Loading...
dk

Det er en tysker........ | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Oct 7 '22

Halløj.

Går lidt om den varme grød..... Har jo bestilt en Y LR i Tyskland.

Er ved at finde en der har lyst til at have den i 6 måneder. 

Men er kommet til at tænke på.... Hvis nu han får den indregistreret. Så er der vel egentlig ikke noget galt i at han overfører Tesla ejerskabet i APP'en til mig, således jeg har kontorollen med min bil, og evt kører mig en tur til Spanien og stiller den i de 6 måneder?

Tesla APP og reelt ejerskab hører jo ikke sammen.

Iøvrigt har jeg fået en mail fra Tesla, der indikerer de godt vil sælge den til mig, men naturligvis tillægge de 2500 EURO der er i tilskud fra Tyskland som er fratrukket på Tesla's tyske hjemmeside. 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 7 '22
Nikola
Nikola Oct 8 '22

Hvis vi nu antager, at du rent faktisk får lov at købe i Tyskland (synes at der har været historier om at Tesla henviser til, at man skal købe i det land man har bopæl) men...

Det er vel lidt en tillidsøvelse, hvis du skal finde en tilfældig tysker, der skal eje din bil i 6 mdr? 

Modellen er at du betaler bilen. Men vedkommende skal indregistrere/forsikre den og stå som "stråmands"-ejer? Allerede der tænker jeg at man bevæger sig ud i noget, som diverse myndigheder/forsikringsselskaber mfl. godt kunne interessere sig for, hvis de fik øje på det (måske lille sandsynlighed, men formentlig kedelig situation, hvis den opstår)

Hvor lang en kontrakt forventer du, at skulle skrive med vedkommende for at dække diverse situationer, hvor der kunne opstå uenighed om ansvarsfordeling/økonomi etc?
Personligt ville jeg købe en let brugt i stedet, . 

Ice2EV
Ice2EV Oct 8 '22

@Nikola

Jeg har fået en mail fra Tesla at fordi den skal exporteres, kan jeg ikke få de 2500 i tilskud der er indregnet i prisen på hjemmesiden.

Derfor forventer jeg fortsat at kunne få den udleveret.

Tænker også på et leasing selskab, som leaser den ud til mig i 6 måneder, men leasing selskabet står som ejer i tyskland.

Der er en fra foråret på mobile.de pt til 52.000 euro. Det lyder bare for godt til at være sandt. Samt mangler træk. Som så formentlig kan eftermonteres på Y i modsætning til 3'eren.

KimT
KimT Oct 8 '22

Priser falder, og liggetiden stiger. Kik bare på bilbasen hvor man efterhånden kan finde nogen til under 500K - det kunne du ikke for en måned siden. Tænk på en tysker giver lige under €50K for bilen efter tilskud. Men man skal helt klart gå efter en med Ryzen processor -> produceret efter nytår. De har bedre støjisolering (dobbelt lags glas bag, hattehylde, filt/stof i dørlommer, og på siden i bagagerum), og lasteevnen er steget fra ca. 370kg til 640kg pga. andre bremser.

Ja. træk kan eftermonteres på alle Y'er, dog mangler biler produceret i Q2 noget i styreboksen. Så den skal skiftes før træk kan monteres. Det viser sig at det ikke en en styreboks der mangler til trækket, men selve styreboksen som styre alt i bilen der skal skiftes. De er så småt begyndt at komme på lager, men har læst om nogle tyske der brokker sig over at de har bestilt med træk, og det kniber med at få det monteret inden de skal af med bilen

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 8 '22
Nikola
Nikola Oct 8 '22
Citat fra Ice2EV

@Nikola

Jeg har fået en mail fra Tesla at fordi den skal exporteres, kan jeg ikke få de 2500 i tilskud der er indregnet i prisen på hjemmesiden.

Derfor forventer jeg fortsat at kunne få den udleveret.

Tænker også på et leasing selskab, som leaser den ud til mig i 6 måneder, men leasing selskabet står som ejer i tyskland.

