Loading...
dk

Nye anbefalinger på sommerdæk til Model 3 LR 19"? | Tesla Forum

P85DK
P85DK Feb 15 '23
Citat fra cth
Citat fra ankjaers

Min M3 kom med Michelin Pilot Sport 4S. Med omkring 35.000km har de stadig 5mm mønster tilbage. Har kun været rigtig tilfreds med dem. 

Meget underligt så forskellige oplevelser vi herinde har med de pilot 4.

Mine er meget negative med hæl og tå på alle 4 og ved nogle stykker herinde har det samme.

Men det er på model S

Måske er den hårdere ved dækket

Mine pilot 4 foran gik 40.000 km og var slidt ned.

Jeg vil til hver en tid vælge Michelin, men min reference er 21". Deres treadwear er lavere, så de slides lidt hurtigere, men min oplevelse er at de komfortmæssigt og med hensyn til greb er klart de bedste. Har aldrig haft problmer med hæl/tå eller ujævnt slid på nogen måde. 40.000 km er i min verden en ok levetid på et sæt sommerdæk.

Jge har dog lige købt et par 19" fælge, da min datter skal på en roadtrip i Europa, så hun har behov for den ekstra rækkevidde. Til de fælge har jeg købt et sæt Pirelli Scorpion Verde All Season, da jeg tænker at et sæt all season sælger bedst som brugt. De fire dæk måtte jeg slippe 5.000 kr. for.

Ice2EV
Ice2EV Feb 15 '23

Har ikke erfaring med all season på vores M3.

Men har 2 mindre Kia firmabiler, vi har sat Crossclimate på til denne vinter. Og hvis ikke jeg taget meget fejl, så går de alligevel 1-2 kml mindre på en liter benz end de 2 biler gjorde tidligere med sæsonbestemte dæk.

Skiftet kom på bagrund af jeg var træt af at holde på værksted 4-5 gange om året. sommer/vinter, vinter/sommer, 1,5 service og rusteftersyn.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 15 '23
cth
cth Feb 15 '23

Jeg har fået sporet min S, men da var skaden sket på mine dæk.

Så jeg finder først ud af om sporing gjorde forskellen, når jeg får nye dæk.

Evt. køber 4 sommerhjul.

Forummets indlæg er redigeret af cth Feb 15 '23
HrMogensen
HrMogensen Feb 15 '23

Her er svar fra tidl. nævnte firma i Roskilde…  

Der er flere fabrikanter der gerne vil være med på dæk til Tesla og alle er jo "verdensmestre" i lige nøjagtigt dæk til denne bil.

Men som du selv har fået fortalt, er der stor forskel på både priser og holdbarhed.

Ingen tvivl om at Michelin laver det bedste dæk - men de holder ikke særligt længe, men kører til gengæld super godt så længe de virker !

Har 4 Tesla kunder her i huset : 2 kører Michelin ( og skifter dæk tit ) og 2 kører Hankook ( som holder dobbelt op ).

I mit arbejde går jeg mest efter en vejledning omkring hvor man får mest for pengene ( det skaber glade og tilfredse kunder ) - og her syntes jeg Landsail & Hankook er et godt bud.

Landsail har jeg ikke haft solgt i den nye EV version endnu, men øvrige Landsail dæk i Qirin 990 er der ikke noge at sætte fingeren på.

Så hvis det var mig ville jeg gå med Landsail !

Her er priser - så kan du selv holde dem op imod hinanden :

Landsail Qirin 990 EV : kr. 990,-

Vredestein Ultrac Satin : kr. 1400,-

Hankook Ventus S1 Evo3 : kr. 1780,-

Michelin Pilot Sport : kr. 2100,-

*Alle priser er pr. stk ex. moms - men incl. montering !

Er stadig i tvivl. Med Hankook ved jeg præcis hvad jeg får - også ift køreegenskaber når vognen en sjælden gang imellem får lov til at udfolde sig mod grænsen (så man mærker at elektronikken begynder at assistere).   EDIT >>> Lige forbi Tesla Greve fordi jeg (forhåbentlig) får fixet problem med massiv fugt i forlygterne. Holder en Model Y med Michelin Pilot EV dæk. Ærgerligt de ikke fås i min størrelse da de nok ville være langt bedre en Pilot Sport.

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Feb 15 '23
Ice2EV
Ice2EV Feb 15 '23

@HrMogensen. Jeg er rimelig sikker på du ikke vil mærke skyggen af forskel på strække ben tur på autobahn. Der hvor du evet vil mærke forskel er hvis du holder de billigere varianter på langt hen på efteråret, og tidligt på foråret. Så vil de nok være lidt mere stive og kunne slippe lidt før ved fuld skrue og i skarpe kurver.

HrMogensen
HrMogensen Feb 15 '23
Citat fra Ice2EV

@HrMogensen. Jeg er rimelig sikker på du ikke vil mærke skyggen af forskel på strække ben tur på autobahn. Der hvor du evet vil mærke forskel er hvis du holder de billigere varianter på langt hen på efteråret, og tidligt på foråret. Så vil de nok være lidt mere stive og kunne slippe lidt før ved fuld skrue og i skarpe kurver.

Årh jeg mente nu mere sving ude på landet :) 

Behøver ikke teste topfart. Er prøvet på autobahn og det var det :) 
Ice2EV
Ice2EV Feb 15 '23

Der tror jeg helt ærligt, du skal være racer kører af profession, for at kunne vurdere om det billige slap tidligere end det dyre.

