Loading...
dk

Har tabt mit hjerte til Tesla - hvorfor vælge elbil? | Tesla Forum

Kristian70k
Kristian70k Dec 17 '14

Sjensen der er ikke Co2 udledning på en tesla.. og jeg er ikke enig i den sammenligning.. hvis du tager den direkte udledning af en tesla er den 0 og den direkte udledning af en mikrobil 100 gram.. uanset oprindelsen af drivmiddel.. ellers er jeg enig.. :)

NielsHP
NielsHP Dec 17 '14

Men strømmen skal jo komme et sted fra.
Og elværket. Og vindmøllerne. Og ledningsnettet.
Og blive et sted af engang.

Så over en levetidsbetragtning er der også associeret en CO2-emission med alt dette.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 17 '14

Korrekt men den udleder ingen direkte CO2 modsat andre fossile biler.

T3S7A
T3S7A Dec 17 '14

NielsHP, helt enig. Men hvis man vil sammenligne CO2 på den måde, skal man også gøre det på en brændstofbil. Der måler man jo også kun den CO2 udledning bilen giver. 

Hvis man her også skulle tænke, Olieplatforme (risiko for udslip), Pumpe, Skibe, Pumpe, Olietanke, Pumpe, Lastbiler, Pumpe, Tankstationer. Hvis man her også skulle regne CO2 ud på drift og produktionen af af dette, så er det vidst lidt mere end vindmøller og ledningsnet.. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Dec 17 '14
Hansen
Hansen Dec 17 '14

Miljøet betyder meget for valg af elbil.

CO2 er kun en del af historien. Skadelige partikler, især ultra fine diesel partikler, er noget overset i debatten om miljø og biler. 

Moderne biler renser ikke udstødning særligt godt de første km, indtil partikelfiltret bliver varm Bykørsel i diesel biler er noget gris, og skal helt sikkert begrænses.

Elværker derimod er gode til rensning af røgen og leder den hen hvor du og jeg ikke indånder det.

JL
JL Dec 17 '14

Mit svar er: Pga. afgiftsfritagelsen (og de latterlig høje afgifter vi har i DK på "normale" biler). Der var en der skrev herinde, at han ikke kunne forstå at salget af Tesla'er i Sverige er så forholdsvist lavt. Det kan jeg godt - hvis jeg boede i Sverige (hvor der ingen registreringsafgift er) ville jeg heller ikke købe en Tesla - så ville jeg hellere have f.eks. en RS5 cabriolet, Porsche Panamera S eller noget helt tredje og slipper for de ulemper der trods alt stadig er ved at køre elbil.

I DK derimod er Tesla'en et røverkøb fordi den er fritaget for afgifter. Det er fint med alle de miljøhensyn, MEN jeg gad godt at se hvor meget folk egentlig er villige til at betale for at skåne miljøet (hvis der var afgifter på elbiler i DK). Jeg er sikker på at salget af elbiler og især Teslaer ville falde markant.

Kristian70k
Kristian70k Dec 17 '14

hvis og hvis :) det er for mit vedkommende kun et spørgsmål om drift økonomi... :) miljøet er en kæmpe bonus.. og jeg glæder mig hver dag over at køre elbil frem for ICE.. så meget vi har to :) dog er den anden ikke en tesla..

Larsen
Larsen Dec 17 '14
Med fare for nu at blive moppet af miljøfanatikerne, så må jeg indrømme, at jeg er enig med JL. Jeg tænkte ikke et sekund på miljøet da jeg for et par år siden trykkede bestil til en Tesla. Jeg valgte Teslaen fordi jeg gerne vil have noget ikke alle har. Jeg vil gerne have en flot bil,, og gerne med lidt flere HK end de fleste andre, og nu var der muligheden for at få en bil med alt det udstyr jeg godt kan blive for nærig til at afkrydse på skemaet ved f.eks. Audi eller BMW. Selv om jeg måske nu bliver moppet lidt, så vil jeg godt vædde på, at ikke ret mange her på forum, hvis de skal være ærlige, tænkte mest på miljøet, da de bestilte Teslaen.
sjensen
sjensen Dec 17 '14

@Larsen. El-biler er et positivt bidrag ligegyldigt hvorfor man køber dem :-) Generelt erstatter de jo en ICE bil. De fleste mennesker der bekymrer sig om klima og bymiljø (som @Hansen er inde på) vil nok hellere kaldes miljø-bevidste end miljø-fanatikere, men det er jo en detalje.

@JL. Hvis en Tesla kostede 2 mill. kr, så ville jeg nok have købt en BMW i3 Hybrid og haft en større ICE bil stående til de 5-10% af køreturene der krævede det. En BMW i3 Hybrid (Rex) er pålagt samme registreringsafgift som ICE biler. 

