Loading...
dk

Tesla Powerwall - er de til salg i DK/EU? | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Oct 15 '22

Er i gang med at få tilbud på solceller med husbatteri... 

Er Tesla Powerwall slet ikke en mulighed i DK/EU? 

Vil snildt kunne klare mig med et mindre batteri, men er merprisen meget lille sååeeehh...

Ice2EV
Ice2EV Oct 15 '22

Hvor meget skal du give for at batteri?

 

Ville med den viden jeg har efter opsætning uden batteri, have fået en hybrid inverter og så bestilt batteriet i Kina på Alibaba. 

Der kan du få 10 kWh LIFePO for omkring 1-1200 euro. 

https:///...chText=lifepo4+10kwh

Nogen af dem ligner grangiveligt eks Growatts batteripakker. Og du kan også se på nogen af dem, kan man bestille dem med eget logo. Så bestiller du 100 styk ,så kan du kalde dem hvad du vil.

Samtidig vil jeg foreslå dig hvis du har muligheden for flere retnings tagflader, at få lidt flere paneler på samme inverter. For når Østvendte paneler producerer, laver syd og vest vendte paneler meget begrænset eller ingenting.

Så kigger på du på 10 kW anlæg, så køb 12-14 kW paneler og sæt eks 5 i øst og vest, samt 4 i syd. Så vil du have mest produktion når huset har forbrug. Det er ikke panelerne der koster, det er inverteren.

Vores sidder som 16 kW i syd, og det giver nærmest ingenting i morgentoilette timerne, ligesom aftensmadproduktion er meget begrænset. Midt på dagen derimod er der satme smæk på sunnyboy.

 

Yderligere et råd. SØRG for installatøren tilmelder dit anlæg straks det er bestilt hos leverandøren, IKKE når det bliver leveret og han kommer og opsætter(slet ikke 2,5 måned efter det er opsat). Ellers risikerer du at der går månedsvis før det bliver registret hos elnettet, og du får nul betaling for jeres produktion, som ikke bruges selv. Vi har smidt 7000 kWh i havet i år på den bekostning.

 

PS vær opmærksom på det kræver speciel installation, for at dit batteri vil kunne holde huset kørende i tilfælde af strømafbrud. En almindelig installation kræver at der er strøm i nettet for at batteriet kan levere til dit hus.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 15 '22
selsoe
selsoe Oct 16 '22
Svaret på dit spørgsmål er nej. Powerwall fås ikke i Danmark. Så vidt jeg ved er det slet ikke typegodkendt i Danmark, så import fra et andet land er nok ikke en mulighed. Eller i hvertfald ikke lovligt.

Jeg fik et hybrid-anlæg op her i foråret med et batteri fra danske XOLTA. Det er jeg gået hen og er blevet rigtig glad for. Det har fordele ift Powerwall. Fx. kan det købe strøm fra nettet når spotprisen er lav (fx om natten) så du har den til når prisen er høj. Det fungerer helt automatisk og super godt og batteriet giver derfor også værdi i vintermånederne når der ikke er så meget sol.
Forummets indlæg er redigeret af selsoe Oct 16 '22
webercarbmann
webercarbmann Oct 16 '22

Jeg studerer af og til i solceller mm selv om jeg stadig ingen har.  Mht. invertere er jeg faldet over Kostal Plenticore 10.  Det er en tre faset 10KW hybrid inverter der accepterer højspænding DC på batteribussen. 120 - 650VDC 13A.  Dvs. den kan lade eller aflade batteriet med op til 13A. Man kan altså i princippet bruge denne som en powerwall. Der kan bruges gamle EV batterier da den er meget fleksibel med spændingen modsat alle andre invertere jeg er stødt på der vil have 48VDC. Du kan også lade på batteriet via nettet og på den måde fx købe billig strøm om natten og aflevere det tilbage på nettet morgen og aften i vinterhalvåret. Er der nogen der har erfaringer med denne serie af invertere og eventuelt styring af dem så de intelligent op og aflader når strømmen er billig/dyr? 

https://www.danavi.dk/vare/kostal-plenticore-plus-10/

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Oct 16 '22
HrMogensen
HrMogensen Oct 16 '22
Er meget sikker på at det også skal være hybrid anlæg… 

Batteriet fra de 2 tilbud jeg har fået er et 5kWh Huawei til ca. kr. 50.000,-
Dertil tilbud om at udvide med yderligere 5kWh til kr. 30.000,- indenfor er år hvis behovet er der.
For bare 4 måneder siden fik en kammerat et lignende på 10kWh til en smule mere. Prisen er steget voldsomt på efterspørgslen. 

Pga. vores ikke eksisterende kørselsbehov i dagtimerne så tror jeg at 5kWh er okay - så hellere nogle flere celler på taget. 

