Loading...
dk

refusions abonnement efter nytår? | Tesla Forum

PL
PL Dec 7 '22
Citat fra Ice2EV

Jeg har lige idag bedt EON om en forklaring på hvad der skal ske refusionsmæssigt pr 1/1-23..... Det fremgår ikke af deres FAQ's

Sig til, hvis du får svar. Jeg har spurgt om det samme d. 6/11 og har ikke hørt noget endnu og man kan heller ikke komme igennem til deres kundeservice på telefon.  

Ice2EV
Ice2EV Dec 7 '22
@PL Ingen svar heller her. Men har idag registreret første salg af solcelle el, og har derfor bedt EON om af afvikle vores samarbejde pr/1/1. Ender jeg med svar, så skriver jeg.
Johannelund
Johannelund Dec 8 '22
@Ica2Ev
Når du har bare 1 solcelle, kan man ikke få revision af elafgifter, der fik du forhåbentlig at vide af din solcelleleverandør, bum. Med hensyn til hvor man køber vindmølleandele, solcelleandele, spørg vindmølleforeningens, vindenergidanmark, Lemvig landboforening sydvestjysk landbrugsforening, Ringkøbing landbrugsbank som har finansieret rigtig mange vindmøller, ja Google er din ven.
jramskov
jramskov Dec 8 '22
Citat fra Johannelund @jramskov @moneymaker @Ice2EV
Lidt facts,
1: har man bare 1 eneste solcelle er man afskåret fra refusion af elafgift, den skal nok komme op på 1 kr igen
2. Solceller har kun 15% af årsproduktionen i de 5 vintermåneder TILSAMMEN
3: converterne til solcelleanlæg har gns en levetid på 15 år
4: panelerne har vel en levetid på 25-30 år

Tror de fleste er klar over at man mister muligheden for refusion. Det er også et spørgsmål om muligheden for refusion fortsætter - i de første 6 måneder af 2023 er det jo ikke relevant.
Er også udmærket klar over at produktionen om vinteren er meget lav - er du klar over at produktionen fra vindmøller er ret lav når det ikke blæser? ;-)

Ps har 2 solcelleanlæg på 10 år, dog på den gamle nettoordning med skattemæssig afskrivning
Og da jeg overgik til timeafregning forsvandt økonomien
Og alle private solcelleanlæg efter 2012 er på timeafregning og kan ikke skattemæssig afskrives.
Mit råd: køb en vindmølleandel eller en andel en solcellepark. Her er der afskrivning og så har i stadigvæk mulighed for refusion af elafgift,
Hvis i også køber et batteri til solcellerne koster det ca 20000 for 5kw hvor i kan køre ca 30 km i elbilen,

Om økonomien forsvinder afhænger af om og ikke alt handler om økonomi. Hvad angår økonomien, så står vores elbil det meste af tiden derhjemme, inklusiv de fleste af hverdagene og dermed burde vi kunne lade den op primært via solcellestrøm i en del af året. 
Anbefalingen om at købe andel i en vindmølle er fint nok, men det ændrer ikke på vores behov for strøm eksternt fra / vores belastning af elnettet. Og der er bare noget fedt ved at producere sin egen energi.

Trannel
Trannel Dec 9 '22
Er der nogen herinde som ved, om det er muligt at have et off grid anlæg uden at miste muligheden for at få refusion af elafgiften?
Man mister vel kun muligheden hvis anlægget bliver koblet på det offentlige net?
Johannelund
Johannelund Dec 9 '22
Solceller eller vindmølleanparter
Jeg købte vindmølleanparter, middelmådig placering Midtjylland, dvs en vindmøllespids i ultimo 1999, denne vindmøllespids producerede alså 3 gange det strøm mit første solcelleanlæg på 7,6 kwp kan på optimal placering stik syd, og det til 1/3 af prisen for solcelleanlægget. Og det selvom solcelleanlæget et på den gamle nettoordning..
Mht refusion, den kan købes for 75kr om måneden til elbilen hvis man ikke har solceller eller elvarme, eller andet ve energi installeret.
Forstå det nu Danmark vil ikke have de små ikke regulerbare solceller spredt ud over hele landet, derfor er timeafregning indført, transport begge veje, tillige med at man ikke må afskrive et solcelleanlæg skattemæssig.
MOS
MOS Dec 9 '22
Citat fra Trannel Er der nogen herinde som ved, om det er muligt at have et off grid anlæg uden at miste muligheden for at få refusion af elafgiften?
Man mister vel kun muligheden hvis anlægget bliver koblet på det offentlige net

Et offgrid anlæg er vel pr. definition et anlæg, som selv producerer el, uden at det er tilsluttet det offentlige elnet. Du køber altså ingen el og betaler derfor heller ingen elafgift.

Kan du ikke prøve at forklare, hvorfor du vil have mulighed for refusion af elafgift og af hvilken el? Jeg tror ikke helt, jeg forstår problematikken, for du forventer vel ikke at få refusion af en elafgift, som du ikke har betalt og for el, som du selv har produceret...?

