Loading...
dk

Snekæder - skal man have de dyre til Model Y | Tesla Forum

Zyp
Zyp Jan 31 '23

På Teslas hjemmeside står der at man ikke bør køre med andre snekæder end de anbefaler,  da de har oplevet biler der er beskadiget.
Til MY anbefaler de König XG-12 Pro 252 som de dog ikke har på lager.
​De koster 2.400 kr andre steder og det er en sjat hvis man måske ikke har brug for dem.
Jeg kan se at de er beregnet til varebiler, autocampere og lignende. Så de må være kraftigere end normalt. Er det pga. MY vægt og knap 500 HK som vil rive de normale i stykker? 
Kan man eventuelt nøjes med sokker, de kan vel ikke ødelægge så meget (det er blot Sverige, så der er intet lovkrav der).

PeterE
PeterE Jan 31 '23

Jeg har den tilgang, at min Tesla (S) faktisk bare er en bil - og ift snekæderne, så betyder at jeg gør som jeg altid har gjort. Jeg tænker mig om, og jeg køber snekæder som passer til bilen/hjulene. De fleste gange så skal man jo have dem med, og med AWD kommer de sjældent i brug er min erfaring. Jeg har også brugt et sæt snow socks fra vistnok Alaska.

KimT
KimT Jan 31 '23

Med billige kæder risikerer du at ridse fælge - som du skriver. Specielt hvis det er org. fælge med den brede kant som stikker ud.

Så regner du med at skulle bruge dem, eller er det bare "forsikring" (skal du bo på toppen....)

Personligt har jeg bare købt et par sokker hos THansen : https://www.thansen.dk/bil/udstyr/vintertilbehor/snekaeder/14-daek/215-80-14/snesokker-i-tekstil-str.-xl-snekaede/n-240074170/pn-238464055/

Og grunden til at de anbefalder de ovenstående er vel fordi at metalkæden ikke går så langt ned over dæksiden så de ridser.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 31 '23
cth
cth Feb 11 '23

Min erfaring med snekæder... bliver aldrig brugt og slet ikke hvis man har 4 hjulstræk :-)

Har selv lige kørt i italienske pas med vejr a'la snestorm. I en standard GOLF med forhjulstræk og vinterdæk. Gik fint.

Hvis man en enkelt gang skal bruge kæder så have de billige med.

Hvis Tesla har oplevet problemer, så er det vel tilfældigheder.

Gælder i øvrigt også tågelygter...alle har dem, ingen har reelt brug for dem, en del bruger dem og det er p.... irreterende :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Feb 11 '23
Seppe
Seppe Feb 11 '23

En mulighed er at bestille dem online og så sende dem retur når man kommer hjem hvis de ikke når at blive brugt :D

En ting der er med Y er at de skal monteres på baghjulene.

Men det kommer meget an på hvor man skal bo, der er nogen steder hvor det er nødvendigt nærmest uanset bil. 

Findes der billige kæder i størrelse 19+ jeg har ikke kunne finde dem.