Loading...
dk

Opladning hos familie og venner | Tesla Forum

kammersgaard
kammersgaard Dec 23 '14

Hej alle

Hvordan håndterer i egentlig betaling af opladning hos familie og venner?

Det er vel ikke rimeligt at de skal betale for vores brændstof, selvom det er grønt :-)

Jeg synes ikke helt jeg kan se nogen steder, hvor mange kWh der er trukket ved en opladning, det kan vel godt passe?

Jeg tænkte at man bare kunne holde øje med hvor meget typical range der var tilbage, når man startede opladning. Og så evt. bare gange med x kWh * 3,00 kr..

Eller evt. bare sige at man betaler en fast pris på 300 kr. eller sådan noget, det ville da være det nemmeste :-)

Hvad gør i?

Venlig hilsen Kenneth

KS
KS Dec 23 '14

Hej Kenneth,

Jeg har kun brugt det en enkelt gang - hos en god ven i Norge - som blev afregnet med Rom og et par kasser juleøl. Det er i væsentligt højere kurs deroppe end kontanter!.

Desuden en enkelt gang i havnen, hvor jeg måtte lade ved klubhuset. Her afregnede jeg med hvad der svarede til 2,5 kr. kWh og rundede så op til nærmeste 50'er og beløbet røg i kassen med en lille note om at det var for dækning af strøm.

kammersgaard
kammersgaard Dec 23 '14

Hej Ken

Ja, det var også sådan noget jeg tænkte :-) Hvordan finder du antal kWh?

Bianco
Bianco Dec 23 '14
Hvis du stopper mens ladning stadig er i gang, så står der fx "+56 KWh" dertil skal så lægges tab på 10-30(?)%, mest ved lave ladestyrker.
Werge
Werge Dec 23 '14

@kammersgaard, du kan se det i displayet mens den lader:

Måske dette tal gange 2,5 DKK ville være fint ?

Forummets indlæg er redigeret af Werge Dec 23 '14
Hookmaker
Hookmaker Dec 23 '14

Jeg betaler aldrig en bjælde. Dem der ikke giver strøm, får ingen besøg - det synes jeg egentlig er ganske ok....;-)

Kiefer
Kiefer Dec 23 '14

Hookmaker: Samme stil kører jeg ved svigerforældrene :-)

Men ellers har jeg endnu ikke haft behov for at lade ved venner og bekendte endnu, men ellers er betaling for strøm vel en rask lille prøvetur?

Jeg har oogså set dem der sætter en strømmåler på deres mobillader, så er der ingen tvivl omkring hvor meget der er blevet forbrugt af kWh mens man har været på besøg.

/Martin

Hansen
Hansen Dec 23 '14
Kan ændre i opstilling så den viser enten antal km ladet eller antal kw
muller
muller Dec 23 '14

Vi har kun benyttet det ved familie, og der giver det ikke rigtig mening at afregne så bagatelagtige beløb.

SQLCPH
SQLCPH Dec 23 '14
Jeg vil da tanke alt det strøm jeg kan få gratis hos familien og hvis de vil have penge så sætter jeg bare en klods under speederen hvis de skal have en prøvetur ;-)

Måske hvis det er et tomt batteri så vil jeg insistere på at betale dem noget men hvor meget? X kWh i "tanken" er ikke det samme som trukket fra nettet. Er der nogle der kender virkningsgraden på den indbyggede lader? Som funktion af temp mm? Noget med en test med en bimåler. Hvis jeg havde en ville jeg teste det :-)
Maho
Maho Dec 23 '14
Når man lader fra et "mormor" stik (som der vel oftest kun er muligt hos venner og familie) så trækker den 3 KW i timen som jeg har forstået det. Så er resten af regnestykket nemt :-)
SQLCPH
SQLCPH Dec 23 '14
Yes i teorien er det helt rigtigt Martin men spændingen kan variere og strømmen ligeledes under ladningen hvilket gør tommelfingerreglen med 230V x 13A = 3 kW lidt sløret. Jeg vil gerne finde en 1-faset måler en dag og udføre eksperimentet for at regne tab ud i laderen. Om ikke andet så for at være ekstremt nørdet ;-) man er vel elektriker.
Kristian70k
Kristian70k Dec 23 '14

Lige den der med at tillægge 10 - 30% den mister ved at lade ved mindre strømstyrke.. eller det der går tabt i konverteringen.. jeg har testet det tre gange herhjemme, og det passer 100% jeg lader med dobbeltlader men kun med 11 KW pr time.. så reelt bør den kun bruge den ene lader.. men det ligner at den smider det hele i batteriet.. det er jo rart nok. men hvis i er lidt snu kan i jo inden i sætter den til at lade, lige tjekke hovede måleren, så kan i jo bare betale det der går i bilen fra start til slut.. easy..