Loading...
dk

Kødben, bøsninger - og hvad mere? | Tesla Forum

PeterE
PeterE Apr 17 '23

Kære alle, 

Jeg har - indtil videre (!) - besluttet mig for at beholde og bevare min '15 85D, og jeg er ikke meget for at vente på at ting går istykker. Jeg får mine bremser vedligehold, dæk ditto og andre relevante væsker, batterier og lign. 

 

Men den der undervogn (ikke luft), hvordan med det - hvad skal jeg få Autoskadestuen (fx) til at kigge på og efterse næste gang jeg er der? Bærearme, bøsninger, støddæmpere etc?!? Hvad bør man overveje at skifte efter de der ca 250t km? Og hvormeget bør det koste? 

 

Tak :)

 

Peter 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Apr 17 '23
P85DK
P85DK Apr 17 '23

Delene i sig selv er ikke specielt dyre, men der er nogle stykker og lidt arbejdstimer i det, så hvis du skifter det hele på én gang kan det godt løbe lidt op.

Foran er der en øvre og to nedre bærearme/kødben og så styrekugler. Du skal regne med 1.500 kr. pr. bærearm/kødben og små 500 kr. pr. styrekugle + arbejde, så ca. 10.000 kr. + arbejde foran. Bagi er der er tilsvarende 4 dele pr. side (ingen styrekugle, men en lille ekstra arm) og ca. samme priser som foran.

Fordelen ved at skifte alt på én gang er at du kun skal have bilen 4 hjulsudmålt én gang, alt efter hvor du gør det, så koster det 1.000-2.500 at få 4 hjulsudmålt. Så det bliver dyrt hvis du skifter lidt af gangen. Plus du bør kunne spare lidt på arbejdslønnen ved at få alt gjort på én gang.

Men du bør kunne lave hele undervognen for og bag på et fornuftigt værksted for under 30k

Dine fjedre bør være ok, men måske er der er en støddæmper eller to der kan være lidt trætte.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 17 '23
P85DK
P85DK Apr 17 '23

Hvis du selv køber reservedelene, så har AutoDoc fx. i dag 41% rabat, så der kan spares rigtig pænt på reservedelene :-)

PeterE
PeterE Apr 17 '23

Tak Christopher, jeg vidste at du ville være et godt bud :) Og ja, det må simpelthen være lidt mere bæredygtigt - specielt ift pengene - at skifte en del af det nødvendige samtidig. Jeg må på jagt efter en virksomhed der vil lave en samlet pakke på en grundig gennemgang af undervognen og et ditto renovering af undervognen. I stedet for at vente på et nedbrud.

Jeg kommer aldrig til selv at indkøbe en masse dele for jeg ved intet om biler, udover at skifte hjul og fylde sprinklervæske på...

Silden
Silden Apr 18 '23

Har lige skiftet støddæmpere på min 70D. Forreste venstre smed al olien da den skulle have sommerdæk på :-)

Efter skiftet er bilen helt anderledes at køre i  - ikke helt tilbage til som ny, men en stor forskel.

Bilen har kørt 370.000km. Ikke noget på krængningsstabilisatorkødben, bærearme(blev skiftet foran ved ca. 200.000km)  eller styrekugler(blev skiftet ved tilbagekaldelse).

Trækakslerne foran har tikket lidt de sidste 150.000km, men ikke noget alvorligt....

 

Venlig hilsen

Silden

P85DK
P85DK Apr 18 '23

Har du haft en tilbagekaldelse på styrekugler?

Silden
Silden Apr 18 '23

Ja, men det er 5-6 år siden - har alle S'er ikke det?

 

Venlig hilsen

Silden

P85DK
P85DK Apr 18 '23

Nej, der var en recall på nogle servostyringsbolte, men mener ikke der har været noget styrekugler

https://www.tesla.com/da_dk/support/model-s-steering-assist-motor-bolt-recall

PeterE
PeterE Apr 18 '23
Det har vist kun være recall på: Servobolte, fastgøring af sikkerhedsseler, låsemekanismerne på frunk og MCU.
Silden
Silden Apr 18 '23

Ok, my bad. Jeg huskede det som styrekugler, men det har været servostyringsboltene.

 

Venlig hilsen

Silden

webercarbmann
webercarbmann Apr 20 '23
Citat fra PeterE

Tak Christopher, jeg vidste at du ville være et godt bud :) Og ja, det må simpelthen være lidt mere bæredygtigt - specielt ift pengene - at skifte en del af det nødvendige samtidig. Jeg må på jagt efter en virksomhed der vil lave en samlet pakke på en grundig gennemgang af undervognen og et ditto renovering af undervognen. I stedet for at vente på et nedbrud.

Jeg kommer aldrig til selv at indkøbe en masse dele for jeg ved intet om biler, udover at skifte hjul og fylde sprinklervæske på...

Jeg har samme tanker om vores bil men jeg ville nok skifte det hele på en gang.  Lejer, bøsninger, fjedre, støddæmpere er alt sammen sliddele der måske ikke direkte er fejlet men stadig er slidt i et eller andet omfang. Vores bil har kørt godt 300K km så hvorfor ikke tage 300K km mere på en helt frisk undervogn? Hvis man ingenting gør kommer der med garanti ubelejlige defekter.  Yderligere - den passive sikkerhed forbedres med en frisk undervogn.  Jeg vil bare gerne have en afklaring på batterisituationen før jeg investerer i bilen. 

PeterE
PeterE Apr 20 '23
Tænkt hvis det sad en leverandør derude som kom med et friskt bud på en undervognsrenovering så man ikke skulle spørge om alting selv :)
cth
cth Apr 20 '23
Quote from PeterE Tænkt hvis det sad en leverandør derude som kom med et friskt bud på en undervognsrenovering så man ikke skulle spørge om alting selv :)

Det bedste ville være hvis en herinde kunne specificere hvad en undervogn kan bestå af. Evt. i sektioner og så kan du selv spørge rundt omkring hvad det koster :-) 

PeterE
PeterE Apr 20 '23
Citat fra cth
Quote from PeterE Tænkt hvis det sad en leverandør derude som kom med et friskt bud på en undervognsrenovering så man ikke skulle spørge om alting selv :)

Det bedste ville være hvis en herinde kunne specificere hvad en undervogn kan bestå af. Evt. i sektioner og så kan du selv spørge rundt omkring hvad det koster :-) 

Nej, ikke hvis du spørger mig.