Loading...
dk

Solceller til opladning af elbil - giver det reelt mening? | Tesla Forum

jramskov
jramskov Aug 4 '22

Da EON har valgt at ændre vores all-inclusive abonnement fra 579kr/mdr til 729kr/mdr. er jeg ved at overveje hvad der giver mening fremover.

Vores elbil holder for meste holder i indkørslen i hverdagene, det er generelt kun tirsdag den er på en længere tur. Dertil kommer række længere ture i weekenderne. Det giver rigtig mange timer hvor den kunne stå og lade stille og roligt fra solcellerne via feks. en Zappi ladeboks. Rent klimamæssigt giver det selvfølgelig en god følelse i maven, men giver det også nogenlunde økonomisk mening?

Vi har en carport med flat tag hvor der nok er plads til cirka 3x8m. Ved godt at paneler der ligger flat eller tæt på flat ikke giver helt så meget, men til gengæld kan de ikke ses af naboer osv. og det betyder også noget. Vores hustag (alm villa uden overetage) hvor der vel kan ligge cirka det samme og vender mod sydvest vil helt sikkert give mere, men tror ikke det vil være super kønt på vores ellers pæne brune tegltag. Ville helt sikkert overveje et solcelletag hvis det var tid til at udskifte det, men vores tag kan holde i årtier endnu.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Aug 4 '22
cth
cth Aug 4 '22

Samme overvejelser her... økonomisk giver det nok ikke mening.

Men alt skal jo ikke være økonomi.

Har tilbud på 8 kw anlæg med 5 kwH batteri til 130.000kr.

 

Johannelund
Johannelund Aug 4 '22
@cth<br />
Medmindre du allerede er fritaget for elafgift giver der slet ikke mening, da du vil blive afskåret fra refusion af elafgift. Vil du støtte den grønne omstilling kan du bruge dine 130000 på en vindmølleandele eller solcelleparkandel.<br />
Du vil altid skulle sælge din overskudsproduktion til vindstød til spotmarkedspris time for time, husk på at med et 5kwH kan du kun køre 25 km.
Dvs alle nye private solcelleanlæg er tvunget til at sælge overskudsstrøm på samme vilkår som de professionelle, men de mister mulighed for elafgiftrefusion og trække moms og andre omkostninger fra i regnskabet. Ps der er alså også vedligeholdsudgifter på solcelleanlæg, pt har jeg fået skifter 3 af 4 convertere dog på garanti. en converters har normalt en levetid på 10-15 år
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Aug 4 '22
jramskov
jramskov Aug 4 '22

@cth Alt skal netop ikke være ren økonomi og som jeg forstår det, er batterier bare stadig alt for dyre til at det giver mening. Det har dog uden tvivl ændret sig lidt med de højere elpriser.
Men tanke var primært at det kunne give mening når bilen de fleste dage holder hjemme hele dagen og dermed burde vi i en stor del af året kunne lade bilen op primært med solcellestrøm hvis ellers anlægget er stort nok for vi har selvfølgeligt også et forbrug i huset. Kan se at huset har ligget på 4-5kWh i døgnet mens vi har været væk. Det er nok primært vores ventilationsanlæg samt min NAS.

 

@Johannelund: Jeg tror du misforstår hvad @cth skriver, tænker batteriet er til at klare husets forbrug.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Aug 4 '22
webercarbmann
webercarbmann Aug 4 '22
Quote from Johannelund @cth<br />
Medmindre du allerede er fritaget for elafgift giver der slet ikke mening, da du vil blive afskåret fra refusion af elafgift. 

Clever yder "tilbagebetaling" uafhængig af om der er betalt afgift af strømmen eller ej.  Du kan altså "sælge" hjemmebrygget solcellestrøm ud gennem din clever boks og få den aktuelle månedspris retur.  Satsen i Juli var 3,59/Kwh. 

https://clever.dk/opladning-hjemme-og-paa-farten/tilbagebetaling/

jramskov
jramskov Aug 4 '22

Clever kunne godt give mening for os i den forbindelse - vi har mulighed for at få Clever "all inclusive" til 600kr/mdr + deres energitillæg.

