Loading...
dk

Forbedring af rækkevidde på 31% - MOS, du må på banen :-) | Tesla Forum

P85DK
P85DK May 24

Der er en gut på Facebook som har sat en V-spoiler (dansk producent) på sin S90 og skriver at hvor han før kørte 329 km på en 100% opladning, så kører han nu 431 km på en 100% opladning.

Det er jo ganske imponerende, hvis det kan lade sig gøre. Så skifter jeg gerne 'performance' spoileren - der skal måske lige arbejdes på finishen.

@MOS - du er jo nok den med mest dokumenteret forbrug, det kunne være du skulle på banen som vores testperson så vi kan få verificeret påstanden. Du ville jo kunne køre små 3.000 km på en opladning så

https://v-spoilers.com/

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 24
Seppe
Seppe May 24

Det må siges at være en ret ekstrem opgradering hvis det virkelig er rigtigt - jeg betvivler ikke at de virker, men at det skulle være så effektivt synes jeg lyder helt vildt!

Gustavsfar
Gustavsfar May 24

Mon ikke han ved et uheld har skiftet mellem typical og rated? Det er vist en and. 5% ok men en tredjedel længere….. Bob Bob Bob 

MOS
MOS May 24

Enig med Kristian. Hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det nok heller ikke sandt - eller i bedste fald vildledende eller groft overdrevent.

Jeg kender godt teknologien, som er meget brugt på vindmøllevinger og flyvinger. Og det virker. Men man skal nok ikke forvente en reduktion i aerodynamisk drag på mere end et par procent.

En betydelig del af en bils forbrug går til at overvinde rullemodstand og den del er i hvert fald ikke påvirket. Så et kvalificeret gæt er, at disse V-dimser kan spare i omegnen af ~1% på energiforbruget. Hvilket naturligvis også har ret. Men det er altså på ingen måde i nærheden af 1/3. For almindelige folk vil forskellen næppe være mærkbar.

En anekdote på et meget lidt troværdigt medie om, at en tilfældig person har kørt så og så langt på en opladning giver jeg ikke meget for. Jeg har selv kørt længere på en opladning i min 85D. Og jeg har også kørt en del kortere. Så det siger ingenting, hvis man ikke kender testbetingelserne. Der skal laves test under rimeligt kontrollerede forhold for at kunne fastslå forskellen.

Hvis nogen vil sponsere et par V-dimser, så skal jeg gerne teste dem. Det kunne da være ganske interessant. Men forvent ingen mirakler.

Ice2EV
Ice2EV May 24

Siger det ikke lidt om produktet at CEO's mailadresse er en Gmail??

Hjemmesiden lover også kun 5%.

PeterE
PeterE May 24
Det er 100% for godt til at være sandt, men lad os da få vores helt egen Mythbuster aka @MOS på banen. Jeg deltager gerne som kontrolbil uden dimserne monteret.
MOS
MOS May 24

@PeterE

Dimser eller ej. Jeg tror allerede, jeg kan køre 31% længere end dig på en opladning :-)

Vi kunne også vende den om. Du kører med dimserne og jeg deltager som kontrolbil. ;-)

For at være seriøs, så skal testbil, chauffør, testruten, kørehastighed, kørestil, vejrforhold osv. naturligvis så vidt muligt være de samme, når man tester med og uden dimser.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 24
ankjaers
ankjaers May 25

Har en Model S ikke en tunnel til forhjulet ligesom Model 3 har? I så fald ville den oprindelige luftstrøm skabe surface drag. Og endnu værre er mere snavs bliver smidt langs siden af bilen. 

MOS
MOS May 25

Jeg tror kun, det er den helt nye Model S, der har det. Den oprindelige, gamle model samt den lidt nyere raven opdatering uden nose cone har vist ikke, men kun indtag til køling.

P85DK
P85DK May 25

Så var der nogen som vågnede :-) Han har slettet opslaget igen, men uanset om han ikke kunne finde ud af at aflæse KM eller forstå tal eller hvad der kan være af forklaring, så kunne det da være interessant at se hvad effekten kan være.

Grunden til at jeg forslog dig MOS er at jeg har opfattelsen af at du har enomt meget data på din kørsel og forbrug, du har nogle ruter hvor du kender forbruget på forskellige årstider etc. så derfor ville du kunne give, om ikke andet, så et kvalificeret bud på om det har en målbar effekt.

Selvfølgelig er det ikke 30%, for så ville Teslas egne designere jo være dumpet :-)

MOS
MOS May 25

Jeg tror nu også, der er en del andre, der har tilsvarende, meget data på deres køreture og forbrug.

Jeg mener dog, at grundet den minimale forskel, der kan forventes, at det er mere afgørende, at man laver en sammenligningstest under så vidt muligt ensartede forhold på en veldefineret teststrækning. Ellers drukner det i måleusikkerheder. Det kan gøres på flere måder. Men det kræver en videnskabelig tilgang og viden om, hvilke ting, der er vigtige at have fokus på og evt. korrigere for. Med al beskedenhed mener jeg at besidde disse kompetencer.

Data for et helt kvartal vil blot mudre billedet, da der typisk vil være forskellige køreture, vejr, brug af klimaanlæg, trafikforhold osv., som er umulige at kontrollere over så lang en periode.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 25
PeterE
PeterE May 25
Citat fra MOS

@PeterE

Dimser eller ej. Jeg tror allerede, jeg kan køre 31% længere end dig på en opladning :-)

Vi kunne også vende den om. Du kører med dimserne og jeg deltager som kontrolbil. ;-)

For at være seriøs, så skal testbil, chauffør, testruten, kørehastighed, kørestil, vejrforhold osv. naturligvis så vidt muligt være de samme, når man tester med og uden dimser.

:)))