Loading...
dk

Rustne bremser | Tesla Forum

AgentP
AgentP Mar 20

Se evt denne video. https://youtu.be/_gd0MB0it7U?t=260

De laver en ganske uvidenskabelig test mellem en elbil, hvor bremserne har været brugt lidt. De blev ca 40 grader. Til sammenligning var bremserne på en BMW 5-serie oppe omkrign 60 grader efter en køretur.

Og de 40 grader på elbilen er efter de har kørt rundt og slidt bremserne lidt.

MOS
MOS Mar 20
Citat fra jramskov

- Hvordan ser begyndende rustdannelse ud?

Kig efter brune/rustfarvede pletter og ringe/rande. Du kan også mærke efter ujævnheder. Skiverne skal være glatte og blanke. Jeg mener, det er normalt med en lille, rustfarvet ring yderst på bremseskiven, men den må ikke blive for bred.

Måske kan andre med mere forstand på det komme med bedre beskrivelse og evt. link til billeder?

- Hvor meget skal jeg bremse for at skiverne er tørre hvis jeg har været ude at køre i regnvejr?

Det kommer nok lidt an på forholdene. Men jeg vil tro, 1-2 halvhårde opbremsninger fra 80 km/h eller 3-4 gange fra 50 km/h burde være nok i de fleste tilfælde. Det kan evt. kombineres med de sidste par gange, man alligevel skal bremse for at dreje ind ad sideveje, før man kommer frem. Husk at orientere dig bagud, inden du laver en hård opbremsning, der kan overraske andre bagvedkørende. Du kan prøve at mærke efter på skiverne, når du har parkeret. Hvis de føles lune eller varme, så er de nok også tørre. Hvis de føles brandvarme, så har du muligvis overgjort det. Hvis de er rødglødende, så er du P85DK :)

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 20
jramskov
jramskov Mar 20

@AgentP: Tak for link. Det kunne være fint hvis de lige havde gjort lidt ekstra ud af at vise hvordan bremserne så burde se ud i stedet for blot at kigge på Polestar'ens bremser og sige at de ikke så alt for godt ud.

@MOS: Tak for uddybning. På onsdag får vi skiftet bremserne, så derefter må jeg hellere køre P85DK style en gang imellem :D

P85DK
P85DK Mar 20

Rødglødende kan kun anbefales på bane og med keramiske skiver :-)

tkatv4
tkatv4 Mar 20
Citat fra MOS
Citat fra jramskov

- Hvordan ser begyndende rustdannelse ud?

Kig efter brune/rustfarvede pletter og ringe/rande. Du kan også mærke efter ujævnheder. Skiverne skal være glatte og blanke. Jeg mener, det er normalt med en lille, rustfarvet ring yderst på bremseskiven, men den må ikke blive for bred.

Måske kan andre med mere forstand på det komme med bedre beskrivelse og evt. link til billeder?

- Hvor meget skal jeg bremse for at skiverne er tørre hvis jeg har været ude at køre i regnvejr?

Det kommer nok lidt an på forholdene. Men jeg vil tro, 1-2 halvhårde opbremsninger fra 80 km/h eller 3-4 gange fra 50 km/h burde være nok i de fleste tilfælde. Det kan evt. kombineres med de sidste par gange, man alligevel skal bremse for at dreje ind ad sideveje, før man kommer frem. Husk at orientere dig bagud, inden du laver en hård opbremsning, der kan overraske andre bagvedkørende. Du kan prøve at mærke efter på skiverne, når du har parkeret. Hvis de føles lune eller varme, så er de nok også tørre. Hvis de føles brandvarme, så har du muligvis overgjort det. Hvis de er rødglødende, så er du P85DK :)

Ja, husk at orientere dig bagud. - Hele tiden og konstant, for heldigvis laver Tesla jo også selv - helt uopfordret - nogle heftige fantombremsninger, som hjælper til med massagen :-o

Spøg til side, så synes jeg faktisk det ville være smart, hvis man kunne slå regen helt fra (om vinteren). - Og så selvfølgelig en option om manuel (non-adaptiv) fartpilot. Men hvordan får man bedst Tesla i tale?   

Forummets indlæg er redigeret af tkatv4 Mar 20
MOS
MOS Mar 20

Den Renault, vi har på arbejdet, har både adaptiv og alm./dum fartpilot. Ved kørsel i rimtåge eller snevejr samler der sig efterhånden et lag på radaren og på et tidspunkt slår den adaptive fartpilot fra. Det hjælper, hvis man stopper og renser radaren for is/sne; så kan den køre ~10 min. igen, inden den skal renses igen. Når man så bliver træt af det, kan man slå den over på alm./dum fartpilot - og den virker hele tiden.