Johannelund
Johannelund Aug 4 '22
@webercarbmann
CLEVER pris 625 + energitillæg 345 = 970,
Du betaler selv for strømmen det koster nok ca 3,45 og dem får du så tilbage, men abb på 970 skal vel betales dvs du skal bruge mindst 970/3,45 dvs små300 kw på bilen
Men kan det ikke gøres billige, man kunne for et år siden tegne et abb, som kostede små 200 kr om måneden, som gav refusion af elafgift til bilen og kostede 10øre for den strøm du puttede på bilen og anvendte i husholdning om natten. Tjek modstrøm
webercarbmann
webercarbmann Aug 4 '22

Hvor kommer "nok ca 3,45 fra" ?  Det er sgu yderst sjældent at jeg giver så meget meget for andet end mit tomgangsforbrug. 

selsoe
selsoe Aug 4 '22

Jeg fik i marts opsat et 9kW anlæg med 5 kWh batteri tilknyttet. Det kostede 130.000 at installere. Vi har reduktion i elafgiften pga elvarme, så den strøm vi bruger ud over den egenproducerede er selvfølgelig billigere end hvis vi ikke havde elvarme. Omvendt sparer vi heller ikke så meget på den strøm som huset bruger (elbil fraregnet) ift hvis vi ikke havde elvarme-reduktion.

Nu har jeg jo ikke været igennem en vinter med solceller, så jeg er muligvis jubeloptimist, men her er mit syn på sagen indtil videre:

 

  • - Batteriet er udelukkende til for at drive huset efter solen er gået ned. Det giver ingen mening at tømme batteriet over i bilen, som Johannelund indikerede.
  • - Jeg har så vidt muligt forsøgt at lade bilen når solen skinner, og det har derfor stort set været gratis at lade bilen hele den sene forår og sommeren indtil nu. Jeg lader ved lav ampere, så effekten bilen trækker så vidt muligt ikke overstiger det cellerne producerer. Husbatteriet fungerer glimrende som buffer og træder ind når der går en sky for solen. Man kan få udstyr der automatisk justerer ladeeffekten ift produktionen, men der er jeg ikke nået til endnu. Jeg er nørd og har styret det manuelt fra telefonen.
  • - Det har været en virkelig god forretning indtil nu. Mellem midt-marts og slut-juni har jeg modtaget 2400 kr (for 2133 kWh) i indtægter fra overskudsproduktion. De høje elpriser kommer solcelleejerne til gode.
  • - Derudover har jeg selv brugt 2329 kWh fra solcellerne (med hjælp fra batteriet) mellem midt-marts og slut-juli. En indtægt på 2400 kr  + en besparelse på flere tusind kroner på kun 4,5 måned. I træskolængder kan jeg altså se frem til en afskrivning på ca 10% på blot 6 måneder. Det er da ikke så ringe?
  • - Selvforsyningsgraden var 70% i april, 81% i maj, 89% i juni og 93% i juli (hvor vi var bortrejst i 3 uger). I juli alene har vi solgt 911 kWh til nettet (jeg har dog ikke fået opgørelse på den endnu, men til juni-priser vil det være en check på 1300 kr.
  • - I vinterhalvåret kan batteriet sættes til at tappe strøm fra nettet når den er billigst, så den ligger og venter til at blive brugt når strømmen er dyr.

Jeg siger køb.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Aug 4 '22
Ice2EV
Ice2EV Aug 4 '22

15,6 kW anlæg opsat i maj sydvendt 45grader hældning. 124.000 opsat.( ja sikkert kinesiske slavearbejdere der har medvirket til produktionen, men det vidste vi jo ikke noget om i januar da det blev bestilt)

 

En ren regnvejrsdag, så er vi ikke meget over 16-20 kWh på en dag.

En ren solskinsdag så suger panelerne alligevel 108-116 kWh.(de skulle bare have været oppe til 2 måneders fuld sol 1. Marts, som bestilt, men af flere årsager blev det først 2 maj)

 

Erfaringen siger holder bilen hjemme fra ca 10:30 til 14:30, så laver anlægget over 10 kW. Fra ca 12-14 er den på 16 kW.

På trods af jeg mente at have sat mig rimelig godt ind i sagerne. Så er det alligevel noget jeg har opdaget.

Havde jeg haft øst/vest vendt tagflader, ville jeg have opsat 12 kW på hver flade i gennem samme inverter. Hvorfor.

Fordi når øst producerer max om morgenen, og du har forbrug, så laver vest nada.

Når så øst begynder at aftage, så stiger vest, gradvist mere og mere, for vest helt overtager produktionen. 

Så har man max produktion i morgen og aften timerne, hvor de flest af os alligevel har det store forbrug.