Tror ikke jeg ryger ud i gør-det-selv med batteri og installationen. Men kan godt se der er meget at spare… 

Udover det med batteri er jeg tilbudt 8-10kW solceller MED inverter til ca. mellem kr. 100-120.000,- … hertil pris for batteri. 
Ice2EV
Ice2EV Oct 16 '22

HrM 

anlægspriserne er dælme også steget på 6 måneder. Vi købte 16 kWh anlæg opsat i foråret for 124.000 kr.

Til gengæld så sponserer vi fortsat familen Danmark uden afregning. (Det er derfor jeg skriver du skal sikre dig installatøren tilmelde straks du bestiller, ellers står du med skægget i postkassen inden netselskabet kkommer i omdrejninger)Det skulle gerne være på plads i denne måned. Men som tiden går, så er vinter produktionen så lille, at det er ubetydeligt om det spiller nu eller til Marts.

HrMogensen
HrMogensen Oct 16 '22
ICE >
Ja det er utroligt svært at vide om man burde vente. Men med kommende varmepumpe så fordobles elregningen - dertil så er det 95% hjemmeladning dog med det mindre kørselsbehov. Jeg tror anlægget kan tjenes hjem indenfor relativt få år. 
webercarbmann
webercarbmann Oct 16 '22
Citat fra HrMogensen ICE > Ja det er utroligt svært at vide om man burde vente. Men med kommende varmepumpe så fordobles elregningen - dertil så er det 95% hjemmeladning dog med det mindre kørselsbehov. Jeg tror anlægget kan tjenes hjem indenfor relativt få år. 

Husk også at elafgiften fjernes helt de første 6 mdr. af 2023.   Hvis det bliver en succes, kommer den så tilbage? Det vil udhule den gevinst der er ved egenproduktionen. 

HrMogensen
HrMogensen Oct 16 '22
Weber >
Forsøger ikke at medregne evt. gevinst ved salg retur til elnettet. Den er, som du selv er inde på, svær er regne med. 
Synes bare det kunne være fedt at have tæt på ingen elregning… gassen vinker jeg farvel til om 3 uger. 
Ice2EV
Ice2EV Oct 16 '22

@HrM Så skal du have noget mere kapacitet end 10 Kwh og en lille batteripakke.

Nu ved jeg ikke hvor stort eller hvor isoleret dit hus er, ligesom vi selv afventer første vinter med varmepumpe. 

Men solen laver ved sydvendt paneler meget begrænset udenfor sweetspot 10:30-15:30'ish. Få hundrede watt indtil omkring 7:30-8 om sommeren så kommer der kWh på tegnet støt stigenden til ca 10:30 hvor den giver over 11 kW på et 16 kWp anlæg. Så med 10 Kwp anlæg vil den formenlig ikke være meget over 5 kWp på det tidspunkt.

Så laver den maks fra 12:30-14:30 eller sådan noget, og kan give 12 kW om sommeren når panelerne er varme og 16 kW om vinteren når paneleren er kolde.

 

Eget forbruget kan du selvfølgelig forskyde lidt med batteripakken. Men vores leverandør af solceller mente ikke umiddelbart man kunne tjene en batteripakke hjem når man havde elopvarmet hus(varmepumpe) med reduceret afgift.

Han kan have ret, hvis man antager at du kan købe og sælge den rene strømpris til samme takst. Så er det kun differensen i transporten af den el du sender ud i nettet der kan skal betale dit batteri. Mener kun forskellen er ca 36 øre. 

Har du et 5 kWh batteri til 50.000 kr, så skal du altså sende noget der ligner 150.000 kWh igennem det før det er tjent hjem. hvis vi antager at du kan hive 5 kWh ind og ud om dagen, så tager det alligevel 30.000 dage. Der er batteriet sgu nok træt inden.

 

Måske det er bedre at se bort fra den fordel batteriet giver, og så bare bruge pengene på et større antal paneler. Hvis du vel at mærke har plads til dem på taget. For 50k kan du alligvel få ca 20 paneler mere.

 

Jeg ved det sgu ikke, jeg forstår udmærket logikken i ovennævnte, men alligevel kan jeg ikke lade være med at kigge lidt efter batteripakker, og tænke det havde nu været rart.

 

PS har lige lavet regnestykket. Vi har produceret 598 kWh indeværende måned, af dem er der sendt 228 ud i nettet, resten har vi selv brugt. Men vi har også været 80% dygtige til at lade raketten, når solen skinner. Ligesom vaskemaskine og opvaske er kørt i dagtimerne samt såvidt muligt badet når solen leverer over 4 kW.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 16 '22
HrMogensen
HrMogensen Oct 16 '22
Ice >

Det jeg mente med tjent hjem var slet ikke ift. at sælge el retur. Forsøger ikke at have det med i udregninger fordi det ikke er til at vide hvad beløbet er næste år og om 5 år. Jeg tænker mest på at spare på en ellers kommende meget større elregning. Ja selve elregningen, med eller uden afgift, er heller ikke til at regne med. 