Du skriver at den skal eksporteres? Men det skal den jo ikke, hvis den skal indregistreres i Tyskland? 
Eller er det meningen at du vil købe den til "eksport", for så at overlade den til  en tysker som indregistrerer den i Tyskland? Tyskeren skal vel være ejer af bilen for at kunne indregistrere den?
Forekommer mig at der er en del grå områder i den plan?

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Oct 8 '22
Ice2EV
Ice2EV Oct 8 '22

@Nikola 

Ja planen er ikke gennemtænkt. Jeg tænkte bare det kunne være spændende at se om jeg kunne få lov at købe den, på trods af jeg ikke var tysker og de danske priser er langt højere.

Om den bliver registreret med tysk ejer, eller med tysk leasing selskab som ejer, og mig som leaser, så kører jeg den bare til Spanien og parkerer den i garagen dernede i 6 måneder og så må jeg tage en siksak tur hjem for at ramme 6k km når den skal omregistreres.

Men det kunne også være jeg kunne finde en tysker, der har en Y'er registreret, som vil bytte med en der leveres inden 31/12, og igen får tilskuddet på 7500 euro.

jramskov
jramskov Oct 9 '22

Lyt også med på JP Bilers podcast der udkommer hver fredag - der holder de fortiden godt øje med brugtbils priserne på Tesla og antallet der er til salg.

KimT
KimT Oct 9 '22

Har en kollega som fik et godt tilbud af en privat på hans 3 års gamle Aldi stelvio som han ikke kunne sige nej til. Han havde regnet med at skulle hente en Y’er i Tyskland. Men det droppede han igen da Clever var kommet med udmeldingen om at de droppede flatrate ab. Han kører ca 35K km og kunne ikke se den store besparelse mere når man ikke anede hvad den månedlige udgift til strøm kunne have på mere. 
tror der er flere der dropper elbiler pga. Clever’s udmelding

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 9 '22
P85DK
P85DK Oct 9 '22
Citat fra KimT

Han kører ca 35K km og kunne ikke se den store besparelse mere når man ikke anede hvad den månedlige udgift til strøm kunne have på mere. 
tror der er flere der dropper elbiler pga. Clever’s udmelding

Er det fordi han har et flatrate abonnement på benzin og derfor synes det er uforudsigeligt med varierende pris?

cth
cth Oct 9 '22

Ja elbil verden har det ikke nemt når man ikke længere kan spare 10 gange hvad fossil koster :-)

Ice2EV
Ice2EV Oct 9 '22

Altså den sidste uge har dælme været billig. Samtidig har Diesel og benzin haft en op gående graf.

Hidtil i oktober har gennemsnittet ligget på 1,36 for en Kwh. Det er sgu da billigt.

MEN har også lige talt med min broder der har noget fast pris der fastsættes på kvartalet. Og der er prisen lige steget til 6,35 kr/kWh, og så kan jeg da godt se det er noget pis. MEN det er jo ud fra en almindelig elregning. Har du et refusions abonnement, så er den fortsat 5,45 efter refusion og 15 km koster så ca 16,5 kr. Og altså ikke langt fra Diesel prisen på 15,89 idag.  

Forskellen kan i hvert fald ikke finansiere et salg af en elbil for at gå fossilt.

Det er iøvrigt mega smart, at Clever har en knap man kan trykke på, der hedder prisdetaljer nedenfor deres produkter og på den konkurrent de referere til...... Men man kan bare ikke se udregningen, idet den kommer ovenfor de billede du kan se, og du kan ikke scroolle op og se detaljerne, hverken på deres egen eller konkurrentens.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 9 '22
Johannelund
Johannelund Oct 9 '22
Tjaa hvad spotprisen bliver i fremtiden er uvist, men ifølge vindenergi Danmark som er dem langt de fleste vindmøller sælger deres el igennem, er prissikringsniveauer 109 øre i frem til 310323 og hele 2023 93 øre pt.
Nikola
Nikola Oct 9 '22
Citat fra jramskov

