Loading...
dk

Tesla - Sænkning af luftundervogn ift. garanti | Tesla Forum

Bratic
Bratic Jan 27 '23

Bil: Tesla S 75 fra 2018.

Bilen har luftundervogn, men selv i 'Lav', synes jeg at der er alt for stort mellemrum dæk og skærmkant (se billede).  Den kunne godt trænge til at komme 2-3 cm længere ned.

Har derfor investeret i nedenstående justerbar sænkningssæt, hvor alle funktionaliter i luftundervognen bibeholdes:

https:///...5:g:8x4AAOSwdGNhuJt4

Jeg er dog kommet i tvivl efterfølgende, om en montering af dette sænkningssæt kan have en betydning på en evt. garantisag.

Nogen der kan gøre mig klogere på det?

Bilen har garanti på batteri og drivenhed til dec. 2025.

OBS: Nogle som kan klargøre, hvad der ligger under 'Drivenhed'?

P85DK
P85DK Jan 27 '23

Det er som udgangspunkt kun de dele som du piller ved garantien kan bortfalde på.

Drivenhed er motor

MOS
MOS Jan 27 '23
Citat fra P85DK

Det er som udgangspunkt kun de dele som du piller ved garantien kan bortfalde på.

Det er vel ikke hele sandheden. Hvis du sætter en uoriginal del i bilen, som forårsager overbelastning af en anden del, så tænker jeg ikke, garantien dækker.

Bratic
Bratic Jan 27 '23

Jeg tænker også, at det kan have en indirekte betydning, men vil gerne have noget konkret på det..

Ville det være at skyde sig selv i foden, hvis jeg spurgte Tesla?

P85DK
P85DK Jan 27 '23

@MOS - jeg skrev også som udgangspunkt. Men en sænkning bør ikke kunne belaste motor eller batteri - jeg kan ihvertfald ikke se hvordan. Du kan få større slitage på dæk, du kan måske belaste trækakslerne, men det er jo primært i høj indstilling at de har problemer, så det bør næsten afhjælpe den del.

Og det som Bratic vil sætte på, kan hurtigt skiftes tilbage til original igen, hvis bilen skal ind til Tesla og have lavet garanti arbejde.

MOS
MOS Jan 27 '23
Citat fra P85DK

@MOS - jeg skrev også som udgangspunkt. Men en sænkning bør ikke kunne belaste motor eller batteri - jeg kan ihvertfald ikke se hvordan.

Hvis du sænker den tilstrækkeligt meget, så vil batteriet komme helt ned og røre jorden. Og hvis en stor del af bilens vægt ligger direkte på batteriet, så bliver det belastet. Jeg ved godt, der er en beskyttelsesplade under batteriet, men det er vel kun et spørgsmål om tid, før den er slidt igennem ;->

Det er fredag... :)

Jeg forstår egentlig ikke ønsket om at sænke den. Jo, måske hvis bilen udelukkende bruges til ræs på en bane. Men til hverdagsbrug giver det bare problemer. Jeg har selv en S'er med standard affjedring og jeg har dagligt problemer med, at den skraber på ved kørsel over fartbump, kantsten og f.eks. nedkørslen fra Middelfart SuC. Og jeg kører endda ikke særlig råddent. Det lyder bare så fælt, den der skure-skrabe-lyd! Hvis jeg kunne vælge, havde jeg nok i stedet valgt at hæve den et par cm.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 27 '23
Bratic
Bratic Jan 28 '23

MOS:Det er bestemt hellere ikke fordi, jeg vil 'Brian' sænke den. Blot 2 cm, så det harmonerer med de store fælge og skærmkanten. Og jeg kan altid hæve den via luftundervognen, hvis der skal køres over kantsten m.m.

Ved ikke om det mig som ser syner, men synes at Modellen pre facelift er lavere - det ligesom at Tesla har hævet undervognen en smule i den faceliftet version.

P85DK: Det er en god pointe - Det kan nemlig meget hurtigt skiftes tilbage til original igen :)

Forummets indlæg er redigeret af Bratic Jan 28 '23