Loading...
dk

FDM test af Model 3 Performance | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
PeterE
PeterE Jun 15 '22

Ok, så lad os lege med tanken om at Bjørn - som jeg også er vild med (!) - er uvildig. Jeg må bare lidt tørt konstatere at Tesla har givet/foræret/præmieret/sponseret ham FIRE TESLAer. Men ok, det er da sagtens være at han er heldig eller bare som du skriver @P85DK dygtig til at malke referral systemet. Optimering er altid godt. 

Men at være uvildig overfor en virksomhed som man har fået FIRE BILER af? Come on. Ja, det er ok at være naive, men mener I virkeligt det? Helt fair, men jeg køber den altså ikke. Og ja, han er kritisk. Og nej, han er ikke på lønningslisten. Men helt uvildig og ligefrem mere uvildig end FDM? Nej, ikke hvis I spørger mig.  

God dag mi gente :)

P85DK
P85DK Jun 15 '22

Nu er jeg på ingen måde fan af TB, men jeg vil da sige at hans grundlag for at lave test af Tesla er enormt meget større end FDM. Hans youtube kanal er da rigtig nok bygget op omkring det at være en af de første til at eje en Tesla og så ellers filme alt hvad han laver med den Tesla. Hans målgruppe har da helt tydeligt været Tesla fanboys, han har qua sine mange norske og internationale seere fået enorm succes med Teslas referral program, men det er jo kun fordi han laver videoer folk vil se.

Til hans kredit, så vil jeg sige at han i sine videoer hverken forsøger at være specielt kritisk eller rosende, han beskriver de ting han oplever, fejl og gode ting.

Jeg vil sige at TB kan fortælle meget mere korrekt om Tesla end FDM, på godt og ondt, da han har spist sovet og kørt Tesla i 9 år eller sådan noget.

TB har været ganske aktiv i flere af de store sager med Tesla, bl.a batterygate.

FDM (deres motorjournalister) er uvildige ja, men til tider også dovne og uvidende. Det nytter ikke at de står og siger det er en grim grøn farve når alle der ved det mindste om bilen ved at de ikke laver den i grøn.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jun 15 '22
PeterE
PeterE Jun 15 '22
Citat fra P85DK

Nu er jeg på ingen måde fan af TB, men jeg vil da sige at hans grundlag for at lave test af Tesla er enormt meget større end FDM. Hans youtube kanal er da rigtig nok bygget op omkring det at være en af de første til at eje en Tesla og så ellers filme alt hvad han laver med den Tesla. Hans målgruppe har da helt tydeligt været Tesla fanboys, han har qua sine mange norske og internationale seere fået enorm succes med Teslas referral program, men det er jo kun fordi han laver videoer folk vil se.

Til hans kredit, så vil jeg sige at han i sine videoer hverken forsøger at være specielt kritisk eller rosende, han beskriver de ting han oplever, fejl og gode ting.

Jeg vil sige at TB kan fortælle meget mere korrekt om Tesla end FDM, på godt og ondt, da han har spist sovet og kørt Tesla i 9 år eller sådan noget.

TB har været ganske aktiv i flere af de store sager med Tesla, bl.a batterygate.

FDM (deres motorjournalister) er uvildige ja, men til tider også dovne og uvidende. Det nytter ikke at de står og siger det er en grim grøn farve når alle der ved det mindste om bilen ved at de ikke laver den i grøn.

100% enig - i det meste. Han er både vanvittigt grundig og underholdende.

Han har stadigvæk 4 biler holdende, og de 4 biler er betalt af Tesla. 4 mio NOK er ikke alting, men i det lys kan han sagtens være - italesat - uvildig, men jeg vil altså påstå at han stadigvæk har en vis bias. 

MOS
MOS Jun 15 '22

@PeterE

Bjørn er ikke sponsoreret af Tesla. Hvis du ser de første par sekunder af hans videoer, så kan du se, hvem han er sponsoreret af. Tesla er ikke én af dem.

PeterE
PeterE Jun 16 '22
Citat fra MOS

@PeterE

Bjørn er ikke sponsoreret af Tesla. Hvis du ser de første par sekunder af hans videoer, så kan du se, hvem han er sponsoreret af. Tesla er ikke én af dem.

