Loading...
dk

Lavspændingsbatteri skiftes og ny SW? | Tesla Forum

MichaelS
MichaelS Nov 5 '22

Har her til aften fået alarm om at bestille tid til service for skift af lavspændingsbatteri (tænker det er 12V batteriet) og at bilen derefter vil få ny SW opdatering. Skift af 12V er vel almindeligt, men hvad betyder det, at der derefter kommer ny software? Hvem har prøvet det? (MS15)

MOS
MOS Nov 5 '22

Det betyder bare, at bilen ikke vil opdatere, før du får skiftet 12 V batteriet. Ellers risikerer den, at den løber tør for strøm fra 12 V batteriet midt i opdateringen. Og det ville være rigtig skidt. Det kan så være, at der ligger en opdatering klar lige bagefter, når 12 V batteriet er blevet skiftet. Eller måske ikke.

 

12 V batteriet er i øvrigt at betragte som en sliddel. Det er lidt forskelligt, hvor længe det holder. Jeg har været lidt uheldig og har måtte få skiftet 12 V batteri 2 gange på knap 7 år. Andre kan være heldige, at det samme batteri holder 7-8 år.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 5 '22
KimT
KimT Nov 6 '22

VAG med deres MEB platform har været nød til at indkalde alle deres biler for at få skiftet 12V batteri, så den kunne opdatere til FW 3.0 for at blive klar til fremtidige OTA opdateringer. Det batteri der var monteret fra fabrikken kunne åbenbart ikke holde til de mange timer den skulle bruge på opdateringen.

 

PS tror 12V batteriet i min 70D holdt 5år/200.000km

Forummets indlæg er redigeret af KimT Nov 6 '22
P85DK
P85DK Nov 6 '22
Citat fra KimT

VAG med deres MEB platform har været nød til at indkalde alle deres biler for at få skiftet 12V batteri, så den kunne opdatere til FW 3.0 for at blive klar til fremtidige OTA opdateringer. Det batteri der var monteret fra fabrikken kunne åbenbart ikke holde til de mange timer den skulle bruge på opdateringen.

Det er ringe programmering

MichaelS
MichaelS Nov 6 '22

@MOS: det giver god mening, havde svært ved at se hvad de to ting havde med hinanden at gøre.

ankjaers
ankjaers Nov 7 '22


 

Citat fra P85DK
Citat fra KimT

VAG med deres MEB platform har været nød til at indkalde alle deres biler for at få skiftet 12V batteri, så den kunne opdatere til FW 3.0 for at blive klar til fremtidige OTA opdateringer. Det batteri der var monteret fra fabrikken kunne åbenbart ikke holde til de mange timer den skulle bruge på opdateringen.

Det er ringe programmering

Jeg er faktisk imponeret man kan lave software som er så langsom.  

PeterE
PeterE Nov 7 '22
Tungen lige i munden folkens, det er ikke nødvendigvis en softwareudfordring; Jeg gætter på at 12V batteriet er belastet ifm et OTA opdatering fra det øjeblik downloaden starter, og hvis man har en langsom forbindelse så vil flaskehalsen altså også være der. Selve deployeringen og en eventuel genstart tager ikke ret længe. Vi har vist alle været ude for software- og (specielt) kortopdateringer hvor downloaden tager en time, og at selve ‘installations’-delen tager få minutter.  
 
Så jeg sætter min penge på at flaskehalsen ligger et par steder…