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 17 '14

For mit vedkommende skete valget på baggrund af muligheden for at tanke gratis (har overskud af el fra solceller på taget) og samtidig at få en unik mulighed for at købe en superlækker udseende bil med masser af gadgetfeatures til forholdsvis overkommelige penge. At bilen så samtidig har en grøn profil skader jo heller ikke...

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 17 '14
Bluecoffee
Bluecoffee Dec 17 '14

Ingen mobning herfra. Der kan være mange gode grunde til at vælge en Tesla, som tråden viser, men for mig var det med miljøet helt centralt. Måske ikke så meget det med CO2 som det med partiklerne og så det, at de fossile brændstoffer med garanti slipper op på et tidspunkt (trods det øjeblikkelige overudbud) -  og jeg synes ikke, vi kan bryde vores børn eller måske tipoldebørn, ikke at tænke på det. Af samme grund havde mit alternativ til en Tesla med fuld afgift nok været det samme som sjensens. 

Hookmaker
Hookmaker Dec 17 '14

@Sjensen, Re: I3 - ja, men på grund af metoden til beregning af forbrug pr/km, så er Rex'en mig bekendt endt på et afgiftsmæssigt rent 0.

JL
JL Dec 17 '14

@Larsen: Enig :-)

@sjensen: Det har du ret i, MEN I3 Rex får en rabat på 600.000, da den er opgivet til 166 km pr. liter. Hvis den i stedet kostede 935.000 tvivler jeg på der ville blive solgt ret mange af dem i DK :-)

Men forstå mig ret - for mig er Tesla'en min drømmebil i DK, men det er udelukkede pga afgiftsreglerne. Det er jo en unik mulighed for at få en superlækker og unik bil med alt det udstyr man kunne tænke sig. Hvis man derudover elsker gadgets som mig, er det jo en ekstra bonus :-)

Raymond
Raymond Dec 17 '14

Jeg har udelukkende købt Tesla pga. miljøfordelen, ligesom som jeg i alt hvad jeg foretager mig, tager hensyn til miljøet :-) Så jeg er helt enig med sjensen.

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Dec 17 '14
DerHansi
DerHansi Dec 17 '14

Da jeg stod overfor at skulle skippe den gamle "fossilraket" af, var min førsteprioritet at finde et køretøj som gik langt på literen - og samtidig havde god plads. I første omgang havde jeg tænkt een på "papegøjeplader", da jeg ikke har brug for plads til mere end 2. Da jeg så hvad bare en fornuftig Audi løb op i (med det udstyrsniveau som jeg også gerne ville have) samt kiggede på overskudsproduktionen fra mine solceller ( + 2.000 kwh efter varme + lys er forsynet/betalt) , ja såeeeeh var der godt nok pludselig en lækkerbidsken på markedet. Da jeg samtidig arbejder på en virksomhed som energimæssigt går op i det det bæredygtige, så var der ingen vaklen i geledderne. Udfra devisen walk the walk - and talk the talk, ja så materialiserede sig pludseligt et objektivt valg. Prøv at gætte hvad/hvor de første 15 minutters kundesnak handler om/foregår :-) (ikk' os' Kristian 70 K). Der findes pt. ikke et stærkere statement, miljømæssigt, end den lille T.... vi allesammen er så forliebt i. Og så trækker det jo absolut ikke fra at den ikke ser "fodformet" ud. God jul til alle :-)

Forummets indlæg er redigeret af DerHansi Dec 17 '14
Busimiss
Busimiss Dec 17 '14
Kære alle. Tak for de mange gode indlæg, som har belyst alt lige fra den fantastiske køreglæde til miljøovervejelserne. Nu er der kun den endelige beslutning tilbage.
MrCoffee
MrCoffee Dec 17 '14
Lad os høre hvad du ender med
kajakaj
kajakaj Dec 17 '14

Lidt som at holde op med at ryge. Lægger nu virkelig mærke til hvor meget at fossilbilerne stinker, når man færdes til fods, på cykel eller kører bag ved en af dem. Miljø og ressourcer har altid spillet en meget stor rolle for mig mht. el, vand, varme og benzinforbrug, ligesom affaldssortering altid er blevet praktiseret. CO2-udledning er ikke så direkte mærkbart, men bestemt med i overvejelserne. Det var derfor også en velovervejet beslutning at vælge en elbil. Tager dog stadig gerne cyklen til Randers, selvom der står en lækker bil i garagen - godt for kroppen og CO2-regnskabet.

Busimiss
Busimiss Dec 17 '14
Jeg skal nok fortælle om den endelige beslutning
KS
KS Dec 18 '14

Så har jeg forsøgt at lave en online beregner til økonomien på Tesla Model S.

Den findes i menuen på siden under "Beregning"

Jeg har lavet en simulationsmodel i Excel, som jeg har bygget en Flash model ovenpå. Hvad siger i til tallene?

Starter en ny tråd til funktionaliteten "Beregning"

Forummets indlæg er redigeret af KS Dec 19 '14
Sider: « 1 2 3 »