@MOS, Mark du har ret. Der er ikke tale om et decideret sponsorat. Tesla har blot givet Bjørn 4 biler - 4 Teslaer. Han har været dygtig og lidt heldig. Bias? Det har jeg en holdning til. Andre må have deres egen holdning. 

I virkeligheden bliver jeg lidt provokeret af dem som ikke har lyst til at anerkende resultaterne fra fx FDM, og hellere vil have nogle andre - bedre (?) - og mere uvildige resultater.  For mig handler det om mest mulig pålidelig viden - dvs fra de mest troværdige kilder. Bjørn Nyland er en god kilde, og det samme er FDM - selvom de lige skulle bruge en håndfuld år på at omfavne elbilerne.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jun 16 '22
MOS
MOS Jun 16 '22

Jeg vil ikke ligefrem påstå, at FDM snyder på vægten. Men det skurrer alligevel i øjnene (sic ;-)), når de kommer frem til, at bimmeren kører længere på en opladning end Teslaen, hvilket jo er helt uventet, hvis man kender bare lidt til bilerne. Den norske elbilforening har i øvrigt testet både bimmer og Tesla på samme teststrækning og samme dag. Det var godt nok Model Y, men resultatet understøtter, at Tesla er meget mere effektiv. Året før testede de Model 3 og den har stadig rekorden.

Jeg synes, det virker overfladisk og mangelfuldt, når FDM overhovedet ikke er selvkritiske ift. de meget overraskende resultater, de kommer frem til. De tager dem bare for gode varer uden nærmere reflektion eller diskussion. Her synes jeg, at Bjørn er i en helt anden liga med en langt mere kritisk, systematisk, og videnskabelig tilgang. Han forklarer, dokumenterer, spekulerer, diskuterer, tester igen og igen, systematiserer, undersøger, kritiserer, søger årsagsforklaringer osv. Han er også rimeligt godt inde i teknikken og er nok en af dem, der har mest praktisk erfaring med mange forskellige elbiler, herunder Tesla i særdeleshed. Derfor vil jeg til enhver tid stole langt mere på Bjørn end på FDM.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 16 '22
CaptainChaos
CaptainChaos Jun 17 '22
Om man vil stole på Tesla Bjørn er en ting, men at man stoler på FDM fatter jeg ikke, de har brugt de sidste 5+ år på at sprede FUD om elbiler.
IlTempoGigante
IlTempoGigante Jun 17 '22

RSymons når frem til 214 Wh/km for BMW i4 50M og 172 Wh/km for Tesla M3 Performance. Begge biler kørt samtidig, samme strækning, hastighed mv. Det svarer til 434 kms rækkevidde for Teslaen og 370 kms rækkevidde for BMWen. Måske FDM simpelthen har fået byttet rundt på deres tal? :-)

http://youtu.be/7-aJzLNIc1M

cth
cth Jun 17 '22

har nogen skrevet til FDM og spurgt hvorfor de får de tal nåår andre får det modsatte?

Zyp
Zyp Jun 20 '22

Derudover har motor.no også testet begge, hvor Model y også kører længst. Deres test er ret standardiseret.

Jeg har ikke set nogen andre der har fået BMW til at køre længst, så det er fair nok at spørge hvad der er sket hos FDM. Deres måde at teste elbiler og sætte dem i skema er i forvejen en katastrofe og misvisende.

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 20 '22

Det kan jo være at bmw er dygtige til at sponsorere diverse ting til FDM journalisterne hvilket de nok får svært ved med tesla….

baldur
baldur Jun 23 '22

Her er en lille sjov om FDM og deres holdning til Tesla. Den 9. juni 2022 skriver de i Motor hvor de citerer chefkonsulent hos FDM: "Ilyas Dogru vurderer, at Tesla ikke foreløbig vil åbne for øvrige bilister, men er overrasket over, at Tesla har så stor andel af lynladere"

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2022-06-stroemunderskud-ladere-kan-ikke-foelge-med-elbilerne

8 dage senere den 17. juni 2022 kan de så skrive en artikel om at nu har Tesla åbnet for øvrige bilister:

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2022-06-flere-lynladere-tesla-aabner-alle

Det var et citat der holdt cirka ligeså længe som da diverse forsvarseksperter sagde at Rusland ikke ville invadere tilbage i februar.

