Loading...
dk

Nye støddæmpere? | Tesla Forum

ODE90D
ODE90D Nov 25 '22
Jeg synes efterhånden at min undervogn er blevet noget hård i min 2015 TMS med +400K på tælleren. Tænker derfor det kunne være tid til at skifte støddæmpere. Jeg har IKKE luftaffjedring.

Er der nogen af jer, der har prøvet at skifte deres og i den forbindelse oplevet en mere behagelig affjedring? Og er det typisk blot fjederen man skifter - eller eller hele støddæmperen?
Kristian70k
Kristian70k Nov 25 '22

Hej - jeg skiftede mine for nogen uger siden.. købte brugte i norge, de havde siddet på en bil der stoppede ved 80.000 km :) kæmpe forbedring.. fik dem blæst og malet inden jeg fik dem moslet på plads.. det kan klart anbefales.. og det er sådan set let nok selv at gøre.. nye ved tesla.. det er koster sku for meget.. så derfor jeg købte brugt så jeg ku få dem refurb.. skiftede i samme omgang aft bære armen. og forlink, og det øverste bære bro foran.. dette var købt som nyt..

webercarbmann
webercarbmann Nov 26 '22

Vores TMS har gået lige under 300K og jeg overvejer renovering af undervognen......hvis der kommer styr på batterisagen i løbet af 2023. Er det fordi bilen er så tung at undervognen kommer til at føles hård når den bliver slidt? 

MichaelS
MichaelS Nov 27 '22

Fik skiftet begge fjeder/støddæmper-forben (ca 18.000,-) i sommers (efter 175kkm). De skiftes som en hel enhed og i begge sider samtidig (plus en styrtøjsudmåling) af Tesla. Tænker stærkt på at få bagenden skiftet snart også da det gav betydelig mere behagelig affjedring.

ODE90D
ODE90D Nov 27 '22
Citat fra MichaelS

Fik skiftet begge fjeder/støddæmper-forben (ca 18.000,-) i sommers (efter 175kkm). De skiftes som en hel enhed og i begge sider samtidig (plus en styrtøjsudmåling) af Tesla. Tænker stærkt på at få bagenden skiftet snart også da det gav betydelig mere behagelig affjedring.

Det var sgu lidt af en udskrivning, hvis man vil have det lavet både for og bag. Havde tænkt mig også at skifte hjullejer, bremseskiver og klodser ved samme lejlighed, og vil gerne se om ikke det kan gøres billigere. Det synes dog at være svært at finde støddæmperne noget steds medmindre jeg bestiller fra USA: https://evannex.com/collections/suspension-parts-for-tesla-model-s/products/bc-racing-tesla-model-s-br-series-coilover-suspension-system @MichaelS: Kan du se hvad reservedelene kostede ifm udskiftningen?

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Nov 27 '22
webercarbmann
webercarbmann Nov 27 '22
Citat fra ODE90D
Citat fra MichaelS

Fik skiftet begge fjeder/støddæmper-forben (ca 18.000,-) i sommers (efter 175kkm). De skiftes som en hel enhed og i begge sider samtidig (plus en styrtøjsudmåling) af Tesla. Tænker stærkt på at få bagenden skiftet snart også da det gav betydelig mere behagelig affjedring.

Det var sgu lidt af en udskrivning, hvis man vil have det lavet både for og bag. Havde tænkt mig også at skifte hjullejer, bremseskiver og klodser ved samme lejlighed, og vil gerne se om ikke det kan gøres billigere. Det synes dog at være svært at finde støddæmperne noget steds medmindre jeg bestiller fra USA: https://evannex.com/collections/suspension-parts-for-tesla-model-s/products/bc-racing-tesla-model-s-br-series-coilover-suspension-system @MichaelS: Kan du se hvad reservedelene kostede ifm udskiftningen?

Hvad med et sæt i retning af dette?

 

https:///...tkp%3ABk9SR8LJ9pmXYQ

 

MichaelS
MichaelS Nov 27 '22

@ODE90D: 5,968.20 +  moms pr. stk (PS: var tvunget pga knækket fjeder, men er nu glad for de nye støddæmpere, der fulgte med :-))

Gyzz
Gyzz Nov 28 '22

ODE90D, du kan bestille de samme dæmpere/fjedre fra UK:

https:///...wd-12.html?series=BR

De ser fede ud ;-)

Min erfaring er at man skal passe lidt på med at "spare" på støddæmperene da det hurtigt blivere dyrt at sætte "dårlige" materialer på bilen hvis man ikke kan skrue selv og skifte lidt frem og tilbage, 

hvis......når jeg skal skifte ville jeg kigge efter et "fornuftigt" firma med lidt dokumenteret erfaring på EV'erne, de har nok større betydning for vejgreb, komfort og sikkerhed end dine dæk og skulle jo gerne holde ~200.000km.

