Loading...
dk

LR baghjulstræk tilbage | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Ice2EV
Ice2EV Jun 18 '23
Citat fra lysmanden

Tesla forklarede mig at RWD lader hurtigere end AWD da 2 motorer tager længere tid.

Jeg skal primært lade hjemme i garagen

Hvor får jeg den bedste gensalgsværdi? Går folk efter AWD eller RWD

Er der statistik på hvad der holder længst? AWD eller RWD drivline ?

Hej Lysmanden

Jeg tror ikke Tesla sælgeren har forklaret, eller vidst hvad han snakkede om.

Når RWD lader hurtigere, så er det fordi den er en anelse mere effektiv, så sælgeren snakker om den lader flere km/timen, end en AWD.

Eks vores gamle TM3LR AWD ladede 66/67 km/timen på vores 11 kW stik. Den nye 22'er 3LR AWD lader 77/78 km/timen på samme stik, fordi den er mere effektiv. Den gamle var opgivet til 154 Wh/km, den nye til 137 Wh/km.

Den lader altså de samme kWh, men flere km/timen.

Vil klart forvente at AWD vil være nemmere at sælge brugt. RWD er rigeligt, men står man med 2 nærmest ens, så vælger jeg AWD, specielt når der ikke er mere end 18km i forskel i range. NÅR vi tager differensen oplyst ovenfor i betragtning, så tænker jeg ikke forskellen er andet end eks 77/78 til 78/79 km/timen

Jeg savnede træk til en tur på genbrugspladsen/IKEA etc. på den første, som vi fik samme dag som det blev muligt at bestille træk!.  Det vil jeg ikke undvære igen.

Holdbarheden ser jeg ikke nogenforskel på de 2. Altså bortset fra der er dobbelt risiko for nedbrud. Men det virker umiddelbart til der er styr på motorerne.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 18 '23
Ledsager
Ledsager Jun 18 '23

Nu er det jo ikke motorerne man lader men batteriet, så det er da en sjov forklaring sælgeren har givet. Når man så også tænker på, at der sker ændringer med batterierne hele tiden. Nogen gange til det lidt bedre. Andre gange til det lidt værre. Så jeg tror ikke man kan sammenligne AWD og RWD på den måde. Det kræver at de er bygget på samme fabrik og har samme batteripakke og batteristyring.

lysmanden
lysmanden Jun 18 '23

Citat fra Ledsager

Nu er det jo ikke motorerne man lader men batteriet, så det er da en sjov forklaring sælgeren har givet. Når man så også tænker på, at der sker ændringer med batterierne hele tiden. Nogen gange til det lidt bedre. Andre gange til det lidt værre. Så jeg tror ikke man kan sammenligne AWD og RWD på den måde. Det kræver at de er bygget på samme fabrik og har samme batteripakke og batteristyring.

det har du ret i. Det var unge mennesker i butikken der ikke var så engageret. 
Citat fra Ice2EV
Citat fra lysmanden

Tesla forklarede mig at RWD lader hurtigere end AWD da 2 motorer tager længere tid.

Hej Lysmanden

Når RWD lader hurtigere, så er det fordi den er en anelse mere effektiv, så sælgeren snakker om den lader flere km/timen, end en AWD.

Eks vores gamle TM3LR AWD ladede 66/67 km/timen på vores 11 kW stik. Den nye 22'er 3LR AWD lader 77/78 km/timen på samme stik, fordi den er mere effektiv. Den gamle var opgivet til 154 Wh/km, den nye til 137 Wh/km.

Vil klart forvente at AWD vil være nemmere at sælge brugt. RWD er rigeligt, men står man med 2 nærmest ens, så vælger jeg AWD, specielt når der ikke er mere end 18km i forskel i range. NÅR vi tager differensen oplyst ovenfor i betragtning, så tænker jeg ikke forskellen er andet end eks 77/78 til 78/79 km/timen

Jeg savnede træk til en tur på genbrugspladsen/IKEA etc. på den første, som vi fik samme dag som det blev muligt at bestille træk!.  Det vil jeg ikke undvære igen.

Holdbarheden ser jeg ikke nogenforskel på de 2. Altså bortset fra der er dobbelt risiko for nedbrud. Men det virker umiddelbart til der er styr på motorerne.

MOS
MOS Jun 18 '23
Citat fra Ice2EV

Når der er to motorer, der kan gå i stykker, så kan det da godt være, at risikoen for motorfejl er den dobbelte. Men konsekvensen er til at leve med, fordi de to motorer fungerer uafhængigt af hinanden. Med en defekt motor i en AWD burde man altså kunne køre videre på den anden motor (hvilket er rigeligt til alm. kørsel) og selv køre den på værksted en gang ved lejlighed. Men i en RWD, der kun har én motor, vil man være sådan temmelig meget strandet på stedet og må få den slæbt af sted på et fejeblad.

lysmanden
lysmanden Jun 18 '23
gode indspark. Jeg fandt ud af at AWD med Aero fælge faktisk ruller 622 km hvor en RWD er opgivet til 620 så der er ikke meget forskel i hvor langt de kan køre
Den med hænger træk kan jeg godt se. Vi har en anden bil med hænger træk men kan da godt se at det kan være et issue for andre når den en dag skal sælges

Citat fra Ice2EV
Citat fra lysmanden

Hej Lysmanden

Ice2EV
Ice2EV Jun 18 '23
Hvorimod hvis han har sammenlignet en SR RWD med en LR RWD, så er det korrekt at LR modellen lader hurtigere. Det gør den fordi den har et større batteri og fylde på, og derfor kan modtaget højere effekt i længere tid på SuC.

Ifølge målinger er det ca 130km på 10 minutter i SR RWD imod 195 km på 10 minutter i LR AWD(og formentlig det samme i LR RWD) ved lav SOC ved ankomst til SuC med tempereret batteri.
Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 18 '23
Sider: « 1 2