Loading...
dk

Bedste mobile lader (22KW / 11KW / 3 KW - Rød / Blå CEE / Shuko) | Tesla Forum

flemmingdjensen
flemmingdjensen Feb 18 '23

Hej,

Jeg har invisteret i Teslas almindelige 3,5KW mormor lader med shuko og en blå cee adapter (just in case)

Men kan man ikke finde en smartere charger med op til 22KW 3 faset 32A rød ce og en bunke adaptere så man kan gå ned på 3 faset 11KW 16A og helt ned til enkelt fase opladning med det blå CEE og evt Shuko stik?

Altså en mere allaround lader?

Hvad har i fundet ud af er den bedste? ;)

fmm1000
fmm1000 Feb 19 '23

Hvis du er ny Tesla-ejer, så klarer du dig fint med det du har. Mange af os herinde købte bil i 2015 og vi løb ud og smed penge efter diverse adaptere og kabler. De fleste af os har erfaret, at vi nærmest aldrig bruger dem. Jeg har kun brugt dem i udlandet på feriedestinationer. Teslas UMC til de gamle biler kan lade med 11 kw og så kan du ellers købe - eller selv lave - dine adaptere. Kan købes brugt for omkring 2-3000. Ellers skulle Juice booster også være god. 

MOS
MOS Feb 19 '23

Jeg vil ikke anbefale Teslas gamle UMC lader. Der er mange eksempler på, at den er gået i stykker efter moderat brug. Min egen er også afgået ved døden efter at have været brugt i regnvejr. Den er nok ikke helt vandtæt. Men det kan vel ikke passe, at man ikke kan lade sin bil op i regnvejr?! Jeg tror desværre ikke, Teslas gamle UMC er ret god kvalitet. Hvis jeg havde 2-3000 kr., ville jeg klart gå efter en anden mobiloplader med 11 kW 3-faset opladning og rødt stik. Så kan man nemt udvide efter behov med diverse adaptere.

Johannelund
Johannelund Feb 19 '23
Bruger stadig min medfølgende Tesla lader fra 2015, hvortil men kan køre 1 faset eller 3 faset oplader, købte også en Tesla lader til rødt stik, de virker upåklagelig, dog ikke Tesla knappen, men da både ladelemmen og betjeningen af bilens låsning af kablet kan betjenes fra foben, er det intet problem
flemmingdjensen
flemmingdjensen Feb 19 '23

I princippet burde man slet ikke kalde disse for ladere da de i bund og grund bare forbinder 1 eller 3 faser plus nul og jord til bilen. Derudover så en f.eks. 220 ohms modstand til et af benene for at fortælle at kablet kan klare 32A plus et 1 khz PWM signat hvor duty-cycle fortæller hvor kraftigt bilens lader skal køre. 

Så det er mere en kommunikations boks til bilens lader end en faktisk lader

P85DK
P85DK Feb 19 '23

Hvad forstår du ved mobil? Dengang jeg var en dreng i korte shorts, så havde vi en IBM 5155 Portable med en kamp vægt på ca. 25 kg.

Grunden til at jeg spørger er at jeg har en Tesla Wall Charger Gen 2 til overs som du gerne på købe, det er bare at sætte et rødt stik i måsen på den. Der er muligvis en løs forbindelse i håndtaget, så du skal lige vinkle ledningen rigtigt, så er der ingen problemer. Den spytter fint 22kW ud.

Det vil være opladernes svar på en IBM 5155 Portable

Fine
Fine Feb 19 '23

-Hvad med denne? Har dog ikke prøve den, men overvejer. 
https://www.evse.dk/product-page/mobil-11kw-lader-med-16a-cee-stik

cth
cth Feb 19 '23

Jeg har ind imellem brugt den medfølgende mormorlader i sommerhuse, hvor der jo oftest er tid nok til at lade med den.

Derudover har jeg aldrig brugt andet end superchargere og det medfølgende blå ladekabel til de 22kw ladere man støder på rundt omkring.

Ville i dag ikke købe en en 11kw transportabel lader.

bskaarup
bskaarup Feb 20 '23

Jeg har haft en Metron PC05T de seneste fire år. Al elektronikken er indbygget i CEE stikket, den har RCD og "Tesla-knap" Er godt tilfreds.

KimT
KimT Feb 20 '23

"Tesla-knap" er vel kun relevant for S/X'er i dag. På 3/Y trykker man jo bare på klappen for at åbne den, og tvivler på at man kan bruge knappen til at afbryde/låse kablet op.

bskaarup
bskaarup Feb 20 '23
Citat fra KimT

tvivler på at man kan bruge knappen til at afbryde/låse kablet op

Det virker på min bil så mon ikke de virker på alle Teslaer. 

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Feb 20 '23
MOS
MOS Feb 20 '23
Citat fra bskaarup
Citat fra KimT

tvivler på at man kan bruge knappen til at afbryde/låse kablet op

Det virker på min bil så mon ikke de virker på alle. 

Vel kun alle Teslaer? 

bskaarup
bskaarup Feb 20 '23
Citat fra MOS

Vel kun alle Teslaer? 

