Loading...
dk

Auto langtlys og regnsensor. | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Jan 4 '23

Er det mig der er blevet mere tolerant eller er både auto langt lys og regnsensor blevet væsentlig bedre de sidste 14 dage?

Langtlys slår ned meget tidligere end før.

Regnssensor er helt pålidelig når det er regn. Men er det fintåge efter en anden bil, så er den fortsat rimelig ringe. Specielt ved overhalinger af lastbiler på motorvejen, der er man halvvejs forbi med nul sigt, før den visker.

bskaarup
bskaarup Jan 5 '23

Auto langt lys blev forbedret med opdatering 2022.40

jramskov
jramskov Jan 5 '23

Man kunne blive helt fristet til at ogpradere til en ny model, hvis regnsensoren rent faktisk fungerer bedre i f.eks. en 2022 model :-)

CHR2020
CHR2020 Jan 5 '23
Regnsensoren er blevet markant bedre, omend stadig ikke perfekt, stadig svært ved vand der sprøjtes op fra vognbanen fra forankørende og nogle gange føles den lidt langsom om at få startet viskerne.

Auto beam vil jeg betragte som perfekt, den blinder nu ned allerede ved køretøjer på +300m og virker også til at kunne se modkørende i vejkurver. 
cth
cth Jan 5 '23

ja den er ikke helt på toppen og har aldrig været der.

jeg bruger enden af stilken ret ofte til at få den til at køre en gang.

den sidder så heldigvis godt i forhold til nemt at komme til den.

Ice2EV
Ice2EV Jan 5 '23

Vores er en 19'er. 

Og langtlys slår den fra meget tidligere end før. Selv på dem der komme i en ascona fra 83 med nefolygter.

Før der var det hver femte der skulle blinke før den slog ned. MEN der er altså også nogen der er hysteriske og blinker på 800-1000 meters afstand på lige landevej.

Auto viper, som ellers beskrevet er det som om den ikke registerer splash fra forankørende. Eller også rammer det bare mere nederst på ruden i synsfeltet end oppe i kamerafeltet.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 5 '23
griffel
griffel Jan 5 '23
Citat fra selsoe I min M3 fra ‘19 er regnsensoren lige så håbløs som altid. Særligt i mørke er den ubrugelig. 

Det er også mit indtryk! Når der kommer en modkørende, der lyser på forruden, så går det op for den, at der faktisk er en del støvregn på ruden. Jeg tror simpelthen ikke den kan se det når det er mørkt...!

Ice2EV
Ice2EV Jan 5 '23

Hvorfor er det egentlig at Lord Elon ikke indser at det er langt bedre og billigere bare at købe den skaldede regnsensor. Istedet for at bruge millioner på udvikling af en kamera baseret tingest, der tydeligvis ikke fungere efter mindst 4-5 års udvikling!

Hvad koster en regnssensor? 5-800 kr for os dødelige, en Tesla køber kunne sikkert få den til det halve!

KimT
KimT Jan 5 '23

Fordi du kan gange den pris med 400.000 biler leveret Q4. 
samme kalkulation har de nok lavet omkring parkeringssensor som koster en del mere samt også koster pga farvevarianter og ledningsnet (håndtering og lager)

Ice2EV
Ice2EV Jan 5 '23

Jeg forstår heller ikke hvorfor de ikke sætte et kamera øverst i hvert hjørne af bagruden. Bagruden er altid ren, og du slipper for ikke at kunne se en dart efter at have kørt 5 km hjem fra vaskehal.

Ok den kan ikke se helt ned lodret bag bagklap. Men så må man da parkere 50 cm fra væggen istedet for 30!

Seppe
Seppe Jan 5 '23

Jeg kan anbefale at coate bakkameraet med noget nano ceramic invisible wiper eller lign. Det hjælper en hel del. Det skal stadig lige have med en vaske børste ind i mellem, men det er MARKANT bedre end uden, hvor det netop bliver ubrugeligt efter meget kort tid.

