Loading...
dk

Panik | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Mar 11 '23

Den unge frøken er på skitur med skolen og har behov for at blive hentet.

Hvordan lader man på andre ladere end Tesla i Norge. Kan man bare bruge Visa Dankort

??

For der er 175 km fra nærmeste Tesla lader til stedet og skal samme vej tilbage, så 350 km på en ladning?? hvis ikke der er andre lokale muligheder. 

Sidste lader på det stræk er Elverrum.

Problemet er så samtidig med godt 7 timers ren kørsel plus ladninger, så er der kun 18 timer mellem færgerne, uden man smider en dag mere i venten på færgen. Og vejen er ikke smooth sailing!

P85DK
P85DK Mar 11 '23

Husk at du formegentlig ikke kører meget mere end 80 km/t på den strækning, så du kan nok godt klare det.

Arpe
Arpe Mar 11 '23

Vildt man kan komme så langt væk fra en Tesla lader i Norge! 

Jeg bruger Chargefinder.com til hjælp, fandt lidt ladestandere efter Elverum:
https://chargefinder.com/...rdal-engerdal/kjed3y
og 
https://chargefinder.com/...rysilsenteret/339jq2

Under "charging and price info" ser det ud til der både er noget hurtig betaling formentlig dankort eller noget der minder om mobile pay. Ellers har de også en APP så får du sikkert en billigere pris. 

Ice2EV
Ice2EV Mar 11 '23

Tak, tak..

Kiggede lige på Chargefinder, og Både Trysil og Engerdal ligger lige på rute 26.

Trysil foretrækkes idet der er 240 kW lader, Engerdal har kun 50k. 

Snooser lige lidt på Stena, inden natten trækker tænder.

cth
cth Mar 12 '23

Trysil formoder jeg ikke er en Tesla lader.

Jeg skal snart derop. 

Kan se sidste Tesla lader før Trysil er i Hernes 100 km fra Trysil, så det er jo rigeligt.

kan man lave en rute planlægning på nettet som den man kan lave i bilen?

flemmingdjensen
flemmingdjensen Mar 12 '23

Du må også kunne bruge Spirii GO appen og finde ladere som du kan tænde for via a appen. Man kan se prisen i appen

MOS
MOS Mar 12 '23

Der findes mange webbaserede ruteplanlægningsværktøjer. Jeg bruger selv evtripplanner.com, men der er også abetterrouteplanner.com, som mange sværger til. Det er dog ikke det samme som at lave en ruteplanlægning i bilen. De har en række andre features med hver deres fordele og ulemper.

cth
cth Mar 12 '23

https://abetterrouteplanner.com/

prøvede jeg lige.

Jeg formoder de går ud fra at jeg kører i dag og i de temp. der er nu?

3 ladestop og så er jeg fremme med 70%

jeg gider ikke rigtig bruge andre end Tesla.

Det er det der er nemt og noget af det jeg sætter pris på.

Ingen ladebrikker og andre ting man skal have styr på.

På evtrip kunne jeg ikke finde min model S long range?

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 12 '23
Ice2EV
Ice2EV Mar 12 '23

Ok update på døgnet hidtil.

Sprang på Raketten for at nå Færgen i Frederikshavn.

Landede i Gøteborg kl 23:20.

Driblede nord på i fornuftigt tempo.

Ladede i Strømstad, Eidswoll.

Planlagde at suge godt op i Trysil på 240 kW ladere.... Den fik vi aldrig til at virke. Skiftede til samme udbyders 180 kW lader og den sprang igang straks jeg havde taget et billede af QR og registeret mig. MEN nå der er minus 18-20 grader, så er batteriet absolut ikke frisk på at få et skud for boven. Den ville ikke over 58 kW.

Vi ladede lige så vi kunne nå omkring Sømådalen(plus 20 km nord over) og tilbage til Trysil med 8% i overskud.

Men kulden og bakker tog overskudet til 2 %, så heldigvis var der jo så Engerdal, som havde en 50kW lige på vejen. Og det er jo absolut ligeså godt som 240 kW, hvis batteriet ikke alligevel kan suge max.

Vi sugede til at nå Elverum V3, og gik på MCD. Laderen sparkede max. MCD not so much, der var totalt overcrowded, de magtede ikke at gøre toiletter rene eller tømme skraldespande. Bakker stod med rester af måltidet i 3-4 lag ovenpå affalds spandene.

Så nappede vi et stræk til Grålum ved Sarpsborg. V3 max skud i bøssen. valgte at suge til at nå Stena med 12%, og så tage et skud ved Kungsälven, så vi havde nok til at komme hjem efter Færgen.

Var iøvrigt mega heldig på Kungsälven SuC. Der var godt fyldt op, som i 70-75%, men vi lykkedes med at få et sæt(V2) for os selv. 

1344 km fra vi kørte hjemmefra og til vi lander i FRH med færgen igen.