Lyt også med på JP Bilers podcast der udkommer hver fredag - der holder de fortiden godt øje med brugtbils priserne på Tesla og antallet der er til salg

Man skal næppe lægge for meget vægt på det de kommer med der. Det var der Jan Lang for et par måneder siden (da priserne på 3/Y var allerhøjest og lå omkring/over nypris) spåede stigende priser pga. faldende tilskud i Tyskland, hvilket også dengang virkede helt ved siden af (uden den nuværende krisestemning etc) 

cth
cth Oct 10 '22

Jeg synes nu de har meget godt styr på markedet i JP bilradio... Har ikke selv hørt det du nævner, men har hørt ham spå faldende TM3 priser og at der ville komme over 1000 til salg. 1353 er det højeste tal jeg har set.

Hvis han har sagt stigende priser er det nok mere end nogle måneder siden.

Forummets indlæg er redigeret af cth Oct 10 '22
jramskov
jramskov Oct 10 '22

Ingen tvivl om at de sagtens kan tage fejl, men min pointe var blot at de følger situationen og rapporterer status hver uge. Generelt synes jeg de gør det rigtig godt. Jeg kan klar bedre lide deres podcast vs FDM's.

cth
cth Oct 10 '22

De er gode til at indrømme deres fejl.

de har godt styr på markedet og jeg hører dem hver uge.

Der er også meget ligegyldigt, men man kan jo heldigvis "spole"

Svært at gøre alle tilfredse... :-)

Emilsteen
Emilsteen Oct 10 '22
Citat fra cth

Lidt sjovt at ham oraklet i brugte biler, Jan, selv kører rundt i en leaset Ford Fiesta. Jeg har til tider lidt svært ved at tage det seriøst - men udover det er det en hyggelig nok podcast. Især de sidste år, efter de har overgivet sig til, ikke at skulle finde noget negativt ved alt Tesla relateret. Og så glemmer de stadig / går uden om mange ting, hvor Tesla er førende, eller allerede har gjort det. F.eks salg udenom dealer, køb af acceleration boost på appen osv. 

ankjaers
ankjaers Oct 11 '22

Citat fra Emilsteen
Citat fra cth

Lidt sjovt at ham oraklet i brugte biler, Jan, selv kører rundt i en leaset Ford Fiesta. Jeg har til tider lidt svært ved at tage det seriøst - men udover det er det en hyggelig nok podcast. Især de sidste år, efter de har overgivet sig til, ikke at skulle finde noget negativt ved alt Tesla relateret. Og så glemmer de stadig / går uden om mange ting, hvor Tesla er førende, eller allerede har gjort det. F.eks salg udenom dealer, køb af acceleration boost på appen osv. 

Jeg har helt opgivet den type bil-journalister. Får næsten aldrig noget information om hvordan infotainment føltes, hvilke streaming tjenester, hvad kan app'en til bilen osv.. 

jramskov
jramskov Oct 11 '22
Citat fra Emilsteen

Udover at Jan ikke kører i en Ford Fiesta mere, har jeg svært ved at se hvad det har med hans job at gøre? Jeg tror der er mange Tesla mekanikere der ikke kører i Teslaer - er de dårlige til deres job?
Og mht. seriøsitet synes jeg netop det er fedt at de ikke tager dem selv for seriøst :)

Mht. Tesla - er du sikker på du ikke forveksler denne podcast med FDM's? Sålænge jeg har lyttet til dem, husker jeg dem ikke som værende mere negative overfor Tesla end andre bilmærker.

De har i øvrigt også haft et afsnit om hvordan eftermarkedssalg via OTA opdateringer kan blive en bombe under det danske afgiftssystem.

jth
jth Oct 11 '22
Som bil-journalist så har han vel stort set en demo- eller test-bil at køre i hele tiden, så ingen grund til at have en dyr bil selv, som bare står stille?
Sider: 1 2 »