Loading...
dk

Vægt på model Y anhængertræk med 20" | Tesla Forum

Zyp
Zyp Jul 6 '22

Jeg læste min brugsanvisning på MY idag og opdagede at jeg kun må have 20 kg på anhængertrækket når der er 5 personer i bilen - hvis bilen har 20" fælge. Med 19 eller 21" fælge er det 72 kg. Det er lidt problematisk, for vi skulle have 4 cykler bag på.

Men jeg kan ikke gennemskue hvorfor det kun er 20" der er problemet. Og er der mon reelt et problem eller kan jeg bare overlaste det? Det er lidt som maks nyttelast som vi også overskrider hver gang vi er på ferie, uden nogen problemer.

Og så er jeg måske også en smule stram over at have betalt kassen for nogle fælge og anhængertræk og så finde ud af at jeg burde have sparet de møgdyre fælge og så kunne bruge bilen til det jeg ville. Det stod jo ikke da jeg købte den.

P85DK
P85DK Jul 6 '22

Forskellen på 19/21" og 20" er vægten. 21" er lettere end dine 20", på samme måde som 21" Arachnid vejer betydeligt mindre end 21" Turbine fælgene på Model S.

Overskridelse af lasten er selvfølgelig et spørgsmål om sikkerhed og så selvfølgelig en potentiel bøde

https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/boeder-afgifter/boede-overlaesse-anhaenger

jpx
jpx Jul 6 '22

Jeg har selv bemærket det samme. Jeg har dog kun 18" (model 3), men at max-vægten er på 55kg lodret tryk blev jeg noget overrasket over. 

Jeg har lånt en cykelholder til 4 cykler, men læsset med blot en voksen og to børnecykler gjorde at vægten tilsyneladende blev mere end 55 kg, for mit træk faldte simpelthen af bilen! Så lad være med at læsse den for hårdt, den max-grænse er der af en god grund. 

Ice2EV
Ice2EV Jul 6 '22

@jpx Jeg tror umiddelbart at du ikke har fået det træk monteret ordentlig. Det lyder ulogisk at det falder af ved større tryk end 55 kg. Vil anslå at trykket stiger kraftigt under kørsel over bum etc. Og så ville trækket falde af i vildskab.

P85DK
P85DK Jul 6 '22

Enig med Ice2EV, du må have monteret krogen forkert, det falder ikke af selv med meget overtryk, det vil gå i stykker hvis det er pga overlæs.

jpx
jpx Jul 7 '22

Jeg er helt sikker på, at trækket sad korrekt da jeg monterede cykelholderen. Det var først efter ca 2.5km at trækket falte af, med cykelholder og cykler stadig på. 
Jeg tror det var en kombination af vægten af cykler+cykelholderen og den belastning der kommer på trækket når man benytter en så stor cykelholder. Jeg har desværre ikke mulighed for at veje de 3 cykler og holderen, men mit gæt er at det er over 55 kg. 
Heldigvis var det ikke på motorvejen mod sommerhuset, men blot en prøvetur rundt i nabolaget inden :) 

Zyp
Zyp Jul 7 '22

Jeg hælder altså også til at det var monteringen. Det kan jo godt tage flere kg hvis det er en trailer. Og så vil det også være ret underligt at det samme træk vil falde af hvis man sætter nogle andre hjul på. 

Zyp
Zyp Jul 7 '22

Det lyder som en god forklaring. Men jeg kan ikke gennemskue hvorfor det påvirker vægten direkte. Er det blot totalvægten - eller vel rettere akseltrykket på bagakslen ?

Citat fra P85DK

Forskellen på 19/21" og 20" er vægten. 21" er lettere end dine 20", på samme måde som 21" Arachnid vejer betydeligt mindre end 21" Turbine fælgene på Model S.

Overskridelse af lasten er selvfølgelig et spørgsmål om sikkerhed og så selvfølgelig en potentiel bøde

https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/boeder-afgifter/boede-overlaesse-anhaenger

P85DK
P85DK Jul 7 '22

@Zyp - total vægt

@jpx - næste gang du monterer trækket så stil dig lige op på kuglen og og lav et lille hop, så bør fejlmontage i hvertfald være udelukket. Grunden til at jeg tror det er fejlmontage er at hvis det var for meget vægt, så ville et eller andet være knækket. Det er designet til at den svageste del knækker, en pal eller lignende, ikke at tingene bare falder af - det ville aldrig blive godkendt.