Forummets indlæg er redigeret af Gyzz Nov 28 '22
ODE90D
ODE90D Nov 28 '22

Jeg er helt med på det kan være dyrt at spare, men med en samlet pris for de originale støddæmpere på 30K hos Tesla (4 x 7.500) + montering tænker jeg man kan få nogle ganske gode alternativer en del billigere. 

Vil helst nye, men overvejer også let brugte originale (er vist til at få hos ophugger i Norge), men er noget tilbageholdende med at købe no name på Ebay og få sendt fra USA. Det bekræfter i mig i er meget fornuftigt.

ODE90D
ODE90D Nov 28 '22

Fandt lige disse til USD 1.149,- for et sæt med 4. https://www.fittedvisions.com/collections/fv-suspension-coilovers/products/fv-suspension-coilovers-2014-tesla-model-s-awd

Shipping er imidlertid USD 350,- og hertil told og moms, som samlet set betyder en pris på det halve af Tesla's originale (DKK 14.489 ifølge Skat.dk). Hvis nogen skulle være interesseret i et fælleskøb må i endelig sige til.

Boomle
Boomle Nov 28 '22

Hvis jeg husker korrekt, så mener jeg at undervognsdele skal være TÜV godkendte - så alt fra USA er vel som udgangspunkt no go. Ret mig gerne hvis min hukommelse svigter. 

ODE90D
ODE90D Nov 28 '22
Citat fra Boomle

Hvis jeg husker korrekt, så mener jeg at undervognsdele skal være TÜV godkendte - så alt fra USA er vel som udgangspunkt no go. Ret mig gerne hvis min hukommelse svigter. 

I så fald er det vist ophuggeren der skal levere

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Nov 28 '22
Kristian70k
Kristian70k Nov 28 '22

Sådan lidt med priserne.. jeg fik lavet 4 dæmpere der var brugt de cirka 60-80 tkm.. fik dem blæset og malet så et alt i alt kostede 7000 kr.. skiftede det selv.. det er ok simpelt at skifte det. dog skal man have en sporing bagefter.. det er lidt en anden økonomi end det der ellers præsenteres

Kristian70k
Kristian70k Nov 28 '22
Citat fra ODE90D

Fandt lige disse til USD 1.149,- for et sæt med 4. https://www.fittedvisions.com/collections/fv-suspension-coilovers/products/fv-suspension-coilovers-2014-tesla-model-s-awd

Shipping er imidlertid USD 350,- og hertil told og moms, som samlet set betyder en pris på det halve af Tesla's originale (DKK 14.489 ifølge Skat.dk). Hvis nogen skulle være interesseret i et fælleskøb må i endelig sige til.

det ligner ikke de passer med den motering de viser.. 
 
ODE90D
ODE90D Nov 28 '22
Citat fra Kristian70k
det ligner ikke de passer med den motering de viser.. 

Det er nok et generisk foto. De skriver selv følgende med stor fed skrift ved siden af billedet : ALL PICTURES SHOWN ARE FOR ILLUSTRATION PURPOSE ONLY.ACTUAL PRODUCT MAY VARY DUE TO PRODUCT ENHANCEMENT. 

Men de er næppe TÜV godkendte.

Hvilken hugger købte du fra?

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Nov 28 '22
Kristian70k
Kristian70k Nov 28 '22
Citat fra ODE90D
Citat fra Kristian70k
det ligner ikke de passer med den motering de viser.. 

Det er nok et generisk foto. De skriver selv følgende med stor fed skrift ved siden af billedet : ALL PICTURES SHOWN ARE FOR ILLUSTRATION PURPOSE ONLY.ACTUAL PRODUCT MAY VARY DUE TO PRODUCT ENHANCEMENT. 

Men de er næppe TÜV godkendte.

Hvilken hugger købte du fra?


jeg købte fra grønvold bil demontering
Gyzz
Gyzz Nov 29 '22

Hvad med at skifte til luftundervogn er det helt urealistisk når man har en "Gammel" fjedergynger ???

havde det i min BMW, kørte perfekt i 400.000km, og vil gerne kunne hæve bilen på de små brostens gader i KBH ;-)

Kristian70k
Kristian70k Nov 29 '22

Det koster vist en del... men det er ikke umuligt.. der skal trækkes en del slanger og ledninger.. så du skal ha mod på det.. og vil nok bruge min. 50 k på det.. 

Gyzz
Gyzz Nov 29 '22

jooo og så skal man have "Nogle" til at fortælle bilen at den har fået luftundervogn hvis den skal gøre brug af de funktioner men hæve/sænke/Potholes osv det kan godt blive lidt kompliceret hvis det ikke er Tesla selv der laver "ombygningen", men har ikke rigtigt set nogle der har klaret det ;-)

tyder på at det er nemmere/billigere/bedre osv. at skifte bil ;-)

ODE90D
ODE90D Nov 29 '22

Der er nu ingen planer om at gå over til en luftundervogn, men jeg overvejer elektrisk bagklap. Fik i sin tid en uoriginal monteret, men den lukker ikke særlig elegant. Så jeg formoder man også kan sætte en original på selvom bilen ikke er født med den.

Sider: 1 2 »