Loading...
dk

Min erfaring med langtur i Tesla'en (Italien i SR+) | Tesla Forum

AgentP
AgentP Jul 26 '22

Hej. 

Der har været et par tråde omkring, hvordan en ferie sydpå i elbil vil gå. Tør man? 
Her er min erfaring fra 2022 til Toscana.

Overordnet vurdering: Fantastisk - ingen problemer overhovedet.

Lidt baggrund:
Rute: Nordjylland - Toscana (50km fra Firenze) og hjem. Ud torsdag, hjem efterfølgende lørdag
Bil: Model 3 SR+ 2019, med 360 km rækkevidde. 
Last: 2 voksne, 2 børn (10&13 år). To kufferter og diverse gods i bagagerummet. 
Kørsel: Vi overholder fartgrænserne og fulgte trafikken. Ved fri bane i Tyskland lå vi mere på 130 end på 160.

Ladesituationen var helt fin. I Danmark var der tryk på laderne. Der var altid masser af plads ved Tesla superchargere. Kun én gang holdte vi i kø ved en lader. Det var lørdag (der jo er skiftedag) ved Firenze, hvor vi holdte og ventede i ti minutter. Det var til at overleve. 

Ud over Teslas ladere var der faktisk endu bedre plads ved de andre selskaber. Ionity og Allego stod ofte helt tomme. Men Tesla var billigst.  

Turen ned foregik om natten gennem Tyskland. Vi valgte at trodse bilens anbefalinger og i stedet lade stort set helt op, så vi kunne køre længere mellem ladningerne. Børnene sov i bilen, og når vi stoppede for at lade, vågnede de. De faldt hurtigt i søvn igen imens bilen ladede. Så færre stop virkede som en god ide, selv om det tod lidt længere tid. 
Morgenmad og gåtur i Innsbruck imens bilen ladede på 11kw.

Generelt kunne vi køre 2 timer / ca 220 km på en opladning, når vi fulgte bilens anvisninger. 

I Toscana boede vi på Agriturismo med mulighed for opladning. 

11kw opladning var der masser af i Italien. Særligt omkring supermarkeder var der tit en lader. Der er ikke mange elbiler, så laderne stod ofte tomme. Eneste problem var, at det ofte kun stod på italiensk.

Roaming priserne i de forskellige apps varierede meget. Generelt var Shell Recharge billigst. I Italien var der prisforskelle på laderne. Fra € 0,39 til 0,69. Så man skulle lige se sig lidt for. Tyskland og Østrig var priserne stort set ens overalt. 

Vi havde et par længere pauser på turen ud over spisepauser. Fx omtalte mormad i Innsbruck, en tur op med en bjergbane i Tyskland. På alle de pauser stod bilen til AC-ladning. Så en pause gav 150-200 km i tanken. 

Mest positive oplevelse var, at vi kunne køre Firenze - München med kun to opladninger. Den ene til frokost på den tarvelige McD ved Garda Syd, så den pause skulle vi alligevel holde. Derudover en halv time på toppen af Brennerpasset. Aaaah. Frisk bjergluft efter 44 grader i Italien. 8 timers kørsel, to opladninger i en SR+. Det er meget godt gået, synes jeg. 

Så hele ferien gik helt smertefrit i en el-bils-perspektiv. Også i en SR+ uden så stor kapacitet.

Og så måske det jeg var mest imponeret over: 4.120 km kørt. Størstedelen på motorvej. Gens. forbrug på hele turen: 158 Wh/km

cth
cth Jul 26 '22

Sådan....

den burde du sende til FDM og andre... du har endda lavere rækkevidde end da jeg kørte sydpå i min gamle 90D.

Dit gns. forbrug vil jeg tro skyldes at man rent faktisk kører max. 80-110 oftere end man egentlig husker.

 

Cubic
Cubic Jul 27 '22

Tak for de gode tilbagemeldinger.

Man får helt lyst til at suse afsted :) , sådan bare fordi man kan. :)

 

Det er så bare lige det, at hvilken lade løsninger skal man vælge at tage med, jeg tænker her Apps og Brikker, for det er jo en jungle derude.

Hvilken løsninger brugte i, når der ikke lige var en SC tilstede ?

cth
cth Jul 27 '22

Jeg har ikke rigtig haft brug for andet end tesla.

Men man burde nok have et sted hvor man kunne finde oplysninger om det.

Incl. hvilke hoteller og andre gode steder man kan lade.

Enten her på forum eller generelt for alle på en fælles side.

Herinde forsvinder det jo bare i tråden.

AgentP
AgentP Jul 27 '22

Jeg kan godt genkende noget af det du beskriver fra Italien.

Nogle gange ville ladekortet ikke virke. Når det kun står på italiensk i displayet (Hvis der er et sådan) er det svært at regne ud, hvad der er galt, hvis den ikke bare starter, når man swiper kortet. Så prøvede jeg med app'en i stedet.
Omvendt ville app'en nogle gange ikke virke. Så swipede jeg kortet, og så virkede det. Men i sidste ende kom det til at virke. Så sørg altid for at have både roaming-kort (Fx Shell Recharge) og et par apps klar.

Så det var da ikke uden "oplevelser" :-) men i den sidste ende lykkedes det, og vi stod aldrig med en bil, der var ved at løbe tør. 

Lokalladning (Altså 11kW-ladning) er helt tydeligt et område, der er under opdyrkning og trænger til noget regulering. Jeg kan forestille mig, at EU kaster sin kærlighed på det om nogle år, når elbiler bliver udbredt i resten af kontinentet.

Særligt de forskellige takstformer er kilde til hovedgrublen. Takst pr kWh, Takst pr minut (Nogle gange på en betalingsparkering, så man betaler dobbelt), opstarts-takst. Minder lidt om mobiltelefoni i sin spæde start. Så det kræver lidt multi-tasking mellem de forsekllige apps.

Generelt var Shell billigst ved alle de ladere jeg var forbi. Men hav en back-up med fx Plugsurfer, og et par apps.

At superchargere ligger ved hoteller i Italien kan jeg også genkende. Vi var altid velkommen indenfor. Men det undrede mig lidt, at hotellerne ikke udnyttede muligheden for at sælge nogle sandwiches eller hurtige burgere.
Vi blev blandt andet ledt over på Occhiobello Supercharger, og hotellets restaurant virkede mærkeligt uforberedte på, at vi spurgte efter et menukort. Da vi fik menukortet, var det rettet mod middagsgæster (Ingen hurtige rette ala en pasta-ret eller burger) og der var intet for børn. De kunne hurtigt have tjent €50 på os. 

Én ting jeg glemte at nævne. Der er jo ikke mange Tesla'er i Italien; så Tesla-wave er stadig i brug når man passerede hinanden. :-)

 

 

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Jul 27 '22
MichaelS
MichaelS Jul 27 '22

https://chargemap.com/map er en anden mulighed for overblik i Europa