Hej.
Der har været et par tråde omkring, hvordan en ferie sydpå i elbil vil gå. Tør man?
Her er min erfaring fra 2022 til Toscana.
Overordnet vurdering: Fantastisk - ingen problemer overhovedet.
Lidt baggrund:
Rute: Nordjylland - Toscana (50km fra Firenze) og hjem. Ud torsdag, hjem efterfølgende lørdag
Bil: Model 3 SR+ 2019, med 360 km rækkevidde.
Last: 2 voksne, 2 børn (10&13 år). To kufferter og diverse gods i bagagerummet.
Kørsel: Vi overholder fartgrænserne og fulgte trafikken. Ved fri bane i Tyskland lå vi mere på 130 end på 160.
Ladesituationen var helt fin. I Danmark var der tryk på laderne. Der var altid masser af plads ved Tesla superchargere. Kun én gang holdte vi i kø ved en lader. Det var lørdag (der jo er skiftedag) ved Firenze, hvor vi holdte og ventede i ti minutter. Det var til at overleve.
Ud over Teslas ladere var der faktisk endu bedre plads ved de andre selskaber. Ionity og Allego stod ofte helt tomme. Men Tesla var billigst.
Turen ned foregik om natten gennem Tyskland. Vi valgte at trodse bilens anbefalinger og i stedet lade stort set helt op, så vi kunne køre længere mellem ladningerne. Børnene sov i bilen, og når vi stoppede for at lade, vågnede de. De faldt hurtigt i søvn igen imens bilen ladede. Så færre stop virkede som en god ide, selv om det tod lidt længere tid.
Morgenmad og gåtur i Innsbruck imens bilen ladede på 11kw.
Generelt kunne vi køre 2 timer / ca 220 km på en opladning, når vi fulgte bilens anvisninger.
I Toscana boede vi på Agriturismo med mulighed for opladning.
11kw opladning var der masser af i Italien. Særligt omkring supermarkeder var der tit en lader. Der er ikke mange elbiler, så laderne stod ofte tomme. Eneste problem var, at det ofte kun stod på italiensk.
Roaming priserne i de forskellige apps varierede meget. Generelt var Shell Recharge billigst. I Italien var der prisforskelle på laderne. Fra € 0,39 til 0,69. Så man skulle lige se sig lidt for. Tyskland og Østrig var priserne stort set ens overalt.
Vi havde et par længere pauser på turen ud over spisepauser. Fx omtalte mormad i Innsbruck, en tur op med en bjergbane i Tyskland. På alle de pauser stod bilen til AC-ladning. Så en pause gav 150-200 km i tanken.
Mest positive oplevelse var, at vi kunne køre Firenze - München med kun to opladninger. Den ene til frokost på den tarvelige McD ved Garda Syd, så den pause skulle vi alligevel holde. Derudover en halv time på toppen af Brennerpasset. Aaaah. Frisk bjergluft efter 44 grader i Italien. 8 timers kørsel, to opladninger i en SR+. Det er meget godt gået, synes jeg.
Så hele ferien gik helt smertefrit i en el-bils-perspektiv. Også i en SR+ uden så stor kapacitet.
Og så måske det jeg var mest imponeret over: 4.120 km kørt. Størstedelen på motorvej. Gens. forbrug på hele turen: 158 Wh/km!