Lige flyttet ind i 160 kvm hus fra 60’erne som er pænt opdateret henad vejen. Rimeligt efterisoleret og nyere vinduer og tag. 
I øjeblikket er vi ok gode til at holde øje med strømprisen ift opvasker m.m.

Hjørnet af huset peger nærmest stik syd, så den tagflade der er udset til solceller er sydvest vendt. Der er liiige nogle høje træer på kommunens areal som tager sollys når dagen er ved at runde af. Kan måske overtale dem til at gøre er eller andet ved det.
Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Oct 16 '22
Ice2EV
Ice2EV Oct 16 '22

Vi fik en 16kW varmepumpe op i maj til en 400 kvm "renoveret" landejendom fra 1920.

Så vi er lidt spændte på hvor Isoleret det reelt er til vinter. 

Sælger sagde de kunne nøjes med 9 kubik træpiller. Men naboen mener umiddelbart det lød lavt, idet de købte sammen. Ligesom VVS'eren også lød lettere mistroisk, han anslog nærmere 12-14 kubik.

Vi gætter på med Varmepumpe, solcellerne og elbilen(40-45.000 km om året), at vi kan ende på ca 12-13.000 kWh om året. Men nu ser vi lige når der bliver minus grader til december, om forbruget bliver sky-high.

Holder det, så synes jeg ærligt talt det er flot. Vi lå på 15-16.000 i det tidligere hus på 200 Kvm, som var opvarmet af fjervarme, og derfor ikke indgik i el regnskabet! Så ved jeg godt der er investeret i solcellerne, men det kommer jo tydeligvis tilbage forholdsvis hurtigt.

webercarbmann
webercarbmann Oct 17 '22
Citat fra HrMogensen Weber > Forsøger ikke at medregne evt. gevinst ved salg retur til elnettet. Den er, som du selv er inde på, svær er regne med.  Synes bare det kunne være fedt at have tæt på ingen elregning… gassen vinker jeg farvel til om 3 uger. 

Helt enig og det er grundlæggende fedt og rigtigt kunne producere en stor del af den energi man bruger selv. Jeg tror faktisk at det kan ende med at blive en god forretning at kunne købe strømmen om vinteren billigt og så selv bruge den / sælge den igen i de dyre perioder.  Der er typisk 1 kr/ Kwh at hente og nogle gange 2-3 Kr / Kwh. Hvis man bare kan flytte rundt med 20-30 Kwh dagligt bliver det faktisk til penge. Derudover er der fordelen ved at køre 100% selvforsyning i sommerhalvåret OG sælge den egenproducerede strøm dyrt. Som jeg lige ser det så kan den Kostal Plenticore 10 kombineret med et EV batteri gøre dette.  Hvis man skal op med omkring 100K for 50 Kwh batteri og inverter er del vel ikke så tosset? 

Arpe
Arpe Oct 17 '22

Husk afgifterne når du køber og sælger strøm, For at tjene på det skal forskellen i køb og salg prisen være mindst 2 kroner. Så det er næsten umuligt reelt at købe og sælge strøm for gevinst i Danmark. Det bedste man kan gøre er hvis man har solceller, så kan man sikre at solcellestrømmen bliver solgt i de dyre timer og ikke de billige. 

 

Forhåbentlig er man i Folketinget og ved energinet ved at kikke på nye afgifter så batterierne kan benyttes aktivt i vores elnet, der er brug for det i fremtiden!