Naturligvis :-) (Oprindeligt indlæg rettet for at undgå misforståelse.)

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Feb 20 '23
KimT
KimT Feb 20 '23

Man kan jo efterhånde købe "knapper", men de kan kun bruges til at åbne klappen - så de giver ingen mening på 3/Y : https://www.aliexpress.com/...a2g0o.home.1000002.0

flemmingdjensen
flemmingdjensen Feb 21 '23

Der findes jo disse ladere som kan levere op til hele 22kw:

https://dk.vladsmall.com/vare/22kw-32a-3-phase-type-2-electric-car-charger-ev-wallbox-with-red-cee5-pins-plug-5meters-cable/.  til 3027 formentlig sendt fra USA

eller

https://evmotions.dk/ev-ladekabel/evmotionsgamma22kw-ev-ladekabel/   til 5399  som ligner den samme!

Umiddelbart ligner det de samme produkter?

Jeg tænker at man må kunne lave adaptorer således at man kan konvertere fra blå cee til rød cee og evt til schuko også. 

Så har man en mere allround løsning! Er der nogen der kender disse?

Forummets indlæg er redigeret af flemmingdjensen Feb 21 '23
bskaarup
bskaarup Feb 21 '23
Citat fra flemmingdjensen

Jeg tænker at man må kunne lave adaptorer således at man kan konvertere fra blå cee til rød cee og evt til schuko også. 

De kan købes forskellige steder. F.eks. https://www.evse.dk/shop?page=2

Det er ikke tilladt at anvende en forlængerledning mellem el-bilen og stikkontakten.

Om to stik og ½ meter ledning så anses for at være en forlængerledning eller ej skal jeg ikke udtale mig om.

flemmingdjensen
flemmingdjensen Feb 21 '23

Forlængere ikke tilladt må være fordi laden ikke aner at man fx fodrer den med strøm fra en tynd schuko ledning og derfor skal skrue ned for strømmen?

MOS
MOS Feb 21 '23

Forlængere ikke tilladt må være fordi laden ikke aner at man fx fodrer den med strøm fra en tynd schuko ledning og derfor skal skrue ned for strømmen?

Præcis. Man kan heller ikke forlange eller forvente, at en tilfældig Hr. eller Fru Jensen uden elektrikeruddannelse skal kunne vide, hvad man må belaste en stikkontakt eller forlængerledning med.

Men hvis man selv har fuldstændig styr på, hvad man sætter af adaptere og forlængerledninger foran laderen og hvilken belastning det hele (inkl. stikkontakt og hvad der ligger mellem eltavle og stikkontakten) kan tåle, så kan jeg ikke se noget problem i det. Ideelt set bør alt udstyret kunne klare min. 16 A kontinuert belastning, hvis det er det, bilen kan lade med. Hvis det svageste led kan klare mindre end det, skal man naturligvis være OBS på at skrue tilsvarende ned for ladestrømmen - og det er her, der er risiko for at folk kan komme galt af sted pga. et øjebliks uopmærksomhed eller uvidenhed. Så jeg vil ikke anbefale det som en permanent ladeløsning, men omvendt ville jeg ikke selv have skrupler ved at bruge det som nødløsning, f.eks. på en feriedestination el.lign. Jeg har selv lavet en spandfuld adaptere med forskellige stik, som jeg jeg har brugt enkelte gange. Man skal bare lige tænke sig om og bruge sin fornuft, inden man ukritisk jokker stikket i og lader for fuld skrue. Og hvis man ikke ved, hvad man laver, så skal man lade være og bare nøjes med at bruge det originale ladeudstyr.

flemmingdjensen
flemmingdjensen Feb 22 '23

Tror jeg ender ned at tage sådan en her hjem med 5meter kabel (skulle komme hjem om 20 dage) fra Frankrig! Tænker at mit mode 2 kabel evt kan bruges som forlænger hvis de 5 meter ikke rækker. Den kan virke med enkelt fase opladning også - så med et par adaptorer tror jeg man er godt dækket ind.

https://www.aliexpress.com/item/1005004930488496.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.7c4e7df0D4yFWz&algo_pvid=901598aa-3d1b-4c75-8de9-e785ccb74f6b&algo_exp_id=901598aa-3d1b-4c75-8de9-e785ccb74f6b-0&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000031058909497%22%7D&pdp_npi=3%40dis%21USD%21687.27%21412.36%21%21%21%21%21%4021021d7b16770796676612359d074c%2112000031058909497%21sea%21DK%21180293947&curPageLogUid=KjjhJHRmoGR3

Forummets indlæg er redigeret af flemmingdjensen Feb 22 '23
mbk
mbk Feb 22 '23

Tænker at mit mode 2 kabel evt kan bruges som forlænger hvis de 5 meter ikke rækker. 

Det kan man desværre ikke, det er lavet så (u)snedigt at man ikke kan forlænge.

Derudover kommer du ikke til at lade hurtigere end bilens onboard lader, som f.eks. er 11kW for Model 3/Y. Jeg har 11kW versionen, den er jeg fint tilfreds med.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 22 '23
Sider: 1 2 »