Lur på Stena Jutlandia, bookede hvilesæder... Min bare rov. Der var en skydedør indtil truckerlounge, som smækkede op og i 300 gange. Da truckerne var færdig med at spise, så holdt besætningen fagligt møde, og der sad flere børnefamilier og larmede!

Fruen tog en lur i passagersædet til Strømstad, så kørte hun til Eidswoll, hvor jeg havde fået 1,5 time på øjet på bagsædet, iøvrigt ganske behageligt.

Var oppe og samle frøkenen op kl 08:25, drak morgen kaffe i 10 minutter og kørte sydover igen.

Fruen fik en lur først, kørte lidt, og jeg nappede 8 gange 5 minutter(sådan føles det) efter Elverum.

Heldigvis var det kun de sidste km der så sådan ud. Ellers var der meget rimeligt ryddet!

Der takseres efter laderens effekt. Så hvis du suger på en 240 kW, så koster det mere end på en 50kW. Så er det ikke en Tesla SUC med preconditoning, så anbefales det i minus 20 at nøjes med en 50 kW, og få en kop kaffe lidt længere.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 13 '23
cth
cth Mar 13 '23

Noget af en tur....

Men kender det.

Min søn skulle også hjem fra ski før tid.

Blev dog løst med at betale ham nogle flybilletter.

Curling...naaaaj overhovedet ikke :-)

Seppe
Seppe Mar 13 '23

Jeg brugte "Elli" flere steder i Norge

Seppe
Seppe Mar 13 '23

Hvor kører du fra? Det er jo en mulighed at tage broerne, så slipper man for bøvlet - Hvis man ikke er nord for Fredericia, så er der min erfaring at det også er hurtigere.

Ice2EV
Ice2EV Mar 13 '23

Lidt syd for Aalborg.

Så 4,5 timer til Øresundsbroen, det bliver et no go.

Seppe
Seppe Mar 13 '23
Ja den går ikke rigtig
Ice2EV
Ice2EV Mar 14 '23

Fair nok at man åbner for andre mærker. Men måske man skulle overveje at begrænse det til hvis der er en V2 og en V3 i umiddelbar nærhed at det er V2'eren der er delbar.

Hovedparten af andre mærker kan alligevel ikke maxe en V3 ud. De fleste ligger på 100-140 kW ladeeffekt max.

Eks Elverum, er der en V2 ganske kort derfra, men der holdt jeg ved ikke hvor mange Merc, VAG'ere etc. Såvid jeg ved er der ingen VAG modeller der kan lade med over 135kW. Så er V3 overflødig.

PeterE
PeterE Mar 14 '23

Haha, så du vil gerne bruge 'alle de andre ladere' imens Tesla ladere skal være forbeholdt os som kører Tesla? Sådan fungere det jo altså ikke, og den tidligere luksus med forudbetalt/gratis opladning og næsten aldrig kø er ved at være historie. Med mindre man rammer en SuC tidligt eller sent på dagen, for så har jeg aldrig oplevet problemer eller kø overhovedet. Det er jo et vilkår at alle skal kunne oplade alle steder, og jeg håber at vi ender der en dag - for det grønne omstillings og mobilitetens skyld. 

Ice2EV
Ice2EV Mar 14 '23

@PeterE Vi er egentlig enige. MEN det virker ikke til fossilbrænderfolket, som er lige omvendt, har forstået at de ikke får e eneste elektron mere på pakken på en kraftigere lader end de 135 kW deres BMS tillader.

Edit: og dog, så var det jo just det vi selv gjorde ved at stoppe ind på en 240Kw lader, som bilen ikke kunne modtage fra pga kulden........ Det skal dog siges der var ikke skyggen af andre vågne i området kl 0500 søndag morgen. Alle ladere var tilgængelige. Ligesom på alle de andre Tesla ladere var den nat.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 14 '23
jramskov
jramskov Mar 14 '23

Enig med PeterE. Der er sikkert undtagelser, men generelt bør alle offientligt tilfgængelige ladere kunne bruges af alle på lige vilkår.

MOS
MOS Mar 14 '23

Også enig i, at alle offentlige ladere skal være tilgængelige på lige fod for alle.

Hvis man endelig skal optimere på, hvilke biler der lader hvor, således at langsomtladende biler fortrinsvist benytter de langsomme ladere, så kunne man (ligesom i Norge) lave differentierede kWh-priser, således at hurtige ladere har en lidt højere kWh-pris. Dette skal naturligvis følges op af ensartet, let aflæselig skiltning med meterhøje, lysende pristavler, ligesom man kender det fra traditionelle tankstationer. Så kan elbilister allerede se på flere hundrede meters afstand, hvad prisen er, og derudfra beslutte sig for, om det er et godt sted for dem at lade.

jpx
jpx Mar 14 '23

Sikke en tur, men tak for opdateringen @Ice2EV! Vi er åbentbart en del, der har være på Elverum de sidste par uger - da vi var der, var der ok med plads men enormt tåget (var dog ikke på mac'en)

Sider: 1 2 »