Loading...
dk

Motor/bil slukker ikke ned og bilen summer. | Tesla Forum

FLN
FLN Jan 2 '23

TMS P85 D fra 2015.

Når bilen er parkeret bliver den nogle gange ved med at være "tændt", hvor forreste motor eller forreste del af bilen "larmer". Lyden er som en summen, og resultatet er at bilen bruger strøm over natten (mere end ellers på en TMS fra 2015).

Umiddelbart har det ikke nogen effekt at slukke bilen eller koble remote access fra.

Er der nogle af jer, der kender til dette problem?

Ledsager
Ledsager Jan 2 '23

Det lyder som batterikøling efter en længere køretur eller efter en opladning til tæt ved 100%, hvor man ved at batteriet aflader af sig selv, da det ikke kan beholde de 100%.

KimT
KimT Jan 2 '23

På min var det sådan at hvis SoC var over 78% så kørte kølingen på batteriet i nogle timer (kan ikke huske om det var 3)

Dec14
Dec14 Jan 2 '23

Kan bekræfte Kim T´s forklaring - over 78% kører pumpen til batterikøling i flere timer.

P85DK
P85DK Jan 2 '23

over 78%? så må der være en fejl. Vi lader vores til 90% hjemme og der kan den godt stå en dag eller to med de 90% uden den køler eller varmer.

KimT
KimT Jan 2 '23

Ved ikke om der er forskel på 70 og 85'er. Min var en 70D

Gyzz
Gyzz Jan 2 '23

jeg syntes min 85'er begynder at pruste ved over 80 SOC 

MOS
MOS Jan 2 '23

Det gjorde min også en overgang. Jeg tror, det har noget at gøre med en minimal celleubalance (spænding og/eller temperatur), når batteriet har en bestemt temperatur og høj SoC over ~78%, hvilket får batterikølingen til at gå bonanza. Det sker åbenbart for en del batterier, når de bliver ældet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 2 '23
FLN
FLN Jan 2 '23

Kære alle,

Tak for gode svar. Det var efter en ladning til 100 %, hvor jeg alligevel ikke skulle køre (kombineret med billig strøm :-) ). Den blev dog ved med at snurre i tæt på 24 timer. Og det gjorde at den mistede ca. 2-3 km/time. 

Garantien på batteriet løber til juni, og har fået skiftet to gange, så er naturligt lidt opmærksom på batteriets tilstand.

MOS
MOS Jan 2 '23

Jeg ville nok ikke lade op til 100%, selvom strømmen var helt gratis. Tesla har ingen top buffer på batteriet, så de sidste procenter slider eksponentielt meget på batteriet. 95% eller bare 98% ville spare en del på batteridegraderingen. Jeg lader kun til 100% ved et uheld eller hvis jeg virkelig skal køre meget langt på en opladning uden lademulighed.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 2 '23