Loading...
dk

Opdatering til 4G - hvilken opdatering skal man vælge? | Tesla Forum

Ledsager
Ledsager Jan 5

Model S ejere af ældre biler fik en advarsel fra Tesla om at nogle udbydere lukker deres 3G net i løbet af 2023 og at det derfor var en god ide at opdatere bilen til at kunne forbinde til 4G, så man ikke var uden navigation mm.

Hos Tesla har jeg i dag spurgt hvad det vil koste til min S fra 2015 og fik to priser på henholdsvis ca. 2.500 kr. og ca. 12.000 kr.

Er der nogen der har erfaringer med om det kan betale sig at ofre den dyre opdatering?

Som servicepersonen hos Tesla nævnte får man en helt ny og hurtigere skærm med den dyre opdatering, men da jeg aldrig bruger den til at streame TV, spille på eller se nyheder (er godt tilfreds med min iPad), har jeg svært ved at se, hvad jeg skal med udgaven til 12.000 kr.

ElPeter
ElPeter Jan 6

Jeg mener den dyre opdatering indbefatter udskiftning af begge skærme. Personligt synes jeg at udskiftningen af den store skærm og MCU var en tydelig forbedring. Den lille (originale) skærm ses ofte delaminere i kanterne, en udskiftning eliminerer også det problem.

Bianco
Bianco Jan 6

Jeg er også meget tilfreds m at skifte begge skærme. Den lille skærm er nu uden synlige pixel og den store skærm er MEGET bedre; Kort loader med det samme, routning tager få sekunder. 

Generelt fik det bilen til at virke mere tidssvarende igen.

KimT
KimT Jan 6

Om du vil nøjes med at opgradere moden eller skifte til MCU2 er vel op til dig selv at afgøre hvilke behov du har.

Beskrivelsen af MCU2 er her (vær OBS på du mister FM/DAB så du kun kan streame med mindre du betaler ekstra) : https://www.tesla.com/da_dk/support/infotainment

Hvis du vælger ikke at gøre noget så mister du vel også App adgang 

PeterE
PeterE Jan 6

Hvis du kan leve uden FM/DAB og 'nøjes' med TuneIn, så vil jeg klart anbefale den store opdatering. 

P85DK
P85DK Jan 6

@Ledsager - som ElPeter skriver, så er en typisk fejl på de gamle skærme at limen slipper og der kommer bobler i skærmen og det gælder både den lille og store. Udskiftning af den lille skærm alene er ca. 9.000 kr. hos Tesla. Min lille skærm var gået op i limningen, hvorfor jeg valgte løsningen til 12.000 kr.

Både de 2.500 og de 12.000 er meget fair priser, da det er inklusive montering, men jeg valgte kun den dure løsning fordi den lille skærm alligevel skulle skiftes.

HemligNemlig
HemligNemlig Jan 6
Er det ikke kun FM man mister?
PeterE
PeterE Jan 6
Citat fra HemligNemlig Er det ikke kun FM man mister?

Nej, det er både FM og DAB (og AM) Der er stadigvæk 'radio' på TuneIn - og det er nemt og fint at finde fx alle DRs radiokanaler. Det er bare ikke perfekt, og det er meget tydeligt er det er streamet radio og ikke den type flow radio som nogle af os kender bedst. 

gd61
gd61 Jan 6

Jeg kan kun gentage anbefalingen af den "store opdatering" - føles helt igennem som "ny" bil!

Ang: Miste Radio.
Ved at give 4K ekstra, så kan du få tilføjet FM og DAB(+?) radio igen. Jeg tog den option med i opdatering og er godt tilfreds. Det sparede mig for at skulle opgradere bil til en nyere, hvilket nemt kunne have kostet mere.   

Ledsager
Ledsager Jan 6

Tak for de mange meningstilkendegivelser. Jeg er ikke helt klar over hvad ulemperne er ved at streame radio i forhold til flowradio. Førstnævnte er vel også det man høre på sin iPhone og 4K er måske mange penge for det.

PeterE
PeterE Jan 6
Citat fra Ledsager

Tak for de mange meningstilkendegivelser. Jeg er ikke helt klar over hvad ulemperne er ved at streame radio i forhold til flowradio. Førstnævnte er vel også det man høre på sin iPhone og 4K er måske mange penge for det.

Det kan jeg ret nemt forklare, men måske er det ikke helt logisk.

Når du hører flow (gammeldags) radio og det er den som du mister, så hører du radio nogenlunde 'live' som det bliver sendt fra et radiotårn. Og helt problemfrit. Synes jeg.

