Loading...
dk

Slut med refusion på bi-måler? | Tesla Forum

Andersen123
Andersen123 May 30 '22
Har lige fået en mail fra EVDK, at SKAT ikke længere godkender refusion hvis du har en bimåler som ikke sidder direkte i ladeboksen?

Bianco
Bianco May 31 '22

Er der en reference til noget / nogen hos Skat i det brev?

Andersen123
Andersen123 May 31 '22
Vejledende udtalelse om placeringen af måleren ved op- ladning af elbiler
I har anmodet Skattestyrelsen om en vejledende udtalelse for at få klargjort reglerne vedrørende placeringen af måleren ved godtgørelse af elafgiften for elektricitet brugt til at oplade elbiler.
1. Hvordan er kunder og virksomheder stillet, hvis de har fulgt den gamle vejledning og sat en måler op i forbindelse med ladestanderen, men ikke inde i ladestanderen?
Virksomheder har som hovedregel ret til at få godtgjort elafgiften for den elektrici- tet, de har forbrugt, som det fremgår af elafgiftslovens § 11, stk. 1.
Derimod ydes der ikke godtgørelse af elektricitet forbrugt af andre end virksomhe- den selv.
Adgangen til godtgørelse gælder også for elektricitet, som anvendes til opladning af elbiler. Det står i §21, stk. 1, i lov af 2012-12-21 nr. 1353, gældende til og med 2030.
Særordningen opstiller følgende krav for at opnå godtgørelse af elafgiften ved op- ladning af elbiler:
1. Ladestanderne skal drives for virksomhedens regning og risiko.
2. Der skal foretages måling af den elektricitet, der bruges af ladestanderen til
at oplade batterier. Måleren skal være placeret i ladestanderen. 3. Virksomheden skal være involveret i driften ladestanderen.
Kravet om, at måleren skal være placeret i ladestanderen fremgår direkte af forar- bejderne til Lov af 2012-12-21 nr. 1353.
Skattestyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 1 / 2
Afgifter

Skatterådet har i deres afgørelse SKM2021.283.SR med henvisning til disse forar- bejder truffet afgørelse om det samme.
Det har i en tidligere udgave af Den Juridiske Vejlednings E.A.4.6.3 stået, at måle- ren skulle være sat op i forbindelse med ladestanderen, men den forbindelse, der kræves, var ikke nærmere beskrevet.
Der er efter vores opfattelse ikke grundlag for at anse formuleringen for at være en positiv tilkendegivelse af, at måleren – i strid med bemærkningerne til loven - kan placeres udenfor ladestanderen eller for at skabe en retsbeskyttet forventning, at dette er tilfældet.
Kunder og virksomheder, der har installeret måleren udenfor ladestanderen, opfyl- der derfor ikke kravene for at få godtgørelse af elektriciteten.
I kan få et bindende svar
Vi gør opmærksom på, at denne besvarelse kun er vejledende. I kan bede om et bin- dende svar, hvis I ønsker en konkret stillingtagen til jeres scenarier. I kan læse mere om bindende svar på skat.dk. Et bindende svar koster 400 kr.
Venlig hilsen
Fuldmægtig
Skattestyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 2 / 2

KimT
KimT May 31 '22

Kommentar snuppet fra fdel - skrevet af Erik Christian Thrane (Sperto) :

Erik Christian Thrane Det er IKKE Skat, der har ændret reglerne. Det er derimod et par operatører, der ikke har fulgt reglerne eller rettet ind, da Skatterådet slog reglerne fast med syvtommersøm for et år siden. I mellemtiden har de blot videreført deres ulovlige praksis og spurgt Skat igen. Svaret blev ikke overraskende det samme. Måleren SKAL sidde i boksen. Interessant om de pågældende operatører betaler, hvad de skylder til Skat. Ellers risikerer de jo bøder oveni...
Andersen123
Andersen123 May 31 '22
Citat fra KimT

Kommentar snuppet fra fdel - skrevet af Erik Christian Thrane (Sperto) :

Erik Christian Thrane Det er IKKE Skat, der har ændret reglerne. Det er derimod et par operatører, der ikke har fulgt reglerne eller rettet ind, da Skatterådet slog reglerne fast med syvtommersøm for et år siden. I mellemtiden har de blot videreført deres ulovlige praksis og spurgt Skat igen. Svaret blev ikke overraskende det samme. Måleren SKAL sidde i boksen. Interessant om de pågældende operatører betaler, hvad de skylder til Skat. Ellers risikerer de jo bøder oveni...
Hej Erik

Interessant, for har jo netop lavet et setup efter deres anbefaling med bimåler på eltavlen.

Som jeg nu kan forstå ikke er lovligt.

