https:///...g-groen-civilisation
Man kan også bare se det hele her: https://www.youtube.com/...ure=share&t=1753, jeg nød hele showet, kunne godt have brugt lidt mere teknisk men så ville Wall Street nok have forstået endnu mindre af hvad der foregår hos Tesla!
Men Computer World har da en af de bedre gennemgange jeg har set i dag, de fleste andre har bare skrevet af efter Ritzau :-D
Tesla vil i 2030 bygge 20 mill. biler årligt.
Det samme som VW og Toyota til sammen pt. +/-
Nuværende fabrikker laver 500 til 750.000 biler om året.
De vil nå målet med effektivere måder at bygge på.
Kan de nå det inden 2030? Jeg tvivler....
Med mindre prisen kommer ned - de kommer med en billigere model - så tror jeg ikke de når op i de når en afsætning på 20 mio. biler årligt.
De har vel reelt kun Y'er lige nu der afsættes i store mængder (prisforskellen til 3'ern er for lille), og S og X er blevet for dyr
Ja, det virker urealistisk. Vil stadig blive imponeret hvis de producerer bare halvdelen i 2030.
Hvis de kommer med en model "2" til 220-250k og bygger 3-4 gigafactory's mere, og sprøjter dem ud i hobetal, er der en mulighed.
Men det virker som om man har siddet i et lukket forum og drømt et eller andet scenario op, måske efter at have tygget noget khat eller lignende.
Der blev solgt 66 mill i 2022 på verdensplan...... så små 30% af markedet, virker uoverskueligt i min optik.
VAG gruppen solgte 8,3 mill på verdensplan. Altså på tværs af mærkene som Bentley, Porsche, VW, Audi, Skoda, Seat, Cupra etc.
Så får Elon fat i bare 4-5 mill, så er det sgu meget godt gået på 20 år.
Jeg kan godt forstå at der stilles spørgsmålstegn ved de 20 millioner årligt, men der var lidt den samme diskussion tilbage i 2018 da Tesla sagde at de ville producere 500.000 Model 3. Folk var flade af grin, at Tesla overhovedet kunne tro at der var så mange som ville have en elbil og så en Tesla.
Jeg siger ikke de 20 millioner årligt er realistisk, men er der én ting som jeg igen og igen har været imponeret over ved Tesla, så er det deres forecasting. Jeg tror de har nogle ret seriøse forecastingsmodeller med next level time series analyse og ML.
Munro kommer med lidt kommentarer til investor day.
https://www.youtube.com/watch?v=5fe548XvavY
Der er et andet udkomme af investor day når man kigger på teknik og hvad der blev præsenteret.
For med økonomi/aktieinvestor briller var det lidt en tam omgang. Men med Munroe's tekniske briller så var det yderst spændende.
Han gætter på 2,5-3 mill stk pro anno af en mindre og billigere model fra Mexico fabrikken, når den kommer i drift.
Og interesant info omkring 48V.
Hvis det er nogen der kan skiftet fra 12V til 48V så er det Tesla. På Y'er ejer de ca 61% af alle controller i bilen. På Cybertruck bliver 85%. Det var vel også derfor de var hurtige til omstillinge da der gik Corona i supply chain'en. Så hvis de bestemmer at skiftet til 48V så kan man næsten forestille sig at det bliver på alle modeller - ikke kun nye
Der er også denne: https://youtu.be/3f0Hx-Ncdu8
"Move Over Mr. Ford, Tesla Just Reinvented The Assembly Line"
Priserne på Model S og X er netop sat ned i US med $10.000, og mon ikke vi kommer til at se tilsvarende prisnedsættelser i EU inden længe? Og flere nedsættelser vil sikkert komme til med tiden, er mit gæt.
Når det kommer til prissætning af biler må vi vende os til at det også er et område som Tesla gør op med. Jeg tror de anskuer markedet stik modsat af den gængse tankegang, hvor man designer og producerer et produkt til at bestem kundesegment, og pris. Tesla bygger kapacitet (machine that build the machine), og når de begynder at have kapacitet så skal den kapacitet udnyttes fuldt ud. Mangler de efterspørgsel sætter de prisen ned, er der for meget efterspørgelse, ryger prisen op igen. Jeg tror ikke Tesla ser sig selv i et bestemt pris- eller kundesegment, men er naturligvis interesseret i et varieret modeludvalg, men med (meget) begrænset muligheder for tilvalg så effektiviteten i produktionen ikke forhindres.
Ovenstående mener jeg har bidraget til nogen forvirring omkring hvorvidt Tesla er et (eller forsøger at være) luksusprodukt på linje med BMW, Porsche, Mercedes mv. når prisen nu er den samme. Prisen på Tesla har kun været tilsvarende pga. stor efterspørgelse og manglende kapacitet. De etablerede mærker vil ikke kun have svært ved at rykke ned i pris pga. deres produktionsomkostninger for det rykker også på hele deres udvalg, roadmaps, positionering af mærker mv. Tesla har ingen af disse kvaler eller stræben af at være et luksusmærke, som jeg ser det.
Får de succes med at bygge produktionskapacitet til 20 mio. biler så er det hvad de kommer til at sælge. Det er kun et spørgsmål om pris for at skabe den nødvendige efterspørgelse. Men kan de gøre det rentabelt? Derfor behovet for Tesla til også at genopfinde hvordan en bil bygges med udgangspunkt i at el-bil allerede som udgangspunkt er et mere "simpelt" produkt og have fuld kontrol med hele produktionskæden.
Det står efterhånden meget klart at Tesla vil gøre alt i deres magt for "driving the world's transition to electric vehicles"