Loading...
dk

Nogen som oplever at 21" Tesla Turbine hjul trækker til højre? | Tesla Forum

flemmingdjensen

Har netop fået mine sommer hjul på - Tesla Turbine 21" med nye Continental Sportcontact 7. 245 foran og 265 bag

Nu oplever jeg så at bilen har en klar tendens til at trække til højre - men mest når farten er over ca 80 kmt

Nogen med samme oplevelser - med vinterhjulene oplevede jeg ikke samme tendens.

Jeg har en vild teori:

Alle 4 fælge er jo af samme design hvor "Turbine bladene" vender på samme måde på alle fire. Det vil sige at de hjul som er i højre side vil danne et undertryk på ydersiden og de hjul som er på venstre vil danne et overtryk yderst grundet bladenes vinkel på fælgen.

Kan det være det som driller? Har det en mærkbar effekt? Kan det betragtes lidt som at køre med jævn sidevind?

Dæk tryk siger 45, 45 i venstre og 44, 44 i højre.

Den er lige blevet sporet og udmålt for kort tid siden i forbindelse med bærearme o.s.v. skift

P85DK
P85DK Apr 23

Det er noget af en teori :-) Er det nye dæk? Blev den sporet med dine vinterhjul på? Kører du normalt 19"?

8 år med kun 21" både vinter og sommer er min erfaring at det intet har med fælgen at gøre. Nogle af mine andre biler er lidt mere følsomme og der kan opleves forskel mellem hvor meget vinter/sommer trækker, men det er typisk pga af forskellig slitage og de fleste gange pga af forkert dæktryk.

På 21" skal du have 42 PSI eller 2.9 bar hele vejen rundt (koldt dæk).

flemmingdjensen

Tak for svar P85DK - ja noget af en teori ik? ;)

Det er helt nye dæk. Det er stadig nyt for mig at køre TMS og da jeg købte og fik fixet undervogn samt sporet o.s.v. var med 20" vinterhjul.

Jeg må lige lege lidt med dæktryk - så du siger jeg kører med lidt for højt dæk tryk faktisk?

Kører du med Turbine Fælge?

P85DK
P85DK Apr 24

Ja, 21" er 2,9 bar og 19" er 3,1 bar

Jeg fik den leveret med Turbine fælge og har Turbine til mine vinterdæk. Kører nu Arachnid om sommeren.

Hvis den er sporet på slidte 20" vinterhjul, og du nu har nye 21" så kan der også være noget af forklaringen der.

flemmingdjensen

OK, jeg troede sporing / 4 punkts udmåling foregik med laser teknologi og uafhængigt af hvilke hjul der er på? Men vi må se hvad vi kan finde ud af...

Trannel
Trannel Apr 24
Det kan godt være at dette er old-School lærdom men har du husket at hjulene skal vende korrekt i forhold til kørselsretningen, d.v.s. at pilene på dækkene skal vende MED uret.
Hvis de på højre eller venstre side vender forkert kunne det godt tænkes, at bilen vil trække til en af siderne.
flemmingdjensen

Tænker jeg Hinnerup Auto har styr på - men jeg skal da lige have checket det.

Er der pile og retning for sommerdæk som Conti Sportcontact 7?

P85DK
P85DK Apr 24

De er vist ikke retningsbestemte, de skal bare monteres med den rigtige side ud, så der hvor der med store bogstaver stå 245/35-21 lige under der står der 'outside'

flemmingdjensen

De er alle korrekt monteret med "OUTSIDE" udaf

ankjaers
ankjaers Apr 27

Så lyder det til at sporingen (desværre) ikke er lavet korrekt. 

flemmingdjensen

Har fyldt 3,1 bar på alle fire hjul og synes det har hjulpet. Skal have en motorvejstur i morgen og så må jeg se om det er det. Den var nemlig lidt low i højre side. Tror de er følsomme for tæktryk de her conti sport 7

P85DK
P85DK Apr 28

Du skal kun have 2,9 bar i 21"

3,1 bar er 19"

flemmingdjensen
Citat fra P85DK

Du skal kun have 2,9 bar i 21"

3,1 bar er 19"

Jamen det må jeg lige lege lidt med. Så lidt ned igen. Kan se at trykket nok stiger 0,2 bar efter en motorvejstur så kolde dæk og tryk på 2,9 lyder rigtigt
Noogi
Noogi May 10

Nogle dæk kører bedre med lidt højere tryk i min optik, da visse mærker/modeller kan være blødere end andre. Da jeg kørte med 21" Continental Contisport 5 silent gav jeg dem 2,9 bar. 

De nuværende 21" Hankook Ventus S1 Evo 3 får 3,1 bar da de føles blødere og giver sig mere i siderne.

Smag og behag. Synes ikke jeg ser forskel på slid.

I forhold til at trække til højre kan det måske være at de i højere grad end vinterdækkene tager fat i ujævnheder, vejstriber mv.

flemmingdjensen

Synes den kører som den skal nu hvor jeg har kørt med 3,0 og bilen viser 3,1 efter endt tur. Det hjalp at få alle hjul til at være helt end i tryk - så de er noget følsomme de nye sommerdæk.