Loading...
dk

Charger Gen2 vs Gen3? | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Aug 14 '22

Hej

Overvejer at samle en billig wallcharger op, nu de vælter op brugte pga statens krav om indbygget måler.

Hvad er forskellen på Gen 2 og 3?

De kan begge lade med 11 kW som jeg forventer vil være max. Men er der noget med noget WIFI og fjernbetjening på den ene eller??

MOS
MOS Aug 14 '22

Begge ladere kan lade med op til 22 kW, forudsat passende strømforsyning. Ikke alle biler kan dog lade med 22 kW.

Gen 2. kan daisy chaines med op til 4 bokse, som deler samme strømforsyning og kan regulere strømmen dynamisk. Gen 3. kan det samme, bare med op til 16 bokse.

Gen. 3 har indbygget RCD Type A + DC 6 mA. Det har Gen. 2 ikke og skal derfor installeres med en ekstern RCD, hvilket er en dyr komponent.

Gen 3. har et nyt design og er fysisk noget mindre.

Der er sikkert også andre forskelle.

Cubic
Cubic Aug 14 '22

Ja, Gen3 er koblet op trådløst, som er en ret stor fordel hvis man har 2 elbiler der skal lades samme tid.

Ice2EV
Ice2EV Aug 14 '22

Forventer at få 2-3 eller 4 el biler indenfor overskuelig årrække. Den ene fylde 18 om et år, den anden om 3 år. 

Men derer vist 63A indlagt i hytten, så der burde være nok til at forsyne en halvstor elbils flåde.

Arpe
Arpe Aug 14 '22

Du behøver ikke voldsom meget strøm selv til 2,3 eller 4 elbiler. Hvis du kan dele bare 11 kW over 4 elbiler så får de næsten 3 kW hver, men husk at når den første kommer så får den 11 kW med det samme. En eller flere af de andre elbiler har måske kun brug for 2-3 timer får det er fuldt opladet og der er nu igen fuld power til resten af flåden. 

Jeg ville kikke på mit kørselsmønster inden jeg gik over 11 kW samlet. Til info så lader jeg oftes selv kun med 3,5-5 kW da jeg gerne vil have strømmen fra solcellerne, virker upåklageligt. 

Forummets indlæg er redigeret af Arpe Aug 14 '22
Bianco
Bianco Aug 14 '22

32 A fordelt over 4 biler er rigeligt, med mindre alle kører 200 km per dag.

Ice2EV
Ice2EV Aug 14 '22

Os "gamle" ligger ca samlet 60.000 km om året. Hvilket nok bliver væsentlig begrænset når ungerne selv kommer igang. Pt er der bare mange dobbelte km, fordi ungerne ikke selv kan køre.

Tænker vi ender i 70-80.000 om året til den tid. 

Vi har 16 kW solceller, så midt på dagen giver de rigeligt til at fylde en bil. I yderpunkterne, er det noget begrænset.

Man kan dog selv manuelt administrere Amp's ladt i APP'en til Tesla'er

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 14 '22
Arpe
Arpe Aug 14 '22

Fedt med 16 kW solceller :-) 

Med 80.000 km om året kan vi da regne lidt på det:

1) lad os sige I har 8 timer om dagen (natten) til at lade i og kører med 200 Wh/km i snit. Så skal du bruge 5,5 kW = 80000 km * 200 Wh/km / (8 timer * 365 dage), eller ~6,3 kW om vinteren og 4,7 kW om sommeren. 

2) I har tilsammen kørt 500 km på en dag og har 8 timer til at oplade i så skal I bruge 12,5 kW = 500 km * 200 Wh/km / 8 timer. Så snart en kommer hjem lidt før så har man hurtigt opladet 50-100 kilometer på batteriet inden strømmen skal deles med de andre elbiler. 

Så det er kun hvis I alle har været på lang tur og har brug for meget opladning det kan blive presset, i gennemsnit er der ingen problemer. 

Forummets indlæg er redigeret af Arpe Aug 14 '22
MOS
MOS Aug 14 '22

Selv hvis alle har været på langtur, så er det jo ikke sikkert, det er noget problem, hvis bilerne kun når at blive ladet op til 70-80%. Det kan man vel normalt godt klare sig igennem næste dag med. Det er kun, hvis man har mange dage i træk, hvor alle kører langtur, det reelt bliver et problem. Og i så kan man jo evt. bruge Tesla SuC eller andre hurtigladere på langturen.

Jeg tænker også, at 11 kW i alt burde være mere end tilstrækkeligt til 4 biler, hvis bare der er en form for intelligent load sharing. Spørgsmålet er bare, hvor mange ladebokse, man skal have. 1 ladeboks er nok i underkanten, medmindre man er rigtig god til at snakke sammen og rotere biler/ladestik. 2 ladebokse kan måske gå an; så kan man evt. lade bilerne hver anden dag eller efter behov. 3-4 ladebokse vil være luksus og burde få det hele til at fungere gnidningsfrit.

cth
cth Aug 15 '22

Hvis der skal trækkes kabel så træk til 22kw eller mere.

Tror det er en god fremtidssikring.

Jeg har en del glæde af at kunne få 16kw i min model S og ville gerne have 22kw.

Ice2EV
Ice2EV Aug 15 '22

Der er forberedt til 36A(eller var det 35A) i installationen i carporten til 2 biler. 

Der var lang leveringstid på 16 og 24A sikring eller en eller anden boks, måske RCD et eller andet.

CaptainChaos
CaptainChaos Aug 15 '22
Citat fra MOS

Begge ladere kan lade med op til 22 kW, forudsat passende strømforsyning. Ikke alle biler kan dog lade med 22 kW.

Gen 2. kan daisy chaines med op til 4 bokse, som deler samme strømforsyning og kan regulere strømmen dynamisk. Gen 3. kan det samme, bare med op til 16 bokse.

Gen. 3 har indbygget RCD Type A + DC 6 mA. Det har Gen. 2 ikke og skal derfor installeres med en ekstern RCD, hvilket er en dyr komponent.

Gen 3. har et nyt design og er fysisk noget mindre.

Der er sikkert også andre forskelle.

en forskel mere:

hvis man har flere gen2 bokse  med samme forsyning skal de have et "kontrol" kabel mellem boksene til at styre load på hver boks.
med gen3 sker dette trådløst

i både gen2 + gen3 sættes maks ampere i boksen, så træk et kabel der kan klare 22 kW+, så kan man altid skifte sikring senere hvis man har brug for mere strøm