Som jeg forstår det bliver bakkameraet ikke brugt under kørsel, så optimalt set blev det bare gemt af vejen når man kørte fremad, som på mange andre biler, alternativt en sprinkler til det.

Ice2EV
Ice2EV Jan 6 '23

Må prøve at coate bakkamera, tak ide.

AgentP
AgentP Jan 6 '23
Citat fra Seppe

Jeg kan anbefale at coate bakkameraet med noget nano ceramic invisible wiper eller lign.

Du har vel ikke et link til noget der virker? 

Jeg har også en '19.

Forlygter: Blænder ned som forventet. Men jeg forstår ikke, hvorfor der skal gå 5 sekunder før den blænder op igen, når vi har passeret hinanden.

Autovisker: Stort set ubrugelig. I hvert fald til at komme i gang. Når den så er i gang, så er det okay. Som I andre beskriver, his regnen kommer oppefra. Vej-spray ses ikke. I mørke er den ubrugelig.
Har endda oplevet at autopliot har slået fra pga dårlig sigtbarhed, fordi auto-wiper ikke har kørt. "Jamen, hallooooo! Ved den ene hånd ikke, hvad den anden laver?"
Er der ikke bare en eller anden software-ingeniør, der kan sætte et stykke kode ind ala [senesitivity * 2;] så ville alle være glade.

Ice2EV
Ice2EV Jan 6 '23

Så fik jeg første blink fra fotografen, 158.254 km. Men det er en dyr en at se frem til mindst 4k plus klip!!"! kørte 74 efter en momentan uopmærksomhed på farten...... Troede egentlig man måtte køre 60 der, men det er åbenbart blevet sænket til 50 her i perioden fra uge 47 og indtil nytår!

Fandens også at auto visker virkede perfekt lige da!. Den havde lige visket ruden klar!  ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 6 '23
cth
cth Jan 6 '23

Tror vi alle kender det....

Surt og ikke altid retfærdigt.

Seppe
Seppe Jan 6 '23

Jeg bruger selv sådan et sæt her https://greencargear.dk/vare/nano-invisible-wiper-affedter-microfiberklud Nu har jeg lige fået vasket og vokset bilen, så der var behov for en ny runde og efter 75 km i hvad der vel kan betegnes som monsun var det ingen problemer at se noget da jeg skulle bakke på plads i p huset. Det er selvf. ikke et mirakel og en gang i mellem skal det vaskes og det forbliver heller ikke 100 % klart, men bliver lidt uldent, men man kan dog se, til forskel fra når det er dækket af sort smuds. I stedet for at tørre det af med fingeren, så giver jeg det lige med en børste med vand, som oftes en af dem der står på tankstationerne, så holder det længere, det virker til at man får ødelagt coatingen ved at sætte fingeren på.

Ice2EV
Ice2EV Jan 6 '23

Tak, Seppe.

However. monsoon regn efterlader altid kameraet nydeligt.

Det er bare når vejene er våde/fugtige, at alt lort hvirvles op og sætte bag på slæden. Gør det iøvrigt på alle bagklapper. Dog ikke baggruder på sedan lignende modeller.

HrMogensen
HrMogensen Jan 6 '23

Min oplevelse:

En af de senere opdateringer (før den store Christmas update) fik ret godt styr på auto highbeam. Synes den fungerer virkelig godt nu.

Autowiper er lidt 50/50 om det er godt. Det er lidt som om at den enten er for langsom med virkelig mange dråber overalt på forruden eller brager derudad med nær knastør rude - som om autowiper ikke kan finde et mellemtrin. Man er selvfølgelig afhængig af dråbernes koncentration  over kameraet - men fantastisk er det sgu ikke. Hvis jeg ikke er på AP/FSD, og det regner meget lidt, så kører jeg oftest i OFF mode for så selv at wipe efter behov.

Har en 05/2019 LR.