Meget rosende anmeldelse, som bl.a. fremhæver flottere proportioner på Performance udgaven.
Meget rosende anmeldelse, som bl.a. fremhæver flottere proportioner på Performance udgaven.
Jeg synes der bruges lidt for meget spalteplads på taycan sammeligning.
En Taycan køber har næppe kigget på model Y uanset Y er hurtigere eller har lidt ekstra rækkevidde. :-)
En Taycan køber har næppe kigget på model Y uanset Y er hurtigere eller har lidt ekstra rækkevidde. :-)
I så fald er det i hvert fald en køber der ikke rigtig ved hvad han vil have :-)
Det er jo ikke hele sandheden Johannelund.
Grunden til den er for dyr er at der er 4x4. Prøv at konfigurere en EV6 eller ID4 med 4x4 og ca samme udstyr.
Så er det indenfor 20-30.000 tusinde. Og så ved jeg godt hvilken jeg ville foretrække. De andre er bare ikke helt deroppe endnu på batterimanagement og evnen til at få mest ud af kWh'erne. Se bare de norske test. Der er ingen af dem der kommer ned i samme forbrug som model Y.
Nu er Danmark nok også det land hvor en Y LR (og vel tilsvarende P) er dyrest.
Her info fra tysk forum
F.eks kan man gå ind på kia.de og begynde at sætte X'er ved en EV6. Ved det først X for AWD, er prisen allerede over LR. Og så er der endnu ikke valgt noget udstyr.
Faktisk underligt at prisen i Tyskland holdes under €60.000 på LR for at de kan få tilskud på €7.500 (så de er med til at financere den store ekport af elbiler ud af Tyskland), men i DK er man ligeglad med at hæve prisen til over 500.000DKK så man skal betale ca. 15.000DKK i afgift
Er tallene korrekte? For hvis de er, så forstår jeg ikke at danskere køber TMY hos Tesla DK og ikke bare henter en i Letland og sparer lidt mere end færgebilletten :)Nu er Danmark nok også det land hvor en Y LR (og vel tilsvarende P) er dyrest.
Her info fra tysk forum
F.eks kan man gå ind på kia.de og begynde at sætte X'er ved en EV6. Ved det først X for AWD, er prisen allerede over LR. Og så er der endnu ikke valgt noget udstyr.
Faktisk underligt at prisen i Tyskland holdes under €60.000 på LR for at de kan få tilskud på €7.500 (så de er med til at financere den store ekport af elbiler ud af Tyskland), men i DK er man ligeglad med at hæve prisen til over 500.000DKK så man skal betale ca. 15.000DKK i afgift
Går ud fra de er hentet direkte fra Tesla's hjemmeside.
Men genrelt er reglerne vel at bilerne skal være 6 måneder gamle/have kørt 6000km for at der ikke kommer moms m.m. på dem. Så der skal jo en mellemmand til.
Har en kollega der fandt et tysk firma der har bestilt en Y LR til ham. Han vælger selv om de skal opbevare den, eller om han selv kender nogen der kan køre de 6 måneder for ham. De tilbyder forsikring m.m. Ulempten er at han jo reelt skal vente 4 måneder inden bilen bliver leveret (leveringtid) samt 6 måneder inden bilen må krydse grænsen.
Og ikke mindst for at få det fine tyske tilskud til elbiler. Der blev importeret flere Teslaer til Danmark end Tesla DK solgte i 2021 og tror det samme er tilfældet i år.
Iflg tysk forum ser det ud som om leverancer fra Shanghai til tyskland er blevet nedprioriteret her op til kvatalsafslutning. Der mangler jo ca. 40-50.000 biler pga. corononedlukning i Shanghai, og Berlin er ikke oppe i omdrejninger endnu (de får stadig batterier fra Shanghai, så det har også betyder noget for dem). Og Tesla har nok valgt at smide dem ud på markeder hvor de ikke - som producent - skal betale tilskud på €3.000,- og slagsprisen er højere.
I marts var der mange der valgte at bestille 20" LR da leveringstiden på hjemmesiden var 2 måneder kortere end med 19". Nu viser det sig så at der stort set ikke kommer nogle 20" (og spicielt med hvidt interiør). Så mange har fået skubbet leveringstid fra maj til ind i Q3/Q4.
Men det er ikke tvivl om at der er rigtig mang tysker der har flere reserveringer på Tesla'er, og sætter leveringen på Hold, så det passer med at de får biler til "gamle" pris, og kan få dem leveret ca. hver 6 måned.