Trannel
Trannel Dec 9 '22
Grunden til at jeg ønsker at bevare muligheden for at få reduceret elafgift er, at vi har varmepumpe og 2 elbiler, hvilket i sagens natur betyder et stort forbrug efter de første 4000 kWh.<br />
Jeg er nu ved at få lavet en lukket, sydvendt dobbeltgarage på ca 36 kvm, hvor taget er perfekt til solceller, som dels skal opvarme garagen en smule med en varmepumpe, jeg har i overskud og samtidig give et tilskud til den elektriske kørsel.<br />
<br />
Jeg ved godt at elafgiften stort set bortfalder ved årsskiftet men der er ingen der ved, hvad politikerne finder på langsigtet.
Forummets indlæg er redigeret af Trannel Dec 9 '22
MOS
MOS Dec 9 '22

@Trannel

Hvis du vil køre det hele offgrid, så producerer du jo din egen el, betaler ingen elafgift og så er der heller ikke noget at refundere.

Eller misforstår jeg dig? Er det fordi du vil køre noget af det offgrid, men stadig være tilsluttet det offentlige elnet til resten af dit elforbrug?

Trannel
Trannel Dec 10 '22
Netop.<br />
Husets forbrug af el til varmepumpen og øvrigt elforbrug trækkes over det offentlige net og derfor ønsker jeg at bevare afgiftsreduktionen. <br />
Elbilernes forbrug tænkes dækket af solcellerne, som samtidig skal sørge for strøm til varmepumpen i den nye garage men jeg kan godt se at jeg får en udfordring med at få nok strøm til elbilerne. Jeg tænker at et 6 kWh anlæg med batteri vil være optimalt men økonomisk vil det langt fra kunne betale sig. Hmmmm, what to do?<br />Solvarme måske og vel lige så grønt. D.v.s. Solvarme som supplement til varmepumpe og øvrigt elforbrug og samtidig bevares elafgiftreduktionen, voila!
Forummets indlæg er redigeret af Trannel Dec 10 '22
cth
cth Dec 10 '22
Quote from MOS

@Trannel

Hvis du vil køre det hele offgrid, så producerer du jo din egen el, betaler ingen elafgift og så er der heller ikke noget at refundere.

Eller misforstår jeg dig? Er det fordi du vil køre noget af det offgrid, men stadig være tilsluttet det offentlige elnet til resten af dit elforbrug?

Jeg tror ikke Trannel vil være offgrid. I så fald har han i hvert fald ikke strøm til elbilerne.

Det varer vist længe før vi får solceller derhjemme der kan dække elbil forbrug :-) 

Trannel
Trannel Dec 10 '22
Mit eget elforbrug til TMS er meget begrænset, så det kan sagtens dækkes af solcellerne men min kones forbrug til e-golfen er tvivlsomt.
Selvom den gode vilje er til stede kan det ikke svare sig økonomisk for os at have solceller.
Det ærgrer mig blot at vi har plads til solcellerne men så bliver det nok solvarme i stedet.
Ice2EV
Ice2EV Dec 10 '22

Ligesom varme i garagen bliver noget begrænset hen over vinteren, hvor behovet er størst.

Har 16kWp anlæg, og godtnok er der nogen træer der skal ned indenfor kort tid, som skygger en del. Men der er ikke på noget tidspunkt produceret over 18 kWh på en dag de sidste 6 uger. Det giver dig vel ikke meget over 6-8 timer med luft-luft varmepumpe og nul til bilen.

Langt hovedparten af dagene ligger ikke over 5 kWh. så på et ca 1/3 så stort anlæg, så får du måske 30 minutter med luft-luft varme.

Men der har altså også være uhørt gråt i gråt læææææænge!

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 10 '22
cth
cth Dec 10 '22

18 KwH er dog mere end jeg lige havde regnet med på denne årstid.

Men ja...det kan jo kun dække husets daglige forbrug hvis man har VP.

Min luft/luft bruger 6 kwh døgnet ved disse -2 grader

Den sidder i stueetagen.

Resten opvarmes desværre med gas :-(

Resten af huset bruger en 10-12 KwH.

Bilen bruger ca 140 KwH på om ugen, med de km jeg kører. (meget ca. tal).

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 10 '22
Ice2EV
Ice2EV Dec 12 '22

@PL Har fået svaret fra EON:

Det første halve år af 2023, er der ikke nogen refusion, hvad der sker det sidste halvår af 2023 ??
Det ved vi ikke endnu !! - Vi mangler en regering som kan tage den beslutning </p></div>

</div>
		      		<div class=

P85DK
P85DK Dec 12 '22
Citat fra cth

18 KwH er dog mere end jeg lige havde regnet med på denne årstid.

Men ja...det kan jo kun dække husets daglige forbrug hvis man har VP.

Min luft/luft bruger 6 kwh døgnet ved disse -2 grader

Den sidder i stueetagen.

Resten opvarmes desværre med gas :-(

Resten af huset bruger en 10-12 KwH.

Bilen bruger ca 140 KwH på om ugen, med de km jeg kører. (meget ca. tal).

jEG fORSTÅR pRÆCIS hVAD dU mENER ;-)

KimT
KimT Dec 13 '22

Jeg har lige fået mail fra E.on ang. vores All-inclusive ab. De har jo pr. 1/12 hæver tilbagebetalingen til 2,25 fra 1/12 ifm at de indførte energitillæg, og det fortsætter åbenbart :

Din strømgodtgørelse fortsætter på 2,25 kr. pr. kWh

I dit abonnement indgår både strømgodtgørelse og tilbagebetaling af elafgift. Ændringen gælder kun elafgiften, strømgodtgørelsen fortsætter som hidtil.

PS. Her i dec. tilbagebetales der 3,15/kWh men det har godt nok været svært at finde tidspunkter hvor prisen har været under det her i dec.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 13 '22
Sider: « 1 2 3