15,6 kW anlæg opsat i maj sydvendt 45grader hældning. 124.000 opsat.( ja sikkert kinesiske slavearbejdere der har medvirket til produktionen, men det vidste vi jo ikke noget om i januar da det blev bestilt)
En ren regnvejrsdag, så er vi ikke meget over 16-20 kWh på en dag.
En ren solskinsdag så suger panelerne alligevel 108-116 kWh.(de skulle bare have været oppe til 2 måneders fuld sol 1. Marts, som bestilt, men af flere årsager blev det først 2 maj)
Erfaringen siger holder bilen hjemme fra ca 10:30 til 14:30, så laver anlægget over 10 kW. Fra ca 12-14 er den på 16 kW.
På trods af jeg mente at have sat mig rimelig godt ind i sagerne. Så er det alligevel noget jeg har opdaget.
Havde jeg haft øst/vest vendt tagflader, ville jeg have opsat 12 kW på hver flade i gennem samme inverter. Hvorfor.
Fordi når øst producerer max om morgenen, og du har forbrug, så laver vest nada.
Når så øst begynder at aftage, så stiger vest, gradvist mere og mere, for vest helt overtager produktionen.
Så har man max produktion i morgen og aften timerne, hvor de flest af os alligevel har det store forbrug.
Har du reduceret elafgift, så kan du måske have glæde af batterier, men du skal nok ikke regne på tilbagebetalingstiden, for ikke at tale om du kan nå at betale dem inden de skal skiftes. Nu er det jo ikke alt der skal opgøres i penge.
Har du ikke reduceret afgift, så vil batterierne sikkert være et bedre bekendtskab. Specielt hvis du købet et system der kan sniffe billig strøm, og forbruge når der er dyrt strøm om vinteren. Er du heldig, så kan det endda være de kan lades og aflades 2 gange i døgnet, og så begynder det at ligne noget.
Vi har lavet ca 6400 kWh på 3 måneder.
Vores strøm indkøb er gået fra 1500 kWh/md til 450 kWh/md. Dertil er vi gradvist blevet bedre til at lade bilen med solen om eftermiddagen. Eks har vi ikke kørt 1 km de sidste 3 uger der ikke er på solenergi. Vi har vel alligevel kørt 2200 km. Nogen dage(mest weekend) når vi at lade 50-60 kWh på sol, andre ligger vi mellem 15 og 40 kWh.
Kan vi i snit lade 20 kWh om dagen året rundt, svarer det til ca 22.000 km om året på solenergi. Havde vi kørt de samme km i fossilbrænderen, havde det kostet mindst 22.000 kr.
Regner vi det ladte sammen med salg og andet forbrugt solenergi, så har vi en tilbagebetalingstid på 3-4 år.
Velvidende at det ikke bliver sådan til vinter. Så ser det usædvanligt fornuftigt ud.
Ps: et 9 kW anlæg giver nok ikke meget over 2-4 kW udenfor peak perioden og kun i 1-2 timer på hver side. Derfor ville jeg hellere sætte større anlæg op, og evt fordele panelerne på flere retninger. Alt andet lige, så koster inverteren mere end lidt ekstra paneler. et panel koster vel ca 1500 kr inverteren løber hvor inverteren hurtigt løber i 15-20.000+kr.