Umiddelbart fair nok synes jeg. Jeg oplevede noget lignende i weekenden - ved ikke om man kan kalde det "phantom breaking", for jeg tror det er kort data den tager fejl af når man kører forbi en afkørsel. Det var om natten på autobahn med fri hastighed og der var ikke særligt meget trafik, men alligevel ikke specielt fedt den pludselig mener man max må køre 70km/t når man ligger med 150km/t.
Så oplevede jeg phantom braking i går på en etsporet vej med vigepligt (dem med stiplede linjer i begge sider af vejen). Hver gang jeg trak ud over højre linje for at give plads til en modkørende, så kørte den fint indtil lige omkring et halvt sekund efter den modkørende havde passeret, så klappede den bremserne. Det var ret hårdt og så man kunne høre bremsepedalen klaprede, så jeg er sikker på, at det ikke bare var regen. Den gjorde det samme 5 gange i træk efter passage af modkørende på den samme etsporede vej med vigepligt. Har aldrig oplevet det før.
Edit: Det var ikke i min egen bil, men en Model S med AP2 og FSD, hvor jeg bare kørte med fartpiloten sat til 50 km/h.
Phantom breaking har været der siden AP så dagens lys for mange år siden. Og alle herinde ved at det er der, i større eller i mindre grad.
Jeg har flere gange i min egen bil oplevet milde til moderate "phantom brakings" (svarer til at slippe speederen og delvist udnytte regen). F.eks. ved passage af motorvejsbroer, skilte, der hænger over motorvejen, eller et sted, hvor der er en konkav mur på den ene side af vejen. Det kan forklares ved, at radaren modtager reflekterede signaler, som den bliver forvirret over og tolker som, at der er en forhindring på vejen.
De hårde opbremsninger fra i går var noget andet. De kom ikke tilfældigt ud af det blå, men var tydeligvis helt systematiske, lige efter passage af en modkørende bil. Jeg har bare ikke nogen god forklaring på, hvorfor den gør det. Forhindringen er jo allerede passeret, i det øjeblik den begynder at bremse.
Et forsigtigt gæt er, at det måske kan have noget at gøre med de bagudvendte kameraer (da opbremsningerne kom lige efter passage af modkørende biler). Og min egen bil med AP1 (som ikke bruger andre kameraer end det i forruden) har aldrig gjort det samme. Og så har det måske også noget at gøre med den etsporede vej med vigepligt, som jo er en lidt spøjs og atypisk vej, hvor autopiloten måske ikke helt har styr på, hvordan man begår sig. Min egen bil har dog heller aldrig gjort det samme på denne vejstrækning, som jeg kender ganske godt og har kørt mange gange før. Så mon ikke det skyldes en kombination af de disse tre ting: Bagudvendte kameraer, etsporet vej med vigepligt og passage af modkørende bil? Det kunne være interessant at høre, om andre har oplevet det samme ved kombinationen af disse 3 faktorer.
På en landevejs strækning mellem Kibæk og Vorgod får jeg disse "efter opbremsninger" hvor bil er passeret modkørende uden problemer. Vejen er uden midt striper og flade marker uden buske i rabat. Auto pilot er ikke slået til, så det er bilens sikkerheds system der bremser bilen. Den reagerer ikke på Micro biler så modkørende skal have en vis størrelse før den bremser. Løsning er at have foden på speeder eller køre helt ud i højre side. Andre steder på samme stykke vej og forhold gør den det ikke - så det er ikke til at blive klog på hvad den har "gang i". Det er også sket på andre landeveje, men det er mit indtryk at det er et mindre antal veje det sker på - men det burde ikke kunne ske.
det sker for mig altid på samme sted... fra sydmotorvejen før Køge hvor man kommer ind i stor højrebue for at ramme vestmotorvejen.
den bremser næsten hver gang jeg har den sat til uanset jeg er alene eller der er andre biler.
Samt andre steder tilfældigt... Min kone har forbudt mig at køre med den mens hun har med, så bruger den ikke så tit :-)
Netop, det sker og på den ene sige så er AP fantastisk og på samme tid - synes jeg - også ubrugeligt. Jeg bruger aldrig AP desværre, har nok den holdning at løsningen skal værre markant bedre før jeg tør overlade styringen til Tesla…
kan ikke være mere enig...
Jeg bruger aldrig AP desværre, har nok den holdning at løsningen skal værre markant bedre før jeg tør overlade styringen til Tesla…
Der er forhåbentlig ingen, der overlader styringen til Tesla. Der er altså kun tale om "steering assist", der "kræver aktiv overvågning fra førerens side og gør ikke køretøjet autonomt".
Hvorfor kritisere et assistentsystem for, at det ikke løser en opgave, som det ikke er designet til? Det kan da vel ikke passe, at selv Tesla-nørder her på teslaforum blander assistenter og fuld autonomi sammen?
