne undskylde overfor trådstarter at jeg fik drejet denne tråd over på et andet emne end det oprindelige.
Det er faktisk MEGET interessant at læse om hvad der har været den største overraskelse for jer (Både godt og skidt)
kajakaj
kajakaj Dec 16 '14

Budgetterne er meget forskellige, bl.a. pga. kørselsbehov, kørestil og mulighed for gratis ladning. Ikke mindst investeringsudgiften og forrentning er individuel, ligesom forsikringsaftale er forskellige pga. individuelle aftaler og kilometer pr. år. Vi har ikke haft installationsudgifter, da vi kan nøjes med et standard 400 V kraftstik i garagen. Derudover lades kun på Suc.

Kristian70k
Kristian70k Dec 16 '14

det er en fed bil, jeg har haft den i 14 dage - siden den 2 december og har tilbagelagt 4100 km.. det er nok mere end de fleste, bruger den hver dag til mit daglige virke.. min dag i dag startede med at køre fra randers til ålborg, der var 200 km på batteriet (typecial) derfra til hjørring hvor jeg skulle ordne noget papir arbejde, efter en time og med et batteri på 380 km (startede på 21 km) kunne jeg køre videre til kundebesøg i fredrikshavn - nørresundby - støvring  - viborg for til sidst at hente et juletræ ved Elvis i randers.. imens vi min TMS lige lidt strøm på.. faktisk 200 km.. så jeg i morgen kan starte dagen med en tur til auning allingåbro nørager - for at komme tilbage over SUC og lade så jeg kan komme til vejle og hjem igen.. pris for sådan en uge.. cirka 35 kwh ladet hjemme.. ellers på SUC.. hvis man ser på hvad det giver i kørepenge :) ja så går det lige.. (jeg er med på hvis man sætter nedskrivningen mega højere så kan det se mere skidt ud, men regner med at bilen betaler sig selv så det er ikke et emne for mig) ud over det praktiske i at man skal planlægge på en anden måde, er der ikke begrænsninger.. og den køreglæde man får i sådan en bil er simpelthen fantastisk.. hvis man som du skriver har tabt sit hjerte til bilen men hjernen siger nej.. ja så har du tabt mig.. hvorfor siger hjernen nej? hvis man tænker total økonomi siger hjernen nej til en ICE bil og ja til Tesla

sjensen
sjensen Dec 16 '14

Hvorfor købe el-bil? stod der i overskriften. Der er selvfølgelig både regneark, store smil o.s.v. men for mange (undertegnede inklusive) handler det også om at bruge vedvarende energi til transporten. Ved opladning om natten den seneste uges tid har det givet en CO2 udledning pr Tesla km på ca 35 g - en 1/3 del af en typisk mikro-bil.

År for år bliver vores strøm mere og mere grøn, og når man endda får en fantastisk bil til samme pris som i resten af verden, så grib chancen hvis du kan.

Sider: 1 2 3 »