Loading...
dk

Elafregning af solceller?! | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Aug 30 '22

Halløj folkens.

For at gøre det kort..... Installatøren var langsom til at anmelde vores anlæg, og N1 er bagefter og har 12 ugers reaktionstid.... Så vi producerer og sælger i vildskab, men får ingen afregning før de er registeret og ikke med tilbagevirkende kraft. 6000 kWh down the drain indtil idag!

For ikke at blive for hidsig, så kommer vi lige hurtigt videre.

Men den flinke N1 mand fortalte at der er rigtig mange, hvor installatøren har "glemt at forud anmelde opsætningen som de foreskriver for at kunne følge med.

Det betyder der er rigtig mange ny opsatte anlæg der ikke kan afregnes. Umiddelbart tænker jeg 100.000 vis af Kwh på årsbasis der ikke har ejermand.

Hvem tjener på de kWh der sendes på nettet fra uregistrerede solcelle anlæg?

Kunne man med en formel eller kode sniffe sig frem til hvor mange kWh det drejer sig om der går på EL børsen uden der er afregning?

Kunne kan med kendskab til dette tal oprette et selskab og sælge den strøm der cykler rundt uden "ejermand"

Lidt ligesom ham der bankmanden der skummede ørene ved hver transaktion, uden der var nogen der opdagede det(eller er det bare en vandre historie)?

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 30 '22
jramskov
jramskov Aug 31 '22

Det lyder vildt - hvem havde ansvaret for det? Hvis det ikke er jer selv, burde I så ikke blive kompenseret?

Johannelund
Johannelund Aug 31 '22
@Ice2Ev
Har du fået skiften elmåler, så kan de se indgående og udgående på elmåleren 1.80 og 2.80
Det er et krav at du har en elmåler der også kan håndtere solceller. Mener at jeg i sn tid selv skulle kontakte elselskabet
webercarbmann
webercarbmann Aug 31 '22

Tror at den strøm der ikke bliver afregnet bliver trukket fra det effekttab der er i nettet. Hvis det holder kunne man måske se et faldende effekttab som følge af mange anlæg der ikke er anmeldt?  Jeg ved ikke om det er data som er tilgængelige fra energinet? 

Ice2EV
Ice2EV Aug 31 '22

Ifølge N1 er installatørene instrueret i at anmelde opsættelse af nye anlæg inden påbegyndelsen, således at N1 kan følge med udskiftining af målere til summationsmålere. Installatøren har mulighed for at anmelde anlægget uden grunddata, da disse tit først er tilgængelige ved opsætningen.

Det skal dog siges at jeg selv er delvis skyld i forsinkelsen, idet jeg ikke fik læst en mail fra leverandøren af anlægget, som jeg havde sendt grunddata i underskrevet form til. Han skrev tilbage at jeg skulle sende det til installatøren. Og idet disse ting sker i en multi travl arbejdsperiode, så ender det med hovedparten af kommunikationen foregår via mail på en Ipnone. Og når de så er stakket på i tråde med maaaaaaange indlæg, så overså jeg mailen fra leverandøren.

En fase måler måler på hver fase og opgør hver fase. Så hvis du har et 6 kWp solcelle anlæg så levere det formentlig 2 kW på hver fase. Men har du så alle dine eller flere af dine storforbrugeren på 1 fase og bruger eks 4 kWh på fase 1, så trækker den godt nok forbruget fra, men kun på den fase. Det betyder du sælger 4 kWh på de 2 faser der ikke er belastet, men du køber 2 kWh på den fase der er i underskud. Købsprisen er som regel højere end salgsprisen.

Summationsmåleren, lægger alle faserne sammen, så selvom du har højere forbrug på den ene, så trækker den samlede produktion fra. Så 6 kWh produceret, 4 kWh forbrugt, ialt solgt 2 kWh.

Dog ser jeg ikke det som et problem med den forkerte elmåler på vores anlæg, altså på den måde at forbruget om sommeren ikke overstiger det solcellerne producere på nogen af faserne. Heller ikke selv om både vaskemaskine og opvasker kører sammen med en gamercomputer, såfremt solen skinner. Så problematikken med fase kontra summation er ikke aktuel.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 31 '22
Johannelund
Johannelund Aug 31 '22
@Ice2Ev<br /><br />
Måleren er sku vital, hvis du ikke har en måler der er forberedt til VE energi herunder solcelleanlæg, dvs at den kan registrere udgående elproduktion, hvordan skulle den så kunne afregne overskudsstrøm time for time. Bum. tjek da din elmåler, Men hvis elmåleren ikke er forberedt kan du vel stadig få elafgiften refunderet til din elbil
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Aug 31 '22
Ice2EV
Ice2EV Aug 31 '22
@JohanneSelvfølgelig skal den skiftes til den rigtige, og det gør N1 når de behandler sagen. Men indtil da så er det fint med en fase måler, som kun tæller pr fase, så længe som varmepumpen ikke kører. Vores forbrug er gået fra 1500 om måneden til 450 efter solpanelerne er kommet op. Så fasemåleren kan også, bare fordelt på hver fase, som så leverer godt 5 kW/fase når solen skinner. Dertil så er elafgiften snart ved at være en minimal udgift i forhold til elprisen. Hvis de alligevel ikke få registreret os inden oktober, så er der nærmest peanuts, om de venter til 1 Marts. Produktionen i november-februar forventes samlet ikke at antage meget over 1500 kWh.
Johannelund
Johannelund Aug 31 '22
@Ice2EV
Hvis din måler ikke kan måle indgående og udgående strøm, er der vel kun 2 muligheder tilbage
1 ingen afregning af overproduktion
2 at din elmåler kører decideret baglæns når du ikke formår at bruge dit solcellestrøm direkte.
Ice2EV
Ice2EV Aug 31 '22

@Johanne

Måleren er en fasemåler, og altså den kan måle begge veje, men ikke lægge faserne sammen.

Der er ingen afregninge fordi N1 ikke er adviceret i tide, og derfor ikke har oprettet os i systemet.

Oprettelsen hos N1 betyder så samtidig at de kommer ud og skifter måleren. Papirarbejdet er foretaget nu, men "målerkontoret" er ikke klar endnu. Det er dem der ventes på for at få GSRN nummeret udstedt!