Jeg bruger aldrig AP desværre, har nok den holdning at løsningen skal værre markant bedre før jeg tør overlade styringen til Tesla…Der er forhåbentlig ingen, der overlader styringen til Tesla. Der er altså kun tale om "steering assist",
I beta test på ottende år ...
Jeg er nok mere overrasket over at det også ser ud til at de har stoppet udviklingen for 7 år siden og at der ikke er nogen myndigheder der har en mening om at sende Beta versioner i markedet og så bare lade det være ved det
@MOS, lad nu være med at læse alting som fanden læser Biblen :) <- bemærk smileyen.Jeg bruger aldrig AP desværre, har nok den holdning at løsningen skal værre markant bedre før jeg tør overlade styringen til Tesla…Der er forhåbentlig ingen, der overlader styringen til Tesla. Der er altså kun tale om "steering assist", der "kræver aktiv overvågning fra førerens side og gør ikke køretøjet autonomt".
Hvorfor kritisere et assistentsystem for, at det ikke løser en opgave, som det ikke er designet til? Det kan da vel ikke passe, at selv Tesla-nørder her på teslaforum blander assistenter og fuld autonomi sammen?
Imponeret eller ej, så virker Tesla's lanekeeping formidabelt i forhold til flere andre jeg har prøvet.
De andre var mere sådan et bandesystem, ram, drej, ram, drej, ram, drej. slingre op af Vestergade.
Sådan oplever jeg overhovedet ikke Tesla's. Det ligger snorlige midt imellem linjerne, langt mere stabilt end de fleste der kører "manuelt", måske fordi de sms'er, drikke kaffe, spiser franske hotdogs what ever. Tesla's den kører også snorlige når man gør de nævnte ting.
Ok der er lidt spøgelser her og der, kort detaljer med forkerte fartgrænser, en "letten" på pedalen tiere end direkte ghost.
Jeg troede aldrig jeg skulle komme så vidt, men jeg glæder mig usigeligt til bilen bare kan køre selv og lovligt. Om det så bare er på motorvejen eller motortrafikveje. Så er det flot for min skyld. De 5 minutter, der er fra hjemmet til veje af den beskaffenhed, overlever jeg nok. Men 2 timer på motorvejen, damn det er kedeligt.
EDIT: Det er i øvrigt også fint med mig, hvis "selvkør" kun bliver med en max på hastighedsgrænsen. Der er reelt ikke den store forskel på at køre 145 eller 120 over et par timer alligevel. Der kommer helt sikkert en elefantoverhaling eller 2, og så er ham på 120 lige i nakken på hem med 145 alligevel. Det er minutter vi taler.
@Ice2EV: Helt enig mht. motorvej. Det som Mercedes har lanceret, dog indtil videre kun i Tyskland og begrænsningen til max 60km/t gør det nærmest ubrugelig, men mener at have læst det vil blive opgraderet til 130km/t. Hvis det så også bliver udbredt motorvejsnettet i hele EU ville det virkeligt være en lækker feature.
Har lige prøvet KIA's nye CEED, med laneassist.
Der er fordele og ulemper.
Fordele: Den slår selv til igen efter et vognbaneskifte. Lane assist er ikke linked til fartpiloten, den kan altså laneassistere selv om du selv holder farten.
Ulempe: Den har svært ved at læse lanes hvis ikke der er tydelige streger. Er der utydelig streg i midten, græsrabat eller kantsten, så vil den ikke. OG dog, Oplevede en enkelt gang den lyste op, som om den virkede med midterstreg og fræsrabat....... Men det gjorden ikke, lod den køre helt ud på græsset for at se om den reagerede, nope. Der var flere steder på test turen, hvor jeg ved vores Gør det ganske udmærket, hvor Ceed slet ikke ville.
Den er meget bedre end tidligere til at holde midten af lane, ikke noget bouncing imellem striber. Den tager bløde drej pænt, og fortsætter fint lige ud, efter ca 100-200 meter retter den mere markant retning end vores TM3 gør, men holder fint lane.
Volvos pilot assist fungerer også rigtig godt og slår selv til igen. Teslas er dog bedre, men der hvor man ser forskellen, synes jeg er at Teslas forsøger jo altid at løse situationen, hvor mange andre systemer bare slår fra. Det er så ik altid det går så godt med at løse det og nogen gange bliver dem jo nød til at bremse i forsøget og så virker det lidt voldsomt. Jeg synes dog man bliver ret god til at læse vejen og vide hvornår man skal tage over.
Fruen har en Leaf fra 2019 m ProPilot. Må sige at det er en stor skuffelse. Den aktiverer selv igen efter vognbaneskift, men der er ret akademisk, for der er aldrig rigtig klart om den er slået til eller ej.
Nissan ProPilot svinger fra side til side, dog på en relativ rolig måde, men der skal meget lidt til at de-aktivere ProPilot, og når den deaktiverer så lyder der nogle gange en svag lyd/bip - nogle gange...
Jeg vil sige at Nissan ProPilot giver dårligere trafiksikkerhed, fordi man skal delvist koncentrere sig om hvad bilen viser på fører-skærmen hele tiden.