Dec14
Dec14 Oct 17 '22
Vi har selv fået et 6,5kWp uden batteri installeret i juli og tilsluttet medio august. Inden da havde jeg grundigt regnet igennem om en inverter og 7,5 kWh batteripakke, der ville koste knap 60000 ekstra kunne betale sig. Firmaet der monterede havde et regnestykke på sagen, der var så god at vi ville ende som Joakim Von And. Når så data kommer på bordet og der bliver regnet igennem med sund skepsis vil jeg tillade mig at sige det for de fleste bliver en dårlig forretning, for nogen vil det gå lige op med den øgede kompleksistet som en ulempe og ganske få vil kunne tjene på det. Regn med 1 kr pr kWh du lagrer i afskrivning på batteripakken, hvilket er et meget sandsynligt scenarie. Det gør altså noget ved regnestykket. Hvis man kan få stillet et fungerende lager op til pris og størrelse som Hr. Weber regner med ser det helt anderledes ud, Men der er vi slet ikke endnu for menigmand Jensen. Vi fik monteret solceller for klimaets skyld og det føles rigtig dejligt langt hen ad vejen at kunne klare sig selv. Om det kan betale sig økonomisk ved jeg ikke - men det kan jo heller ikke betale sig at tage på ferie! Indtil nu har vi købt 50 kWh i august, 60kWh i september og 50kWh i oktober, samtidig har vi solgt el for 3000 kr så lige nu hænger det fint sammen, men det kan se helt anderledes ud om 12 måneder når mange af de store solcelleparker er tilsluttet og presser prisen mod nul når vi andre også producerer. Fra og med 1 januar bliver alle der leverer til nettet pålagt en indfødningsafgift på ca 0,35 kr pr kWh, det skal man også huske hvis man kun køber anlæg for pengenes skyld. Reelt vil det så koste penge at levere hvis spotprisen er under 50 øre + moms, da der også er andre udgifter at betale. Med mindre du har et kæmpe sommerforbrug vil man blive ramt af dette scenarie da det om sommeren ikke tager mere end en times tid at fylde batteripakken for de fleste. Dette skriv blev alt for langt, har nogen yderligere interesse må i gerne sende en PM så vi ikke ødelægger forum for alle de andre.
cth
cth Oct 17 '22

Dit regnestykke giver god mening... næppe økonomi i det.

Min holdning er at det ikke altid skal kunne betale sig, at støtte denne omstilling.

Mit problem er at solceller ville skæmme mit hus alt for meget + at det vist ikke er helt nemt at montere på understrøgne tagsten. Flere tager forbehold for tæt tag bagefter.

Konen siger nej til at de står i haven :-)

Ellers havde jeg allerede solceller :-)

 

I øvrigt kan både vindmøller og solceller jo fjernes igen når man får rigeligt strøm andre steder fra.

Hvis de er placeret hvor de er grimme.

Forummets indlæg er redigeret af cth Oct 17 '22
webercarbmann
webercarbmann Oct 17 '22
Citat fra Arpe

Husk afgifterne når du køber og sælger strøm, For at tjene på det skal forskellen i køb og salg prisen være mindst 2 kroner. Så det er næsten umuligt reelt at købe og sælge strøm for gevinst i Danmark. Det bedste man kan gøre er hvis man har solceller, så kan man sikre at solcellestrømmen bliver solgt i de dyre timer og ikke de billige. 

 

Forhåbentlig er man i Folketinget og ved energinet ved at kikke på nye afgifter så batterierne kan benyttes aktivt i vores elnet, der er brug for det i fremtiden!

Vi har jordvarme og dermed strøm uden afgift. Det er kun den lave nattarif på 38 ører/kwh der er forskel på netto købs og salgspris hvis man køber strøm om natten og sælger den om dagen.  En anden ting er skat. Du må have en indtægt på 2 x 7000 årligt på at sælge strøm fra solceller hvis du er et par der bor i hus sammen.  Ud over denne indtægt skal der betales skat af 60% af indtægten. 

https://skat.dk/data.aspx?oid=2234801

Dec14
Dec14 Oct 17 '22

Hvis man har afgiftsfritagelse pga. elvarme skal man gøre sig klart at for solcelleanlæg tilsluttet efter 1.1.2022 mister man afgiftsfritagelsen for den strøm du selv producerer. For os betyder det faktisk at vi ikke får glæde af fritagelsen, da vi ikke længere når over 4000 købte kWh om året. Anlæg fra før 1.1.2022 får typisk modregnet forbruget så grænsen for hvornår du fritages rykker imod nul. 

@ webercarbmann

Du glemmer indfødningstarif, provenu til aftager, samt at du betaler moms af indkøbt strøm men sælger uden.

HrMogensen
HrMogensen Oct 17 '22
Hvis man valgte at få folk til at sætte solceller og inverter op (hermed forberedt til batteri)…

Hvor ligetil er det bare at montere batteri? Har nogen gjort det før? 

Det tilbud med Huawei 10kw sol og 5kWh bat der er der ligeledes mulighed for justeringer så anlægget køber strøm fx om nat for at fylde batteri.. hvis nødvendigt. 
Det skulle være til st rode med efter lidt introduktion. 
Ice2EV
Ice2EV Oct 17 '22

@Dec 14

Tak oplysning. Var overbevist om efter samtaler med elselskabet inden opsætningen i foråret, at egen produktionen blev nedskrevet i de 4000 kWh...... Men er da i tvivl om samtalen var før eller efter nytår!

Tænker nu alligevel det er en fordel at bruge så mange sol kWh som muligt selv. Alt andet lige så skal man heller ikke betale afgift, transport og diverse tarifer af den strøm man selv producerer og forbruger.

 

Sider: 1 2 »