Når du fremover skal høre streamet radio, så skal du bruge TuneIn. Som blot er en app i MCU'en, og som du gemmer som favorit, og den står derefter permanent i nederste linje. Kvaliteten er den samme som på normal radio og du hører det også 'live', men med den tilføjelse at hvis du fx bliver ringet op midt i en radioavis fx efter at have hørt 35 sekunder af det, så hører du stadigvæk radioavis fra sekund 36 når du ringer af. Du er stadigvæk ved at høre noget streamet - lidt som en podcast - og der går 4-5 sekunder før TuneIn spoler frem til 'live' radio igen. Lidt rodet, men det virker om. Trafikmeldinger som udelukkende bliver sendt på FM mister du således også, men det er løst ved at streame P4 Kbh hvis du ellers bor herovre. 

Jeg overvejer selv FM opgraderingen.

P85DK
P85DK Jan 6
Citat fra PeterE

Kvaliteten er den samme som på normal radio og du hører det også 'live', men med den tilføjelse at hvis du fx bliver ringet op midt i en radioavis fx efter at have hørt 35 sekunder af det, så hører du stadigvæk radioavis fra sekund 36 når du ringer af. Du er stadigvæk ved at høre noget streamet - lidt som en podcast - og der går 4-5 sekunder før TuneIn spoler frem til 'live' radio igen.

Det er bufferen du hører når du kommer tilbage efter at være blevet afbrudt :-) Da det er digital streaming så buffer den altid lidt frem, så du som lytter får en uforstyrret oplevelse selvom der måtte være små huller i forbindelsen.

@Ledsager - FM signalet skulle være lukket i 2021, så blev det skudt til 23, og der er vist ikke sat en ny dato endnu. Men FM lukker på et eller andet tidspunkt.

Ledsager
Ledsager Jan 7

Tak for de gode råd. Tror jeg “kan leve med” den streamede radio

MOS
MOS Jan 7
Citat fra Ledsager

Tak for de gode råd. Tror jeg “kan leve med” den streamede radio

Ja, men spørgsmålet er nok mere, om du kan leve med, at skærmen ikke længere skal genstartes på daglig basis, den lynhurtige navigation med via points, de mange nye spil og øvrige underholdning. Og at leve uden et dusin tusser.

Jeg havde selv problemer med, at skærmen gik ned (ofte flere gange dagligt) og skulle genstartes i ét væk. Ofte var den ikke engang klar, når jeg var nået frem til min destination. Det var et dagligt irritationsmoment.

Jeg synes, den største forbedring med den nye skærm for mig (udover at den ikke går ned hele tiden) er navigationen. Den er lynhurtig og man kan problemfrit zoome ind og ud og panorere rundt, når man skal kigge på kortet og lede efter steder. Derudover er jeg meget stor fan af via points. Jeg bruger det hele tiden.

Ulemperne er (udover prisen, som man må gøre op med sig selv, om man er villig til at betale) manglende FM radio og dermed ingen trafikmeldinger (man kan dog høre P4 på TuneIn og man kan tjekke trafiktætheden ved at se efter de gule og røde linjer på kortet). Og så at Backgammon spillet ikke virker. Der må være en bug, som de forhåbentlig snart får fikset, men jeg tvivler på, det har ret høj prioritet. Backgammon var ellers det eneste spil, jeg brugte.

Trannel
Trannel Jan 7
Jeg fik udført opgraderingen fra 3G til 4G (LTE) i oktober 2022 til knap 1.500 kr alt incl. og har ikke fortrudt et sekund.
Begge mine skærme virker som de skal og jeg oplever ikke langsom navigation overhovedet.
Den eneste anke jeg har er, at internettet stort set er ubrugeligt, hvor jeg kan forstå, at de som har opgraderet til MCU2 har fuld knald på browseren og kan f.eks. streame etc.
Jeg savner dog ikke internet på skærmen, da jeg næsten altid medbringer min Ipad og de sparede 12.000 kr. kan jeg sagtens finde andre ting at bruge på.
TMS2015.

fmm1000
fmm1000 Jan 7

Aaarh. Fuld fart på browseren, det er der ikke,. Fik skiftet til MCU2 tidligt forår 22. Alle hjemmesider virkede omend lidt langsomt. De sidste måneder har Berlingskes hjemmeside næsten været umulig og meget langsom at tilgå. Men fedt, når man lader man f.eks. kan se TV-avis på skærmen. Især, når man er to i bilen. Også, når man er i udlandet. 

Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Jan 7
danny
danny Jan 8

Jeg har et TMS2017 og meget skuffet over hverken browser eller youtube på browser fungerer. Selv en lille android boks fra 2017 kan køre browser,youtube,amazon, disney+ osv. uden problem men en TMS2017 ikke kan, det er lidt af en joke.

Hvordan virker Youtube med MCU2 opgradering?
Kan man afspille videoer fra USB (når bilen står stille/oplader)?

fmm1000
fmm1000 Jan 10

Youtube virker. Også med login men det kører langsomt.

Elspotriser.dk virker ikke på den måde man ikke kan vælge elydbyder.