Risikoen er så, hvis man tror, den stadig kører på adaptiv fartpilot, fordi man er vant til det. Og så opdager man måske først for sent, at den ikke automatisk bremser op. Antikollision virker heller ikke, når den kører på alm./dum fartpilot. Den fortsætter bare ind i alle forhindringer uden at tage farten af.

Det kunne være fint, hvis man i en Tesla også havde mulighed for at vælge alm./dum fartpilot. Jeg ved bare ikke rigtig, hvordan man på en smart måde håndterer den risiko, der er for at glemme eller forveksle adaptiv og alm./dum fartpilot.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 20
Ice2EV
Ice2EV Mar 20

Har tidligere skrevet om Tesla kunne sætte en anden farve på når den kun kører dum fartpilot.

Lilla eller grøn. 

Den er jo blå når den kører adaptiv og AP.

Det er jo tydeligvis ikke vigtigt at det er et stort ikon, ellers var AP ikke så dimminiutiv på en 3'er.

baldur
baldur Mar 21
Citat fra Arpe

Så dumpede min far også syn på forbremserne på hans Model 3.

Hvad kan jeg gøre for at mine bremser ikke også dumper til efteråret? Skal siges at både jeg og min far fik smurt vores bremser i 2022 hos Tesla.

Tesla har lavet en ny service menu. Søg på YouTube for instrukser til hvordan du kommer ind i den. I service menuen kan man vælge "brake burnish". Da får du et skærmbillede med instruktioner til hvordan du renser bremserne for rust. Du vil blive bedt om at accellere til 80 km/t (find en tom landevej) og derefter bremse. Ved nedbremsningen er der en bar der viser hvor hårdt du bremser og hvor du bliver guidet til at bremse med optimal tryk på bremsen. Når du er stoppet vil den have en timer på 30 sekunder før du bliver bedt om at gentage (pausen for at forhindre overophedning af bremserne). Den tæller 10 cykluser men man kan jo selv vurdere hvor mange gange man gider køre den.

Jeg tænker man måske bør køre den process 1-2 gange årligt? Måske i forbindelse med skift af sommer/vinterdæk?

jramskov
jramskov Mar 21

@baldur: Den har jeg også prøvet et par gange - det er bare ikke tiltænkt den almindelige forbruger. Tesla burde sørge for at bremserne blev brugt jævnligt.

bskaarup
bskaarup Mar 21

I "Gør det selv" guiden står der:

Rensning af bremserne

1. Kør bilen med ca. 50 mph – 55 mph (80 km/t – 90 km/t) på en lige vej.
  2. Brug et moderat, konsekvent tryk på bremsepedalen for langsomt at bremse køretøjet, og slip ved 10 mph (15 km/t).
  3. Gentag denne procedure 6 gange. Vent mindst 30 sekunder mellem hvert tryk.

Det svarer vel meget godt til det der står i "brake burnish" i service menuen.

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Mar 21
MOS
MOS Mar 21

Jeg har ikke selv testet det. Men kan man ikke forestille sig, at brake burnish funktionen slår regen fra, så al bremsning foregår med de mekaniske bremser? Hvis man blot bremser almindeligt, så vil det meste vel være regen og så får man ikke renset ret meget på skiverne. Man kan naturligvis sætte regen til low eller sætte den i neutral, når man bremser. Det giver nok den samme effekt.

jramskov
jramskov Mar 21

Regen bliver slået fra eller også har man mulighed for det. Det er lidt underligt at køre med når man er så vant til regen :)

tkatv4
tkatv4 Mar 21
Citat fra MOS

Jeg har ikke selv testet det. Men kan man ikke forestille sig, at brake burnish funktionen slår regen fra, så al bremsning foregår med de mekaniske bremser? Hvis man blot bremser almindeligt, så vil det meste vel være regen og så får man ikke renset ret meget på skiverne. Man kan naturligvis sætte regen til low eller sætte den i neutral, når man bremser. Det giver nok den samme effekt.

Jeg prøvede det, og ja, regen. bliver slået fra... Det plejer jeg så bare selv gøre ved brug af 'frigear' (højre stilk op), når jeg laver manuel 'brake burnish'. Brake Burnish-programmet (der dog, som @jramskov anfører, ikke er 'officielt' henvendt til alm. slutbrugere) kan give en god fornemmelse af, hvor hårdt Tesla mener, man skal bremse fro at opnå optimal effekt. - Ikke voldsomt hårdt faktisk.

I mit tilfælde var der dog ingen som helst forskel at se på skiverne efter 'automat processen'. Så jeg tror, at skal man holde sine bagskiver rustfri (og man ikke af natur kører som i formel 1), skal man faktisk tænke ret meget over det. - Især selvfølgelig om vinteren, ved ude-parkering osv.

Det er virkelig for ringe, at Tesla ikke informerer mere om det! 

Forummets indlæg er redigeret af tkatv4 Mar 21
Sider: « 1 2 3 4