Har du reduceret elafgift, så kan du måske have glæde af batterier, men du skal nok ikke regne på tilbagebetalingstiden, for ikke at tale om du kan nå at betale dem inden de skal skiftes. Nu er det jo ikke alt der skal opgøres i penge.

Har du ikke reduceret afgift, så vil batterierne sikkert være et bedre bekendtskab. Specielt hvis du købet et system der kan sniffe billig strøm, og forbruge når der er dyrt strøm om vinteren. Er du heldig, så kan det endda være de kan lades og aflades 2 gange i døgnet, og så begynder det at ligne noget.

Vi har lavet ca 6400 kWh på 3 måneder.

Vores strøm indkøb er gået fra 1500 kWh/md til 450 kWh/md.  Dertil er vi gradvist blevet bedre til at lade bilen med solen om eftermiddagen. Eks har vi ikke kørt 1 km de sidste 3 uger der ikke er på solenergi. Vi har vel alligevel kørt 2200 km. Nogen dage(mest weekend) når vi at lade 50-60 kWh på sol, andre ligger vi mellem 15 og 40 kWh.

Kan vi i snit lade 20 kWh om dagen året rundt, svarer det til ca 22.000 km om året på solenergi. Havde vi kørt de samme km i fossilbrænderen, havde det kostet mindst 22.000 kr.

Regner vi det ladte sammen med salg og andet forbrugt solenergi, så har vi en tilbagebetalingstid på 3-4 år.

Velvidende at det ikke bliver sådan til vinter. Så ser det usædvanligt fornuftigt ud.

 

Ps: et  9 kW anlæg giver nok ikke meget over 2-4 kW udenfor peak perioden og kun i 1-2 timer på hver side. Derfor ville jeg hellere sætte større anlæg op, og evt fordele panelerne på flere retninger. Alt andet lige, så koster inverteren mere end lidt ekstra paneler. et panel koster vel ca 1500 kr inverteren løber hvor inverteren hurtigt løber i 15-20.000+kr.

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 4 '22
Johannelund
Johannelund Aug 4 '22
@selsoe
Forvent at dit solcelleanlæg vil producerer 12% af årsproduktionen i de 5 vintermåneder sammenlagt. Gennemsnit på mit ene anlæg 12 år med et anlæg på 7,6kwp, monteret stik syd
Men ja du er på timeafregning mht elafgifter, den gamle ordning har elafgifterne på årsafregning
cth
cth Aug 4 '22

Det jeg mente med ikke alt skulle være økonomi var med hensyn til nuværende situation.

Hvis vi vil af med gas og olie, så skal så mange som muligt på EL.

Det vil jeg godt støtte med solceller uanset det økonomisk hænger helt sammen.

Hvis alle tage fik solceller, så tænker jeg vi er ude over problemet med vindmøller, placering og strøm nok.

 

Lige nu er det idioten Putin, men vi skal ikke glemme at vi (vesten) i årevis har støttet adskillige syge regimer i mellemøsten.

 

Ja 5 KwH batteri er selvfølgelig til huset og har som sådan intet med bilen at gøre.

Vil nu nok have et lidt større.

 

 

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 4 '22
selsoe
selsoe Aug 5 '22
Helt enig mht økonomien. Jeg har heller ikke haft det store regneark fremme for at regne tilbagebetalingstiden ud, men mest bare konkluderet at det skulle vi selvfølgelig have. Det føles også pokkers godt at lave sin egen strøm.

Med billig finansiering, har det været en overskudsforretning fra dag et, ift månedlige udgifter..
cth
cth Aug 5 '22

Synes i øvrigt tit elbil kontra fossil bil diskussion går på rækkevidde og alt muligt andet.

(diskussion på mit eget arbejde).

Som om den egentlige mission med mere miljøvenlige biler er trådt lidt i baggrunden.

Hvilket er den oprindelige grund til at jeg drømte om Fluence (købte heldigvis ikke en) og kørte den første EL UP en overgang.

 

Her tænker jeg på lokalt hvad biler udleder og ikke produktion af bilen.

Produktion er muligvis ikke bedre for miljøet end fossil...sviner bare på en anden måde.....endnu...

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 5 '22
jramskov
jramskov Aug 5 '22

Samme her, det er rækkevidde, opladningsmuligheder i byerne og ikke mindst pris der snakkes om, men omvendt føler jeg også at flere og flere har "set lyset" og besluttet at næste bil skal være en elbil.