Hmmm
P85DK
P85DK May 31 '22

Det er lovligt, men opfylder bare ikke kravene for at modtage refusion :-)

Andersen123
Andersen123 May 31 '22
Citat fra P85DK

Det er lovligt, men opfylder bare ikke kravene for at modtage refusion :-)

Ja selvfølgelig. Men det dur da heller ikke når man har fulgt en vejledning fra et firma der tilbyder refusion. Eller gjorde…
MOS
MOS May 31 '22

Det er godt nok sørgeligt. Jeg tror, der er rigtig mange, der har brugt penge på en ladeboks uden måler og har i god tro opsat en bimåler i eltavlen eller ved siden af ladeboksen. De kan nu ikke længere modtage refusion. Det har vel aldrig været hensigten med loven?!

Skal alle disse folk så smide deres gamle ladeboks ud og investere i en ny? Eller kan man evt. retrofitte sin gamle ladeboks ved at indbygge en måler i den?

Andersen123
Andersen123 May 31 '22
Citat fra MOS

Det er godt nok sørgeligt. Jeg tror, der er rigtig mange, der har brugt penge på en ladeboks uden måler og har i god tro opsat en bimåler i eltavlen eller ved siden af ladeboksen. De kan nu ikke længere modtage refusion. Det har vel aldrig været hensigten med loven?!

Skal alle disse folk så smide deres gamle ladeboks ud og investere i en ny? Eller kan man evt. retrofitte sin gamle ladeboks ved at indbygge en måler i den?

Præcis, jeg modtager gerne gode råd på at indbygge en bi-måler i min Tesla ladebox :)
MOS
MOS May 31 '22

Bare en tanke. Men en Tesla ladeboks burde vel i teorien kunne softwareopdateres, så den kan vise elforbrug i mobil appen? Eller tager jeg fejl?

Med de fleste andre ladebokse er man nok nødt til at lave en ikke særlig elegant løsning med at få plads til noget ekstra hardware inde i boksen, skære et hul til et display osv.

tm3ejer
tm3ejer May 31 '22
Jeg er også endt i samme situation hos EVDK og overvejer også muligheden for indbygning af måler i den originale Tesla lader. Hvis nogen kender til en løsning, så hører jeg meget gerne om den. Jeg vil helst ikke skulle bruge 5k+ for en ny lader. Hvis min nuværende bimåler kan indbygges, ville det være helt perfekt.
Pensionisten
Pensionisten May 31 '22

Man burde mene at følgende montage af bi-måler kan godkendes... men hvem ved?

MOS
MOS May 31 '22

@Pensionisten

Sådan burde det være, ja.

Men ifølge SKAT skal du sikkert skære din fine Tesla ladeboks op, mosle bimåleren ned i den og se, om du kan få krænget coveret på igen. Displayet bør i øvrigt nok stadig være synligt, så det kan aflæses, så måske skal du også lige skære et lille kighul i ladeboksen til displayet.

Ikke ligefrem en nem øvelse, hvis det også skal være elegant :-/

Cubic
Cubic May 31 '22

Ups. Jeg kender en der i sidste uge fik lavet en installation med en bimåler, og dette er udført af OK, der får hun også sin strøm fra.

Cubic
Cubic May 31 '22

@Mos. Jeg har selv tænkt tanken, men det skal sikkert være den nye V3 (Hvide med glaslåg)

cth
cth May 31 '22
Ja surt...lige fået samme besked. men har vist det længe, at det nok var sådan det endte. Så udgift til ny 22KW lader på vej..suk. tesla lader til salg :-) samt bimåler og B relæ :-)
Bianco
Bianco May 31 '22

Hvad nu hvis man tager en tilpas stor kasse, monterer Tesla laderen og elmåleren inde i kassen (med ladekablet ført pænt ud) og lukker kassen med gennemsigtigt plastlåg.

= Ladestander med måler indbygget i boksen.

Som jeg husker Skat, så interesserer de sig ikke for den kunstneriske udførsel.

MOS
MOS May 31 '22

@Bianco

Kreativt - genialt! :-)

P85DK
P85DK Jun 1 '22

@Bianco - ja, det er jo bare den gamle hjemmelavede lader model, måske bare med en 'giga' boks for at have en købt lader indeni.

Andersen123
Andersen123 Jun 1 '22
Citat fra Bianco

Hvad nu hvis man tager en tilpas stor kasse, monterer Tesla laderen og elmåleren inde i kassen (med ladekablet ført pænt ud) og lukker kassen med gennemsigtigt plastlåg.

= Ladestander med måler indbygget i boksen.

Som jeg husker Skat, så interesserer de sig ikke for den kunstneriske udførsel.

:)

Prøv at hør SKAT om denne model er en løsning?
Tænker blot de vil henvise til at bi-måleren skal være placeret i ladestanderen. Så det er jo igen et definitions spørgsmål….

Sider: 1 2 3 »