FDM kan dog ikke helt få sig selv til at fejre en fordobling af antal lynladere for ikke-Tesla ejere, så de kalder det i stedet for 13 procent ved at medregne 50 kW hurtigladere.

jramskov
jramskov Jun 24 '22

FDM har også valgt at bruge en del tid på en artikel om hvor grønne elbiler reelt er: https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2022-06-elbiler-hvor-groenne-er-de

Billedet de har valgt til artiklen er ganske velvalgt hvis man gerne vil puste til elbils kritikernes flamme.

Desværre er deres artikel baseret på en rapport/analyse med forkerte/forældede data. Det har Auke Hoekstra vist ret tydeligt i denne Twitter tråd: https://twitter.com/AukeHoekstra/status/1518371202934394881?s=20&t=a42PLvZmsgrFSyL24h6H8A

F.eks. når analysen frem til nogle helt andre tal når de sammenligner VW ID.3 med VW Golf end VW selv gør.

FDM er blevet gjort opmærksom på det fra flere sider af, men har indtil videre ikke ændret/opdateret artiklen eller helt trukket den tilbage som de burde gøre. Det er ret skuffende.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jun 24 '22
cth
cth Jun 25 '22

Ja det er skidt når FDM så ikke retter artikel.

Alle kan fejle, men så retter man op på det.

Personligt købte jeg ikke elbil for at nedbringe CO2 på verdensplan.

D.v.s. det var da med i tankerne, men jeg vidste jo godt dengang, at der var issues.

For mig var det  den lokale forurening og støj jeg fik nedbragt samt bare den fede måde at køre bil på.

Tænkte lige på det i morges da jeg kl. 7 i sol og total vindstille, med nedrullet vindue gled helt lydløst ud af min carport og op af vejen.

Ingen lyde overhovedet og ingen naboer blev vækket trods åbne vinduer.

P85DK
P85DK Jun 25 '22
Citat fra jramskov

FDM er blevet gjort opmærksom på det fra flere sider af, men har indtil videre ikke ændret/opdateret artiklen eller helt trukket den tilbage som de burde gøre. Det er ret skuffende.

Et lille tip til Ekstrabladet? Der er intet de elsker mere end at kunne 'autoriteter' ned med nakken og vise det på forsiden, og hvis det forholder sig som du siger, så vil det ikke engang kræve særligt meget arbejde.

jonsiii
jonsiii Jun 25 '22

Problemet er at artiklen også er forsidebasker på FDM's medlemsblad Motor, så skaden er allerede sket.

Der var også en oversigt "de mest populære brugtbiler lige nu og leveringstid". Selvfølgelig ikke noget om Tesla.

Der stod noget i området "Din Grønne Bil", om hvilke biler der kunne Plug2Charge. Lang snak om hvor langt tyskerne var, og når WW fik opdateret til version 3.1, så kunne de også. Altså når de lige har fået et nyt 12V batteri, da en firmwareupdate på en ID4 tager flere timer. Nødtørftigt måtte man jo en spalte henne nævne "at det havde Tesla kunne i noget tid". Men kun med eget bilmærke forstås, så det talte lissom ikke.

Og I lederen var det som sædvanlig synd for de stakkels billister, der "blev tvunget ud af København".

Gad ikke mere og har opsagt abonnementet.

cth
cth Jun 26 '22

Er det ikke bare fossil branchen og "venners" sidste krampetrækninger?

Når folk først har prøvet naboens elbil, så vil de også have en.

Det kan fossil branchen ikke ændre på uanset hvad de gør.

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 26 '22

Jo det er det nok men hold da k… hvor de kramper da trækker ud i en uendelighed!

P85DK
P85DK Jun 26 '22
Citat fra cth

Er det ikke bare fossil branchen og "venners" sidste krampetrækninger?

Sidste? De elbiler vi har nu er jo Microsoft Windows 1.0, hvor elbilerne pre-Tesla Roadster jo var DOS. I Europa vurderes det at der er omkring 230 millioner personbiler som skal udskiftes, så der går nok nogle år før vi når til deres sidste krampetrækninger

cth
cth Jun 26 '22

Min tankegang var her meget dansk...

Er udemærket godt klar over at vi har fossiler mange år ud i fremtiden globalt da tyskerne jo ikke gider køre EL.

Jeg ved ikke lige hvor du vil hen med softwaren.

Sider: « 1 2 3 »