Loading...
dk

Ny skærm. DIY eller SC | Tesla Forum

AgentP
AgentP Mar 6 '23

Pis, møg og lort. :-) Jeg skulle lægge min iPad fra mig, da jeg skulle afsted, og kom til at banke den ind i hjørnet af bilens skærm. Den fik et lille slag, men nok til, at skærmen er revnet på tværs fra volume-kontrollen op til speedometeret og alt over knækket er dødt i forhold til touch. Så jeg skal have en ny skærm i. :-(

Jeg har ikke turde spørge Tesla endnu, hvad det koster. Men jeg vil lige spørge, om der er nogle, der ved, om en ny skærm kræver omkodning (Altså om skærmens serienummer er kodet til bilen), eller om det bare er plug'n'play?

Jeg har set et par videoer, og selve udskiftningen ser nem ud og er klaret på under en time. Men det nytter jo ikke at DIY'e, hvis bilen skal kodes til nyt serienummer.

P85DK
P85DK Mar 6 '23

Der er folk som skriver de selv har skiftet med en brugt de har købt på ebay, og andre som har betalt $1.500 for en ny hos Tesla.

Da det er din skærm, så ville jeg købe en brugt og bytte skærmen over

AgentP
AgentP Mar 7 '23

Hej P85DK

De videoer jeg fandt var udskiftning af beslaget. Altså skærmen af og samme på.

Det ligner på youtube en DIY-operation, der tager under en time.

Jeg prøver at google lidt mere og finder ud af, om andre har kunne udskifte skærmen til en anden (Nyt serienummer) uden at bilen skal kodes. Så vil jeg gerne spare de 10.000 kr. ved at installere en brugt.

P85DK
P85DK Mar 7 '23

Ja, det tager ca. 15 min at få skærmen og på igen, spørgsmålet er om den har den rigtige SW version på, hvilket den nok ikke har og hvad det i givet fald vil have af konsekvenser.

Prøv at søg TMC igennem, der bør være flere som har været i samme situations om dig

AgentP
AgentP Mar 8 '23

Igen, tak for hjælpen! :-) 

Jeg fandt denne video gennem TMC: https://youtu.be/5o0cXCf1MvI?t=297

Ud fra den video, kan skærme skiftes uden ekstra kodning. 

Dog skal man være opmærksom på versionen, der er markeret med et bogstav på del-nummeret. Det slutter på et bogstav. I videoen er nummeret 1089549-50-D. Man kan bruge en nyere skærm, men ikke en ændre. Så en version der slutter på A, B eller C vil I dette tilfælde ikke virke, men alt fra D og opefter vil virke. 

Jeg prøver i weekenden at se, hvilken skærm, der er i min bil, og så går jagten på en ny/brugt skærm ind. :-) 

P85DK
P85DK Mar 9 '23

Vi afventer din afrapportering i spænding :-)

AgentP
AgentP Mar 15 '23

Succes! 

Det tog 20 minutter og en genstart at skifte. 

Reservedelsnummer 1089543-00-G. Så der sad altså en version 'G' i min bil. Så gik den vilde jagt ind. Googlede reservedelsnummeret, men også eBay, min erfaring er, at sælgere på eBay ofte er billigere.

Fandt både version G, I og J. På eBay startede priserne ved 3.000 kr.
Jeg fandt en version G i Litauen, hvor beskrivelsen var "Safety cover scratched" og tydelige billeder af "skaderne". Altså: Beskyttelsesfilmen var stadig på skærmen, og det var ridset. Men inde bag ved var der en skærm, der var urørt - som ny! Litauen til Nordjylland på ét døgn (Med en omvej via Prag, Paris og Hannover uff). 

Selve udskiftningen var som beskrevet på YouTube. Flad skruetrækker/trim removal tool, TX30 skruetrækker 10mm topnøgle: Det plastik-cover der skal af under skærmen får nogle mærker efter skruetrækkeren - men det ses ikke til dagligt. Stikket skal man være meget påpasselig med at få af.
Men meget nemt, hvis man bare er forsigtig. 

Gammel skærm af - ny skærm på. Der går lige et halvt minut inden den tænder. Da den så var tændt, virkede touch ikke. Men et blødt reboot og så virkede det hele.  

P85DK
P85DK Mar 15 '23

Godt at vide at det er simpelt DIY

webercarbmann
webercarbmann Mar 16 '23

Godt gået med den reparation. Hvis man alligevel har den gamle MCU1 ville jeg måske have overvejet om det var tid til at opgradere til MCU2, hvis skærmen røg. 

Ice2EV
Ice2EV Mar 16 '23

@Weber der er vist ikke nogen model 3'ere der er leveret med MCU1.  ;-)

webercarbmann
webercarbmann Mar 16 '23
Citat fra Ice2EV

@Weber der er vist ikke nogen model 3'ere der er leveret med MCU1.  ;-)

Sorry - jeg havde den opfattelse at det var en en TMS.  Så er tippet om reparation endnu mere brugbart.