Loading...
dk

PTC Heater | Tesla Forum

danny
danny Mar 18

Hejsa,

Har nogen af jer oplevet at varmen i kabinen forsvinder fordi PTC Heateren er gået i stykker og fået DC-DC konverter boks sikring sprunget osv.?

Jeg har fået et tilbud fra Tesla omkring 20.500 kr. hvilket lyder helt hen i vejret.

Hvad har I gjort ved jeres fejl? Sådan umiddelbart tænker det burde være muligt at finde fejlen og skifte komponenterne ud i selve PCB-board.
Hvem kan gøre det?

MOS
MOS Mar 18

Til den pris havde jeg nok bare nøjes med sædevarmen ;->

P85DK
P85DK Mar 18

.

Dec14
Dec14 Mar 18

Inden nogen bliver alt for inspireret af videoen hvor der lystigt bliver rørt ved både det ene og andet !

Tænk jer om - har I kendskab og værktøj til opgaven ? Generelt er orange ledninger i elbiler noget man først rører ved efter et flere dages kursus ! Mindes at jeg har set at PTC varmeren i S modellen drives af op til 400V Jævnspænding. Pas nu på jer selv - kan sagtens forstå i gerne vil reparere på en økonomisk forsvarlig måde - det må bare ikke medføre at det bliver uansvarligt i forhold til liv og lemmer.

P85DK
P85DK Mar 18

Enig! God påmindelse. Der er bare ingen YouTube videoer hvor folk kommer galt afsted med højspændningen i en Tesla - men det er der måske en naturlig forklaring på ;-)

MOS
MOS Mar 18

Måske der skulle være en live YouTube kanal, så man kan følge med i, hvad der sker, når de roder med orange ledninger ;->

danny
danny Mar 19

Sålænge man har sørget for at slukke bilen og fået afkoblet alt spændingen i bilen (både 12v batteri og højspændingsnetværk) ser jeg ingen problemer i at rode med elektronikken :)

https://youtu.be/dYWyXXNxp7E

danny
danny Mar 19

Her er en fin lille guide til DIY. Jeg er fristet på at gøre det her :)

mbk
mbk Mar 19

Fin guide, jeg er ikke sikker på den der voltage checker ting virker på DC, så det er nok lidt en falsk sikkerhed.

MOS
MOS Mar 19

Han er mekaniker, ikke elektriker. Og endda ukvalificeret. Rent held, at han ikke er død af sine tvivlsomme testmetoder!

P85DK
P85DK Mar 19

I det mindste brugte han ikke tungen ...

danny
danny Mar 20

Det er også underligt at sådan en moderne elektrisk bil ikke fortæller brugeren om der er noget galt i varmen.

Altså en simpel fejlmelding kunne jo være "PTC Heater virker ikke" eller "ingen forbindelse til ptc heater"

P85DK
P85DK Mar 20

Ja, det kan du have ret i - men det fortæller den nok deres tester

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 20
danny
danny Mar 29
Hvilke måleinstrument bruger I til at måle høj dc volt i bilen?

Jeg er ved at kigge på denne her

Kan den bruges selvom den kun rækker til 690V og der er vist omkring 700v i i Tesla.
Ice2EV
Ice2EV Mar 29

Der er 350-400V i en Tesla

danny
danny Mar 29
Super. Denne kan bruges til at måle?
Jeg har købt en ny PTC heater og vil måle ved ptc heater tilslutningssted om der kommer volt eller sikring er også gået
danny
danny Mar 29

Kan man ikke bare bruge alm. billig multimeter feks. dette til at måle DC V? 
Der står den kan måle op til 1000 V (DC)

https:///...9331449/pn490975327/

Forummets indlæg er redigeret af danny Mar 29
Dec14
Dec14 Mar 30

Billigt skrammelværktøj og måleudstyr hører ingen steder hjemme, når man skal arbejde med DC med høj spænding - det kan få fatale følger. Tænk dig nu om!, Har du den fornødne viden til at udføre opgaven hvis du er nødt til at spørge om så basale ting - ? Held og uheld har rigtig meget med viden og sund fornuft at gøre - følgerne kan være uoverskuelige.

AgentP
AgentP Mar 30
Citat fra danny Super. Denne kan bruges til at måle? Jeg har købt en ny PTC heater og vil måle ved ptc heater tilslutningssted om der kommer volt eller sikring er også gået

Jeg tror ikke du skal forvente, at bilen bare spytter 400 v ud gennem de orange ledninger, når du sætter et multimeter på. Med mindre ingeniørerne virkelig har sovet i timen, sker der først et elektronisk 'handshake' mellem varmeren og centralnervesystemet før der kommer strøm gennem ledningerne.

danny
danny Apr 1
Citat fra AgentP
Citat fra danny Super. Denne kan bruges til at måle? Jeg har købt en ny PTC heater og vil måle ved ptc heater tilslutningssted om der kommer volt eller sikring er også gået

Jeg tror ikke du skal forvente, at bilen bare spytter 400 v ud gennem de orange ledninger, når du sætter et multimeter på. Med mindre ingeniørerne virkelig har sovet i timen, sker der først et elektronisk 'handshake' mellem varmeren og centralnervesystemet før der kommer strøm gennem ledningerne.

Tesla support sagde det ikke er sikkert at sikring er sprunget men ptc heateren er stået af.
Derfor vil jeg prøve at måle om der er fint forbindelse fra dc-dc junctionbox ud til heateren.

Jeg kan se der er ikke andet at gøre end afmontere højre forhjul og komme til junctionbox og får målt kontinuitet til ptc heater udtag.