HrMogensen
HrMogensen Feb 15 '23
Ja alle ydre omstændigheder skal i hvertfald være hent ens… er de jo sjældent.

Jeg tror sgu jeg prøver Qirin EV dækket.
Er det ikke fantastisk så er det måske alligevel sidste sommersæson til vi nok sælger og køber nyere 3’er istedet. Får ikke væsentlig mere i salg fordi der sidder Michelin/Hankook på. 
P85DK
P85DK Feb 15 '23
Citat fra HrMogensen Ja alle ydre omstændigheder skal i hvertfald være hent ens… er de jo sjældent.   Jeg tror sgu jeg prøver Qirin EV dækket. Er det ikke fantastisk så er det måske alligevel sidste sommersæson til vi nok sælger og køber nyere 3’er istedet. Får ikke væsentlig mere i salg fordi der sidder Michelin/Hankook på.

Du får måske ikke mere, men der er måske større chance for at sælge hurtigere?

Ice2EV
Ice2EV Feb 16 '23
@P85DK Nu har jeg haft mange biler i min tid. Dog ikke i de her prisklasser. Men der er aldrig nogen der har spurgt til mærket på dækkene. De har spurgt til mm tilbage på dem.
cth
cth Feb 16 '23

Hvis jeg skulle købe bil og der sad landsail på, så ville jeg indregne 10000 til nye dæk af anerkendt mærke.

Indtil jeg læste herinde.... 

Vil dog stadig ikke støtte et Kinesisk foretagende, men det er en anden sag.

cth
cth Feb 23 '23

51 dæk i test og ikke noget landsail...hmm..

Hedder det evt. også noget andet?

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2023-02-stor-daektest-sommerdaek-dumper-paa-stribe

Ice2EV
Ice2EV Feb 23 '23

De tester 16". Det kan være helt forskelligt fra18-19-22".

eks får Michelin e Primacy 2 stjerner. e står vel for noget med electric?

HrMogensen
HrMogensen Feb 23 '23
Idag er 16” nærmest kun for minibiler… Især sommerdæk! 
cth
cth Feb 24 '23

Tænker at landsail laver 16 tomemr dæk?

webercarbmann
webercarbmann Feb 24 '23
Citat fra cth

Landsail er kinesisk uden undtagelse.

Så er det ikke lige mig, selvom det er fristende.

@Cth Jeg er faktisk enig i din betragtning, men det er dælme svært ikke at købe helt eller delvist kinesiske varer.  Hvor mange af jer har Apple produkter? 

Spørgsmål.  Hvor er div. dækmærker egentlig fremstillet? Med materialer fra? Jeg tror hurtigt man man kan lande i falsk tryghed / højere udgifter ved at tro at man ikke støtter Kina oa. autokratier og diktaturer. 

En vished for at et produkt i givet fald var rent "vesteuropæisk" ville godt kunne få mig til at give en merpris. 

Hankook er fra Sydkorea ikke? Nogen der ved mere om dette emne? Måske en eller anden hjemmeside der har styr på den slags? 

Må bare sige at jeg det for fedt over IKKE at have støttet fossilbranchen de sidste godt 7 år.  TMS rundede 300K forleden.  Peter

PeterE
PeterE Feb 24 '23

Vær opmærksom på at testen af et Michelin Pilot Sport 4 dæk i 17" til en mindre bil, ikke nødvendigvis scorer det samme som i 19-21" versionen til en tungere Tesla. Når det er sagt, så vil jeg ikke gå på kompromis på dæk. Ikke for at spare 500,- per dæk i al fald. Bilerne er tunge, og det betyder meget hvordan de står på vejen - uanset hvordan man kører, men specielt i en nødsituation.  

Hvis jeg ville fragtes billigere fra A til B, så havde jeg købt en billigere bil - og nok stadigvæk valgt at  prioritere gode dæk.

cth
cth Feb 24 '23

Jeg er helt enig i at det er svært.

Men når ejer og produktion er Kina er det nemt.

Når ejer er USA,EU eller lign. men produktion er kina, så er det tildels også nemt.

Men alt andet er svært at gennemskue.

HrMogensen
HrMogensen Feb 24 '23
Har altid købt mærkevaredæk før. Både til bil og MC. Det har altid været Conti eller Michelin.  

Nu prøver jeg de her nye Landsail Qirin EV modeller. Er jeg utilfreds efter 1-2 sæsonner så har jeg brugt under 4000 kr på sommerdæk. Alternativt kunne jeg se frem til at skifte nedslidte/skæve Michelin Pilot Sport ud efter samme 2 år og det kostede så 8-9.000 kr. 
Ah jeg havde måske nok valgt Hankook til 1900,- stykket. 

Jeg savner store dæktests i 18-20” på elbiler. Det kommer nok en dag. 
Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Feb 24 '23
Ice2EV
Ice2EV Feb 25 '23

@HrM Helt enig, har også altid kørt Conti/Goodyear/michelin. Men

1) 3 sæt michelin der skred i svinget

2) 7-9k til dæk, er altså ved at være peberet, specielt hvis de kun holder 25.000 km

3) et sæt Goodyear der aldrig kom til at spille på sidste ICE. SKiftede til Dunlop og det var en helt anden bil.

Det er lidt vildt hvis udgiften til dæk er større end udgiften til brændstof(el)

Ps kendte en der havde en Toureq 5,0 på et tidspunkt, han skiftede dæk efter hver 8000 km......Men han kørte heller ikke pænt.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 25 '23
Sider: « 1 2 3 »