Loading...
dk

Parkeringsbremse : er alarm mon reel eller blot elektrisk fejl | Tesla Forum

JanneHougaard
JanneHougaard Jan 19 '23
For ca 1 år siden meldte min bil fejl på parkeringsbremse : når jeg kørte, meldte den, at bremsen var “on” ( hvilket ikke kunne mærkes) , og når jeg var parkeret meldte den : “køretøjet kan rulle”, hvilket det IKKE gjorde trods parkeret på stejl vej. 
Derfor gættede jeg på fejlalarm.
Anyway kom der mekaniker ud, som fastholdt at ene bremse skulle skiftes, og alarmen holdt da også op.
Nu er det samme situation igen - med samme alarm - og jeg forventer, at når mekaniker kommer ud, så skifter han den anden bremse. Men igen : bilen både kører og bremser fint trods STEJLT parkeret. 
Mon de snyder mig - mon man virkelig skal skifte bremserne - eller rettere : hvordan kan jeg vide, at det ikke bare er en elektronisk alarm uden hold i virkeligheden? 
Vh Janne 
P85DK
P85DK Jan 20 '23

Den er god nok, lige pludselig sætter den sig ordentlig fast og så kommer du ingen vegne :-) Vi er mange der har prøvet det. I mellemtiden slider du på dine bremseskiver, da parkeringsbremsen sikkert har lidt fast, da kan bare ikke mærke det.

Du kan selv skifte den, hvis du er ferm på fingrene. Hjulet af og så parkeringsbremsen af og så en ny eller en ny brugt på. De kan købes billigt på Ebay.

Du kan også prøve at lave din gamle

https://www.facebook.com/386551595593975/posts/fixing-the-parking-brake-actuator-in-tesla-model-s/403916067190861/

KimT
KimT Jan 20 '23

Du behøver jo ikke køre til Tesla med dette problem. Der er mange andre værksteder der kan klare det.

Hinnerup tager f.eks 4.990,- for renovering af begge sider : https://www.teslatilbud.dk/...emse-reparation.aspx

JanneHougaard
JanneHougaard Jan 21 '23
Jo, men forstå mig ret. 
Problemet er jo, at parkeringsbremsen IKKE virkede til at være blokeret = bilen rullede let. Den viste blot alarmen på display’et : parkingbreak is on, you Can damage breaks …
Og når parkeret : parkingbreak is not activatet - vehikle May role ( eller noget i den stil).
Derfor spørger jeg : hvordan ved jeg, om det bare er en falsk alarm - eller om det er reelt ? Er der en måde, hvorpå jeg kan vide det? Hvis teknikker kommer ud, så skifter de jo nok bare bremsen i den side, der ikke blev skiftet sidste år - uanset hvad 
Vh Janne 

PeterE
PeterE Jan 21 '23
Tjah, du kan sagtens forsøge en factory reset og se om fejlen forsvinder. Du kan også finde flere DIY råd herinde, og håbe på at fejlen forsvinder.  

Tesla skifter dem vist parvis, så hvis du har erfaring fra den anden så ville jeg besøge det sted. Du ender med at holde stille og blive hentet på en ladvogn, så vær sikker på at dit Falck eller lign abonnement er på plads.
P85DK
P85DK Jan 21 '23

Vi forstår godt og fortæller dig at det er et af symptomerne på at motoren på din pr-bremse ikke virker som den skal. Motoren bruges når p-bremsen aktiveres og når den skal deaktiveres.

I det tilfælde du har bemærket at den ruller, der har den ikke været aktiveret selvom bilen troede det, eller ikke fuldt aktiveret. Du kan ligeså godt opleve at bilen tror at p-bremsen er deaktiveret, men rent faktisk er aktiveret.

Det er med alt overvejende sandsynlighed ikke en falsk alarm og det er en meget kendt fejl.

Du kan bruge andre værksteder end Tesla, som KimT skriver. Fx. Hinnerup eller autoskadestuen, men du gør klogt i at gøre noget, da du ellers risikerer at stå strandet et sted på et uheldigt tidspunkt med pakeringsbremserne fuldt aktiveret og ingen mulighed for at deaktivere dem.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 21 '23
JanneHougaard
JanneHougaard Jan 21 '23
Citat fra PeterE Tjah, du kan sagtens forsøge en factory reset og se om fejlen forsvinder. Du kan også finde flere DIY råd herinde, og håbe på at fejlen forsvinder.  

Tesla skifter dem vist parvis, så hvis du har erfaring fra den anden så ville jeg besøge det sted. Du ender med at holde stille og blive hentet på en ladvogn, så vær sikker på at dit Falck eller lign abonnement er på plads.
Mange tak for svar
Gyzz
Gyzz Jan 30 '23

Den er skam reel nok, og hvis du skal bruge lidt tips, er der lidt uddybende information her:

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5799?&page=1

jeg havde samme problemer/fejl som dig indtil den ene P-bremse satte sig, men du kan "rimeligt" nemt skrue bremsen løs så du kan køre men det er et spg om temperement om hvor tryk man er ved at skrue på bremserne ;-)

sig til hvis der er yderligere spg ;-)

//Gyzz

PeterE
PeterE Jan 30 '23
Citat fra Gyzz

Den er skam reel nok, og hvis du skal bruge lidt tips, er der lidt uddybende information her:

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5799?&page=1

jeg havde samme problemer/fejl som dig indtil den ene P-bremse satte sig, men du kan "rimeligt" nemt skrue bremsen løs så du kan køre men det er et spg om temperement om hvor tryk man er ved at skrue på bremserne ;-)

sig til hvis der er yderligere spg ;-)

//Gyzz

Arh, stop nu :) Man - altså mange af os - kan altså ikke bare 'nemt skrue bremsen løs'. Trods alt. 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 30 '23